Test af Cap Camarat 10.5 WA: Potent familiebåd
Amerikansk skrog suger luft under sig så friktion reduceres, og kraftfulde japanske V8-motorer sørger for at franskmanden spurter 44 knob.
Det høje fribord gør båden mindre våd at sejle, og giver samtidig god plads om læ, men også en del lys fra sideruder og skylights. Indirekte LED-lys hjælper også til.
Pladsen om læ gør, at fire personer kan derfor sagtens have en god ferie sammen i en uge til søs, uden at det er bådens skyld at man går hinanden på nerverne.
Det er dog bedst, hvis det ikke regner for meget i ferien, for båden, der er bedst i cockpittet, er primært skabt til at sejle uden vand over sig, da den er helt åben.
En uheldig sø kan også stå ind over mandskabet. Der er fx ikke en targabøjle, det ville gøre det lettere at dække båden til med en kaleche. Båden kan dog dækkes til med en flad kaleche, når den ligger i havn.
Ellers risikerer man at smide dem ud af båden. På otte sekunder planer båden ved 14-15 knob, og Cap Camarat 10.5 WA stejler kun få grader, når der lukkes op for de to motorer. Trimflaps, der også kan styre sidehældning ved sidevind, virker også til at holde stævnen nede.
Se alle motorbaadsnyt.dks bådttest her
Får man mindre motorer på, fx V6-motorerne med 300, 250 og 225 hestekræfter, vil båden stejle endnu mindre, da disse motorer ikke vejer op til 200 kilo mindre i forhold til den mindre 300 hk motor.
Det er min overbevisning at disse motorer vil kunne give båden rigeligt med kraftoverskud, men tendensen er, ifølge den danske importør fra Yamha i Odense, at sejlerne vælger større og større motorer til bådene, da sejlerne synes godt om kraftoverskuddet.
Her sænkes støjen samtidig fra de to store motorer, der dog er blevet vældig støjsvage de senere år.
Samtidig er det sådan at jo større motor du har, jo færre omdrejninger kræves for en given hastighed og dermed larmer de store motorer mindre, da de sjældent kommer på overarbejde.
Med en cruisingfart på 26,3 knob, er bådens to tanke på hver 400 liter benzin tømt efter 199,05 sømil. Sænker man farten til 4,7 knob, med 1000 omdrejninger, vil man nå ud på 321,37 sømil før tankene er tomme, da de to motorer kun bruger 11,7 liter i timen. Der er dog 15 procents reservetank tilbage, får man oplyst på Yamahas instrumentpanel, der samtidig oplyser benzinforbrug og omdrejninger.
Har man virkelig travlt eller vil udfordre sig selv, så kan farten komme op på 44,1 knob. Her er rækkevidden dog kun 135 sømil, da motorerne sluger 261,01 liter i timen.
Selv i den høje fart er man beskyttet bag den brede vindskærm. Møder man bølger sidder man blødt i førersædet og de to co-pilotsæder. Co-pilotsæderne har kopholdere foran sig og en håndliste, så man kan holde fast i store bølger.
Nedeunder er et skab, der kan låses af. I det hele taget er området ved førersæderne hellt i top.
Her finder man også joystick til havnesejlads. Udsynet fra førersædet er vældigt fint 360 grader rundt, især når der ingen targabøjle er. I det hele taget føler man sig hensat til en åben sportsvogn, når man drøner afsted med over 40 knob.
Det han er kendt for især, er et luftsystem, der fra side trækker luft ind to steder fra midt på skroget, som det også ses på billeder vi har taget. Luften føres ind på tværs og ledes på langs ud agter ad skroget. Noget der gør at friktionen mindskes på skroget.
Heraf udgør Jeanneaus både 66 procent, ifølge den danske importør Preben Hansen. Jeanneaus skrog vakuumstøbes, og det styres præcist via en computer. Man opnår derved, at skrogene ikke bliver for tunge, da de kun får den mængde glasfiber og fyldstof som der er behov for.
Konceptet for Cap Camarat 10.5 WA er tursejlads for den fartglade familie. I cockpittet og, i kahytten, der er med fire køjer, er der rigelig komfort for en mindre familie
Det går virkelig, virkelig stærkt, men med den fart sluger de to japanske V8-motorer da også 261 liter benzin i timen.
Andre journalister mener, som motorbaadsnyt.dk, at 2 x 300 hk må være tilstrækkeligt for Cap Camrat WA 10.5.
Med de mindre motorer vil båden stadig være sporty og samtidig rigeligt for de fleste familier. I de store hækbølger, vi krydsede ud for Cannes, var den 4,25 tons båd behagelig at være på, når den ramte bølgerne. Skroget er meget V-formet.
Åben og våd i høje bølger og regn
Accelerationen er slående på den franske båd, hvis man sætter to gange 350 hk på fra Yamaha.
Der er fint med plads i båden.