Test: Køb en hurtig Italia 9.98 og bliv verdensmester
Den 4,5 tons, 34 fods italiener er minimalistisk om læ, men tilgengæld sejler den fra alle andre, hvis du sejler efter international ORC-regel. Båden har vundet flere VM-guldmedaljer.
Desværre er der kun en Italia 9.98, der er solgt til Danmark. Ejeren er mastebygger fra Greve, Steen Christensen, der også har vundet flere sejladser i herhjemme.
Nu er der en mere til salg hos Helsingør Maritimt Center. Den var vi ude og teste i denne sommer.
En demobåd, der normalt koster 1,8 mio. kroner leveret i Danmark, fuldt sejlklar og udstyret med en masse sejl og instrumenter.
Nu sælges den for 1,39 mio. kroner, fortæller importør Mads Elleskov fra Maritim Center Helsingør til minbaad.dk her i oktober.
Kedelig? Nej sjov
En båd, der ikke er tung og kedelig. Nej, den spurter afsted, når der hales hjem i skøderne. Italia 9.98 sejler mellem 6,8 og 7,1 knob på kryds når det går bedst, og den går helt op til 30 grader til vinden.
Men fuldblodsraceren skal dog holdes igang, gå ikke for højt til vinden, da den har et smalt kølskaft og torpedokøl i bunden.
Og for at holde højde til vinden skal der fart for at det smalle kølskaft giver løft mod vinden.
Der kan da stort set heller ikke opdrives noget tungt træ om læ på den italienske båd.
Steen Christensen, der leverer alu-mast til Italia- performance bådene, forklarer at vægten betyder at den især er hurtig på læns.
Følger med X-40 på læns
Vil man sejle ORC-sejlads må besætningen til sammen veje 675 kilo. Båden bjærger sig godt i hård luft, forklarer Steen Christensen, der ejer en Italia 9.98. Båden var også let at styre i den friske vind, da vi var om bord. Foto: Troels Lykke
Optimeringsekspert med i designfase
Linjerne er foretaget af Franco Corazza, som har flere europæiske mesterskaber og et verdensmesterskab på Cvet, sammen med Matteo Polli (designer af en en hurtig M37) og Maurizio Cossutti, optimeringsekspert inden for kapsejladsbåde.
Let at styre og i balance
Konklusion
Italia 9.98 er 70 procent racer og 30 procent til tur. En kombination, der åbenbart kan være lidt svær at sælge i Danmark, eftersom der kun er solgt en på et par år, men nu er denne demobåd til salg med pæn rabat, måske er der en vågen dansker til stede.
Den der køber båden bliver ikke skuffet, hvis personen er en der er til kapsejlads.
Her får du et stort arbejdsvenligt cockpit, en båd, der reagerer på den mindste rorbevægelse eller da vi hev hjem i OneSails-sejlene fra Helsingør.
Det er et paradoks at en af verdens hurtigste ti-meter både ikke sælges i Danmark.
Vil danskerne ikke vinde sejladser? Er vi for traditionelle i vores tankegang og holder fast i oldschool design klassebåde? Her er der italienske designere, der har skabt en racer, der sejler i cirkler omkring mange både.
Der må da være en X-99 besætning, der er træt af bagstag og ældre design. Med Italia 9.98 får man en moderne, levende, men stadig sødygtig båd, som familien sagens kan nyde 14 dages sommerferie i.
Og med den gode fart, slipper du for hele tiden at sætte motoren, for det går langt stærkere for sejl.
Sorte OneSails med det italienske flag i toppen. Her krydses foran Kronborg.
Demobåd i Helsingør: 1,39 mio. kroner
Mads Christensen fra OneSails styrer, mens Mads Elleskov, importør fra Helsingør Maritim Center er gast. Træapteringen i cockpittet er stort set det eneste træ du ser på båden. Bemærk det brede sidedæk, der er godt at sidde på. Fotos: Troels Lykke
Mads Christensen, kapsejler og OneSails-sejlmager, th., var med om bord under testen. OneSails i Helsingør leverer sejlene. Her styrer vi i det rummelige cockpit. Båden vi testede var i club-version, der også går til tursejlads. Båden vi testede koster 1,8 mio. kroner. Lige nu er prisen dog sænket på demobåden til 1,39 mio. kroner.
Simpel opsætning men let at betjene motoren.
I styrbord side er der toilet og opbevaringsrum bagved.
I bagbord side er der en køje til to personer.
Man holder vægten nede med skabe i stof. Noget der kan fjernes under kapsejlads.
Det eneste træ du ser om læ er trælisterne. Privatliv er en by i Rusland i forkahytten, medmindre man får lavet et forhæng.
Udluftning findes også ved det lille, minimalistiske pantry.
John Masten går lige gennem kahytten, men det går fint alligevel med at være i kahytten, hvor der er fin ståhøjde på over 1,9 meter.
<iframe width="600" height="423" src="https://www.youtube.com/embed/dGBnHliMtJg" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>