Gå til hoved-indhold
Vestas 11th Hour Racing på vej ind til Melbourne, hvor sejlerne glædede sig til en burger og en kold fadøl. Foto: Volvo Ocean RaceKapsejlads
Vestas 11th Hour Racing på vej ind til Melbourne, hvor sejlerne glædede sig til en burger og en kold fadøl. Foto: Volvo Ocean Race
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Volvo: Mapfre først til Melbourne - Vestas på 3. plads - se styrt

14 dage og 9 timer timer tog turen for Vestas 11th Hour Racing, der var tæt på Dongfeng, der havde problemer med svingkølen. Se vild luvkæntring af Turn the tide. Start mod Hongkong 2. januar.

Af Troels Lykke |

Den 5.800 sømil lange sejlads i det sydlige ocean fra Cape Town til Melbourne i Australien blev en kort 14 dages tur for de fire førende hold, de tre andre hold sejler stadig mod Melbourne.

Turen i Volvo Ocean Race gav dobbelte point og det betyder at Vestas med Jena Mai Hansen om bord nu er rykket ned på en samlet 3. plads efter Dongfeng, som de kun var cirka halvanden time efter i mål.

Dongfeng, der ellers har ført det 3. ben i længst tid, fik for få dage siden problemer med deres svingkøl og det satte dem længere tilbage i feltet, spanske Mapfre var dog forinden i front.

Hårdt fysisk og psykisk

Det var en hård tur mod Melbourne, forklarer co-founder Mark Towill fra USA fra Vestas-holdet.

- Både psykisk og fysisk. Vi er glade for at være på podiet igen og være i land til jul, forklarer Towill.

Turen startede i 15 m/sek. modvind med søsyge om bord, siden blev det let skiftende vind, siden kom Vestas op mod førergruppen efter de havde haft en nordligere kurs på dag fire. 

Siden da holdt det dansk/amerikanske hold deres podieplads efter hård kamp med Brunel og Bekking, hvor der blev bommet en del gange langs den Antarktiske Ice Exclusion Zone, kaldet “ice gates”, som var forbudt at krydse, så man ikke mødte isbjerge.

Så isbjerge på universitet

Jena Mai Hansen siger om isbjerge, efter hun kom i land.

- Vi så is som var hundrede af tusinder år gammelt, da vi var på University of Cambridge sidste sommer og lærte fra British Antarctic Survey, men jeg ønsker at holde det til at det er det eneste is vi så i ræset, siger rookie-sejleren, der 27. december flyver til Sverige på skiferie, hvis hun altså ikke denne gang bliver bedt om at sejle med mod Hongkong den 2. januar, en tur på 6.000 sømil.

På turen så holdet kæmpe bølger på dag fem på turen, forklarer onboard reporter sam Greenfield fra USA.

Topfart på 38 knob

På turen mod Melbourne blev der målt vind op til 25 m/sek. og topfarten var 38 knob. På turen bommede holdet 30 gange og på et tidspunkt blev ti bomninger sat ind på 19 timer, oplyser holdet til pressen.

Laveste vandtemperatur var 9 grader, det samme grader var luften.

Her ligger de tre sidste både, med Nicolai Sehested og AkzoNobel på en sidsteplads, efter holdet ødelagde masteskinne og det hollandske hold måtte derfor sejle længe uden storsejl.

Leg 3 – stilling

1. MAPFRE -- FINISHED -- 16:07.21 UTC – 14 days, 04h:07m:21s

2. Dongfeng Race Team -- FINISHED – 20:10:16 UTC – 14 days, 08h:10m:16s 

3. Vestas 11th Hour Racing -- FINISHED – 21:52:11 UTC – 14 days, 09h:52m:11s

4. Team Brunel -- FINISHED – 23:36:27 UTC – 14 days, 11h:36m:27s

5. team AkzoNobel -- RACING

6. Turn the Tide on Plastic -- RACING

7. Sun Hung Kai/Scallywag -- RACING

 

Volvo Ocean Race – samlet stilling

1. MAPFRE -- FINISHED -- 29 points (after Leg 3)

2. Dongfeng Race Team -- FINISHED -- 23 points (after Leg 3)

3. Vestas 11th Hour Racing -- FINISHED -- 23 points (after Leg 3)

4. Team Brunel -- FINISHED -- 14 points (after Leg 3)

5. team AkzoNobel -- RACING -- 7 points (after Leg 2)

6. Sun Hung Kai/Scallywag -- RACING -- 5 points (after Leg 2)

7. Turn the Tide on Plastic -- RACING -- 2 points (after Leg 2)

content-loader
content-loader
content-loader