Gå til hoved-indhold
Test
Udsynet er fint, men min norske kollega på billedet, og jeg synes at skærmen kunne beskytte bedre mod vinden. Foto: Troels Lykke

Test af Ryds F588: Prisbillig, let svensker

Ryds F588 sejler 38,1 knob. Båden, der er tyve procent lettere og 30 procent billigere end mange konkurrenter, er til dagture med familien og vennerne, der enten er til fiskeri, badning eller vandski.

 

Af Troels Lykke |

Den nye Ryds F588 har en smal, flot stævn, og en vinklet bunden med hele 22,5 grader. Det betyder, at den svenske dagsejler på 19 fod, skærer bølgerne godt, konstaterede vi under en test  i Oslo med 38,1 knob på toppen, mens bølgerne stod ud til siden.

Et højt fribord gør, at bølgerne har svært ved at komme ind over båden. En anden fordel ved den høje ræling er, at mindre børn er mere sikre på den sporty båd.

Sætter man en 150 hestekræfters motor på, det maksimale til bådtypen, ryger farten faktisk helt op på 44 knob. Marchfarten, den optimale hastighed, for benzinforbrug er på 21 knob med en 115 hestekræfters motor.

Her er benzinforbruget på kun 0,68 liter for hver sejlet nautisk sømil (1,852 km). Vores motor, en Mercurury OptiMax på 115 hestekræfter, virker rigeligt til det 700 kilo lette skrog.

Motoren kom aldrig på overarbejde, da vi sejlede to mand om bord. Båden gik fint i sving med høj fart og ingenting raslede og larmede. Accelerationen var upåklagelig, på under syv sekunder planede vi 17 knob og efter tyve sekunder ramte vi topfarten.

For lidt beskyttelse

Med den høje fart var min norske kollega og jeg ikke helt tilfreds med det smalle vindspejl, der slap for meget vind videre til os på førersædet. Vindspejlet skal dog roses for metalrammen, der er god at holde fast i under høj fart.

Vi havde også lidt ris over ratstyringen, der gik fint, ved højresving , mens der var for meget friktion, når vi drejede modsat. Et problem, der dog er til at løse ved at indstille styringen mere præcist, forklarede Jonas Lundegaard fra Ryds i Sverige.
Ryds F588 fås i tre udgaver.

Vi prøvede F588 Sport, hvor der er en sidemonteret ratkonsol, med et sæde foran og fremme i stævnen, mens man sidder langt tilbage på et bredt sæde, der går fra side til side. Vælger man Duo-udgaven, kan den udstyres med en stor, U-formet siddegruppe agter. Siddegruppen kan også omdannes til en mindre solseng.

Ryds 588 Duo er den mest luksuriøse udgave og mest optimale til en familie, den koster da også 242.900 kroner med en 115 hk motor fra Mercury OptiMax, mens Ryds 588 Sport koster 206.980. Bådentypen fås også som Walk Around, styrekonsol placeret midt i båden, mens der agter er to gode stole.

Båden har en smal stævn og er elegant at se på, selvom fribordet er højt.

Prisbillig

Ryds, der har produceret 7.000 både, formår at holde prisen nede, således er de ifølge det norske magasin, Bådliv, 30 procent billigere end tolv konkurrenter i samme klasse og med motor.

Det må også siges at 206.980 kroner, inklusiv en motor er virkelig billigt for båden, som vi testede med en 115 hestekræfters motor. De fleste motorbåde bygges i dag i Polen, men svenske Ryds kan tilsyneladende godt være med,når det gælder prisbillighed.

Ryds gik dog konkurs for et par år siden, da de var en del af Nimbus Group, der lukkede. Men nye investorer startede Ryds op med tidligere medarbejdere. I dag bygger de femten typer småbåde fra 3,9 meter til 75 meter.

Og de har gjort det godt, for i 2013 blev deres model F528 Duo nominerede til Power Boat of The Year i Europa. En måde at Ryds holder prisen nede på, er ved at man bruger modulsystemer til sæder og stole, der kan variere fra båd til båd.

20 procent lavere vægt

Det nye hos Ryds er at man i F-serien bruger en speciel byggemetode, hvor man har dobbelte forme til modulerne til stole og bænke.

Formene er vakuuminjiceret, hvilket gør dem lette og stive, fx bruger man kun seks kilo lim til at bygge dem til en båd, mens man før brugte 30 kilo, forklarer Jonas Lundegaard, marketingchef fra Ryds.

Dertil har man udviklet et nyt system, hvor man med en ny type flange, kan lime skrog og dæk sammen. Og alt det er noget, der giver besparelser i produktionstiden på 35 procent.

De nye både har i dag, ifølge Ryds, vægtbesparelse på op til 200 kilo for en båd. Den nye Ryds F588 er derfor 20 procent under andre både i samme størrelse, fortæller jonas Lundegaard, vi mødte i Oslo under testen. Og en lavere vægt giver en bedre brændstoføkonomi.

Vores konklusion er at man får meget båd for pengene, og hvis man er til sjov dagsejlads, så er Ryds F588 et godt bud. Især modellen Duo vil passe godt til en lille familie.

Ryds F588 Sport
Længde  6,25 m
Bredde   2,45 m
Vækt uden motor fra 680 kg
Benzintank  100 liter
Motor Mercury  115 hk
Maks passagerer 6 stk.
Pris med motor      206.980 kr.

Salg:        www.ryds.se

PLUS

Højt fribord

Gode sejlegenskaber

Let skrog


MINUS

Tung at dreje i rat til ene side

Blæser ind ved vindskærm

Der er masser af plads til at fiske fra foran styrekonsollen i sportsmodellen til 206.980 kroner. Ryds F588 fås også i Walk Around og Duo, der koster hhv. 223.980 kroner og 242.900 kroner med motor.

content-loader
content-loader
content-loader