Gå til hoved-indhold
Bunden trækker luft ind to steder fra siden, som vist her. Det mindsker friktionen, når båden planer. Skroget er designet af den kendte motorbåds-designer Michael Peters. Fotos: Troels LykkeTest
Bunden trækker luft ind to steder fra siden, som vist her. Det mindsker friktionen, når båden planer. Skroget er designet af den kendte motorbåds-designer Michael Peters. Fotos: Troels Lykke

Test af Cap Camarat 10.5 WA: Potent familiebåd

Amerikansk skrog suger luft under sig så friktion reduceres, og kraftfulde japanske V8-motorer sørger for at franskmanden spurter 44 knob.

Af Troels Lykke |

Jeanneaus Cap Camarat 10.5 er et godt miks mellem underholdende, kraftfuld sejlads og plads til familien både i cockpit, samt om læ. Den er også elegant at se på, og med ti meters længde.

Proportionerne passer, og designerne har tilladt sig at lave et højt fribord, der med mørke striber langs siden, og mørke sideruder, får båden til at se mere strømlignet ud.

Det høje fribord gør båden mindre våd at sejle, og giver samtidig god plads om læ, men også en del lys fra sideruder og skylights. Indirekte LED-lys hjælper også til.

Pladsen om læ gør, at fire personer kan derfor sagtens have en god ferie sammen i en uge til søs, uden at det er bådens skyld at man går hinanden på nerverne.

Det er dog bedst, hvis det ikke regner for meget i ferien, for båden, der er bedst i cockpittet, er primært skabt til at sejle uden vand over sig, da den er helt åben.

En uheldig sø kan også stå ind over mandskabet. Der er fx ikke en targabøjle, det ville gøre det lettere at dække båden til med en kaleche. Båden kan dog dækkes til med en flad kaleche, når den ligger i havn.

Macho-lyd

De to store V8-motorer fra Yamaha med hver 350 hestekræfter, gjorde at der skulle holdes fast, når de to gashåndtag blev skubbet frem. Og de lyder bare godt. Lyden er tilpas dyb.

Det er macho-sejlads, som vi mænd kan lide det. Her skal man, som man forhåbentlig har lært da man tog speedbådekørekort, fortælle gæsterne om bord, at nu gasses der op.

Ellers risikerer man at smide dem ud af båden. På otte sekunder planer båden ved 14-15 knob, og Cap Camarat 10.5 WA stejler kun få grader, når der lukkes op for de to motorer. Trimflaps, der også kan styre sidehældning ved sidevind, virker også til at holde stævnen nede.

Se alle motorbaadsnyt.dks bådttest her

Får man mindre motorer på, fx V6-motorerne med 300, 250 og 225 hestekræfter, vil båden stejle endnu mindre, da disse motorer ikke vejer op til 200 kilo mindre i forhold til den mindre 300 hk motor.

Det er min overbevisning at disse motorer vil kunne give båden rigeligt med kraftoverskud, men tendensen er, ifølge den danske importør fra Yamha i Odense, at sejlerne vælger større og større motorer til bådene, da sejlerne synes godt om kraftoverskuddet. 

105,7 liter i timen

Ved 4000 omdrejninger sejler båden 26,3 knob, og begge motorer bruger til sammen 105,7 liter benzin i timen. Det er en cruisinghastighed, som vi fandt passende under testen, da vi testede ud for Cannes.

Her sænkes støjen samtidig fra de to store motorer, der dog er blevet vældig støjsvage de senere år.

Samtidig er det sådan at jo større motor du har, jo færre omdrejninger kræves for en given hastighed og dermed larmer de store motorer mindre, da de sjældent kommer på overarbejde.

Med en cruisingfart på 26,3 knob, er bådens to tanke på hver 400 liter benzin tømt efter 199,05 sømil. Sænker man farten til 4,7 knob, med 1000 omdrejninger, vil man nå ud på 321,37 sømil før tankene er tomme, da de to motorer kun bruger 11,7 liter i timen. Der er dog 15 procents reservetank tilbage, får man oplyst på Yamahas instrumentpanel, der samtidig oplyser benzinforbrug og omdrejninger.  

Har man virkelig travlt eller vil udfordre sig selv, så kan farten komme op på 44,1 knob. Her er rækkevidden dog kun 135 sømil, da motorerne sluger 261,01 liter i timen.

Selv i den høje fart er man beskyttet bag den brede vindskærm. Møder man bølger sidder man blødt i førersædet og de to co-pilotsæder. Co-pilotsæderne har kopholdere foran sig og en håndliste, så man kan holde fast i store bølger.

Nedeunder er et skab, der kan låses af. I det hele taget er området ved førersæderne hellt i top.

Her finder man også joystick til havnesejlads. Udsynet fra førersædet er vældigt fint 360 grader rundt, især når der ingen targabøjle er. I det hele taget føler man sig hensat til en åben sportsvogn, når man drøner afsted med over 40 knob.

