Gå til hoved-indhold
Drabant 22 ses her. Den er fra Arresø og kostede 6.000 kroner. Den deles af flere personer. Her er den i Palby Fyn Cup 2018. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Drabant 22 fra Arresø ses her. Den kostede brugt 6.000 kroner og deles af flere personer. Her er den i Palby Fyn Cup 2018. Foto: Troels Lykke

Drabant 22 fylder 50 år - konstruktør Gert Gerlach fortæller

Drabant 22 fylder 50 år, og i den anledning fortæller konstruktøren bag Drabant 22, om design og første sejlture med båden, du i dag kan du købe brugt for 9.500 kr. Hele 225 er der bygget af bådtypen.

Af Gert Gerlach |

I efteråret 1966 begyndte jeg modelarbejdet til det, der skulle blive til Drabant 22. Forud var gået et par år med forskellige skitser, hovedsagelig inspireret af hollandske og franske konstruktioner.

Sådan fortæller Gert Gerlach om Drabant 22eren i 1993. 

Det var i begyndelsen af tresserne, at glasfiberbådene rigtigt begyndte deres indtog.

Det nye materiale gav helt nye muligheder for at lave en let båd, der, når den fik selvlænsende cockpit, kunne laves tæt og sikker.

Bådens design og mål er udelukkende et udtryk for mit eget ønske om at sejle en lille sikker båd, der var økonomisk overkommelig.

Senere viste salgstallene, at der var mange, der havde samme ønsker. To år efter søsætningen af den første båd var der solgt over 50 stk.

Første sommertur

Den første Drabant blev søsat i juni 1968 (jeg husker ikke datoen). Jeg havde købt en brugt Hurley 22 mast og bom med rig og det hele.

Riggen blev tilpasset uden større besvær, og vores første prøvesejlads kunne begynde, desværre var der ikke meget vind, så det blev en mat start, men vi fornemmede, at der var fin balance, og båden styrede fint.

Senere blev det til mere, også en dejlig sommerferie med min kone Lis og Thomas på fire år. Turen gik til det sydfynske, til Als og op langt den jyske østkyst til Ebeltoft, på grund af vindstille måtte vi forlænge ferien med en uge.

Ven Rundt

Efter sommerturen fik jeg lyst til at prøve båden på kapsejladsbanen, jeg fik Jørgen Mouritzen, der var bestyrelsesmedlem i den nystartede 'Sejlklubben Lynæs' til at foretage en måling, det var efter den gamle NL-regel, målet blev på 4,3.

Vi deltog uofficielt i Hesselø Rundt, og det gav blod på tanden, vi havde sandsynligvis vundet overalt, hvis vi havde været med i løbene.

Jeg tilmeldte straks båden til en af de sidste sejladser, der var tilbage dette år, nemlig Københavns Sejlunions Ven Rundt.

Enkle funktioner

Ven Rundt, 22. september 1968 med start i Svanemøllebugten, 187 tilmeldte både.

Min besætning, der bestod af Karsten Schnoor og Claus Danielsen mødte op i Svanemøllehavnen, ingen af dem havde sejlet i Drabanten før, de blev hurtigt introduceret i de væsentlige funktioner, der forøvrigt var ret enkle, spilergrejet var ikke det mest moderne, alle fald og hal skulle betjenes oppe ved masten.

Vi var i sidste start sammen med nogle Hurley 22 og et par småkuttere. Vi var vel sidste båd da vi endelig efter 10-15 minutter fik spileren op, på lænsebenet op mod østsiden af Ven trak vi lidt fra Hurleyerne, men der var en lille kutter, der var foran, først da vi fik fundet ved nordvestbøjen og begyndte at krydse hjem, fik vi dem agterudsejlet.

Vi havde fuldt storsejl og en lav bred genua II, et sejl der var på mode i en kort periode, men som egentlig er et godt sejl til grov krapsø.

Vi havde jo aldrig rigtig kapsejlet imod andre både eller ligget side om side og trimmet sejl, så vi var meget spændte på, hvor godt eller skidt vi krydsede.

Jeg husker, at vi justerede flere gange på genuaskødeviseren, og der blev eksperimenteret med løjgangen til storsejlet, der på prototypen var monteret på agterkanten af cockpitkarmen.

Fulgte med Folkebåde

For at vise, at han var en af de barske drenge lagde Karsten sig på sidedækket, vi to andre holdt os behørigt i cockpittet, det var jo før rorpindsforlængeren var opfundet.

Da vi havde krydset en times tid og kom ind under kysten ved Vedbæk, var der pludselig så mange både omkring os, jeg fik overtalt Claus til også at sætte sig op på sidedækket for nu skulle der sejlet.

Vi var kommet op i Folkebådsfeltet, og der var også LA-krydsere og alle mulige andre både at se.

Jeg husker ikke så meget af sejladsens videre forløb, men vi har nok været ret opstemte. I havnen lagde vi os i al ubemærkethed ind ved en af de yderste broer, den eneste der kom hen til os fra den lille kutter, han kom for at brokke sig over vores lille mål.

Gert Gerlach

På DBA kan du fx købe en Drabant 22 til 9.500 kr. - eller denne til 14.500 kr.

Her ses Gert Gerlach i sin konstruktion fra 1968. Der er i alt bygget 225 af bådtypen. Privatfoto

Drabant 22eren er en lille velsejlende sag, der af BådNyt før er blevet kaldt for Søens Folkevogn. Her er en fra Ramløse under årets Palby Fyn Cup. Foto: Troels Lykke

Her ses 77-årige Gert Gerlach under Classic Fyn Rundt 2018. Her vandt han Drabant 24-løb med sin søn Thomas og gasten Jan. Foto: Troels Lykke

Drabanter Gert Gerlach har bygget

1968: Drabant 22 - 225 bygget

1970: Polaris Drabant 26 – 320 bygget

1972: Drabant 24 – 165 bygget

1974: Drabant 33 – 45 bygget

1978: Drabant 21 - 10 bygget (Drabant 22-skrog, men med negativ hæk - og med flushdæk)

1978: Drabant 30 - cirka 40 bygget

1980: Drabant 27 – 95 bygget

1983: Drabant 38 – 55 bygget

1989: Drabant 330 – cirka 15 bygget

content-loader
content-loader
content-loader