Gå til hoved-indhold
En af de aktive sejlere er Anne-Marie Rindom i Laser Radial. Foto: Peter BrøggerSejlklubber
En af de aktive sejlere er Anne-Marie Rindom i Laser Radial. Foto: Peter Brøgger

Sejlunionens medlemstal stabilt på 51.974 aktive - strategi skal hjælpe

For tredje år i træk er Dansk Sejlunions medlemstal opgjort til knap 52.000 aktive. Tallene dækker over bl.a. et lille fald blandt børn og unge. Klubber med surftilbud klarer sig generelt godt.

Af Troels Lykke |

Sejlklubbernes medlemstal holder sig på et stort set uændret niveau.

Den årlige medlemsopgørelse fra Danmarks Idrætsforbund viser for Dansk Sejlunion et medlemstal på 51.974 aktive i 2017. Tallet for 2016 var stort set det samme, 51.988, fortæller Dansk Sejlunion til bådpressen.

Siden 2013 har Dansk Sejlunions medlemstal holdt et nogenlunde stabilt leje på omkring 52.000 aktive. Hvorimod perioden forinden, under Finanskrisen, var præget af mærkbare fald flere år i træk.

DS-formand: Bådbranchen melder om optimisme

"Lige nu går det ganske godt mange steder i sejlsporten. Bådbranchen melder om optimisme, og i mange sejlerskoler er der fuldt hus. Men foreløbigt må vi konstatere, at der ikke er nogen synlig effekt at spore i vores medlemstal," siger Dansk Sejlunions formand, Line Markert.

"Vi mister lidt terræn både blandt børn og unge (-177, i alderen 0-18 år, red.) og blandt de voksne sejlere (-203, i alderen 24-59 år, red.). Forskellene er små, ganske vist, men det er noget, vi skal forholde os til," siger Markert med adresse til udformningen af den kommende DS Strategi 2022 – et arbejde, der netop er taget hul på.   

Strategi skal hjælpe klubber

"Her bliver det en central udfordring at afklare, hvordan vi fremadrettet skaber størst mulig værdi for klubberne og deres medlemmer. Hvad ønsker klubberne at bruge sejlunionen til? Og hvilke værktøjer skal vi satse på, for at klubberne kan række ud efter de unge og efter alle andre uorganiserede og potentielle sejlere?"

"For mig handler det om at udvikle stærke og alsidige tilbud. Og det handler om relationer, netværk, videndeling og synlighed. Det er alt sammen nøgleord, som vi har med på bordet i strategiprocessen – og som vi også fik bekræftet fra klubberne, da vi afviklede fremtidsworkshop før generalforsamlingen," siger Line Markert. 

Windsurfing er populært

Tilbage til medlemstallene. Som blandt andet viser, at klubber med surftilbud generelt klarer sig bedre end gennemsnittet. 

"At windsurfing er populært flugter med anbefalingerne i Havets Motionister-undersøgelsen, som netop opfordrer sejlklubber til at arbejde med alsidige vandsportstilbud, hvor SUP og surf supplerer den klassiske sejlads," siger Line Markert. 

"Vi kan jo se, at når klubber udvikler konkrete tilbud, som de markedsfører til bestemte målgrupper, så kan der skabes virkelig gode resultater. Derfor er det vigtigt at fremhæve fx Thurø Sejlklubs Sejl og Studér-tilbud, som mange andre klubber forhåbentlig kan lade sig inspirere af," tilføjer Markert, der også nævner sommersejlads og YOUNGSTERS som stærke og konkrete tilbud, der kan markedsføres over for unge – både nuværende og kommende sejlere.  

Vandsport som topscorer

DIF's tal for 2017 viser, at vandsporten faktisk står for årets topscorer, idet Dansk Wandski og Wakeboard Forbund har oplevet en fremgang på hele 21 procent i 2017, svarende til 313 nye aktive i det relativt lille forbund med i alt cirka 1500 aktive. 

Blandt de store forbund har især badminton og gymnastik oplevet fremgang, mens bl.a. fodbold og ridning har mistet lidt terræn.  

DIF’s samlede opgørelse

content-loader
content-loader
content-loader