Luft under skroget

En af grundene til at det går stærkt skyldes skroget, der er designet er amerikaneren Michael Pieters, der også står bag hurtigtgående motorbåde til den amerikanske kystvagt og det amerikanske militær.  Han har i mange år tegnet skrog til Jeanneau.

Det han er kendt for især, er et luftsystem, der fra side trækker luft ind to steder fra midt på skroget, som det også ses på billeder vi har taget. Luften føres ind på tværs og ledes på langs ud agter ad skroget. Noget der gør at friktionen mindskes på skroget.

Båden var sjov at sejle og ramte bølgerne på en blød måde uden at hele båden rystede. Vores indtryk er positivt. Båden har flere ben at stå på, både til familien og den fartgale.  Ingen kedede sig på nogen måde under testen, vi skulle da heller ikke betale for benzinen.

Konstruktion og koncept

Cap Camarat 10.5 WA er produceret på Jeanneau og Beneteaus egen fabrik Ostrode Yacht i Polen,  tæt på den russiske grænse og Warszawa. Her produceres de to mastodonter, der sammen udgør Europas største lystbådproducent. Deres mindste motorbåde produceres årligt 4000 i styks.

Heraf udgør Jeanneaus både 66 procent, ifølge den danske importør Preben Hansen. Jeanneaus skrog vakuumstøbes, og det styres præcist via en computer. Man opnår derved, at skrogene ikke bliver for tunge, da de kun får den mængde glasfiber og fyldstof som der er behov for.

Konceptet for Cap Camarat 10.5 WA er tursejlads for den fartglade familie. I cockpittet og, i kahytten, der er med fire køjer, er der rigelig komfort for en mindre familie

Sejlegenskaber 

Med to store Yamaha 350 hk bagpå får man en båd, der viser kraftoverskud. Du får virkelig et sug i maven, når båden på under otte sekunder planer. Og lukker du helt op sejler båden 44 knob på toppen.

Det går virkelig, virkelig stærkt, men med den fart sluger de to japanske V8-motorer da også 261 liter benzin i timen.

Andre journalister mener, som motorbaadsnyt.dk, at 2 x 300 hk må være tilstrækkeligt for Cap Camrat WA 10.5.

Med de mindre motorer vil båden stadig være sporty og samtidig rigeligt for de fleste familier. I de store hækbølger, vi krydsede ud for Cannes, var den 4,25 tons båd behagelig at være på, når den ramte bølgerne. Skroget er meget V-formet. 

PLUS

Patenteret, effektivt skrog

Sejler fantastisk

God plads i kahytten

Ser godt ud

MINUS

Åben og våd i høje bølger og regn

Anker foran besværliggør om bord stigning

Jeanneau Cap Camarat 10.5 WA

Længde med badeplatform       10,57 m

Skroglængde     9,34 m

Bredde     3,21 m

Dybgang0,86 m

Vægt 4,25 ton

Benzintank2 x 400 l

Vandtank  160 l

Motoranbefaling 1 x 300 hk

Motorer under test 2 x Yamaha F350 hk 5.3 V8    

CE kategori       B-8 personer/C-10 personer

Design Sarrazin Design – Michael Peters Design – Jeanneau Design

Pris for testbåd, fuldt udstyret med motorer 1,25 mio. kr.

Eksempler på ekstraudstyr der er med i prisen:

Trimflaps, elektronikpakke med 12 tommer Lowrance, Lowrance VHF link-8AIS,

vandskistang, Yamaha joystik til 2 x 350 hk V8-motor, audi pakke Fusion

teak i cockpit og badeplatform, 220 v aircondition, bovtruster,

Importør www.yamaha-motor.dk  Producent  www.jeanneau.com

Yamaha 350 hk V8-motor

V8-kraft med EFI (elektronisk brændstofindsprøjtning)

Præcis betjening med digitalt, elektronisk gas- og gearskift

Start og stop med et enkelt tryk (ekstraudstyr)

Digitale netværksinstrumenter (almindelige og prima)

Motorsynkronisering (dobbelte/tredobbelte installationer)

Shift Dampener System (SDS) for et mere jævnt gearskift

Variable trolling-omdrejninger

Tiltbegrænsningssystem monteret som standard

Y-COP startspærrefunktion (Yamaha Customer Outboard Protection)

Dobbelt batteriopladningssystem

Højtydende generator

Anti-bankningssensor

Benzinforbrug Yamaha 2 x 350 hk, V8, 3-bladet propel X17

Omdrejningerfart i knob  liter benzinforbrug i timensømil på 800 liter benzin

10004,711,7321,37

25009,152,2192,81

350019,489,7114,6

400026,3105,7199,05

450031,1130,8189,91

500035,01151,0185,96

550039,9200.0159,6

600044,1261,01135,17

Accelerationen er slående på den franske båd, hvis man sætter to gange 350 hk på fra Yamaha.

Der er fint med plads i båden.

content-loader
content-loader
content-loader