minbaad.dk
torsdag 18. oktober

Fuld fart frem, sådan er det med en af de mest vindende kølbåde i verden. Fotos: Troels Lykke

Test: Køb en hurtig Italia 9.98 og bliv verdensmester

Den 4,5 tons, 34 fods italiener er minimalistisk om læ, men tilgengæld sejler den fra alle andre, hvis du sejler efter international ORC-regel. Båden har vundet flere VM-guldmedaljer.

Test | 12-10-2018 14:13 | Af  Troels Lykke

Italieneren har vundet VM flere gange siden 2015. Få både kan stikke den rekord i den lille ORC-klasse.

Desværre er der kun en Italia 9.98, der er solgt til Danmark. Ejeren er mastebygger fra Greve, Steen Christensen, der også har vundet flere sejladser i herhjemme.

Nu er der en mere til salg hos Helsingør Maritimt Center. Den var vi ude og teste i denne sommer.

En demobåd, der normalt koster 1,8 mio. kroner leveret i Danmark, fuldt sejlklar og udstyret med en masse sejl og instrumenter.

Nu sælges den for 1,39 mio. kroner, fortæller importør Mads Elleskov fra Maritim Center Helsingør til minbaad.dk her i oktober.

Kedelig? Nej sjov

En båd, der ikke er tung og kedelig. Nej, den spurter afsted, når der hales hjem i skøderne. Italia 9.98 sejler mellem 6,8 og 7,1 knob på kryds når det går bedst, og den går helt op til 30 grader til vinden.

Men fuldblodsraceren skal dog holdes igang, gå ikke for højt til vinden, da den har et smalt kølskaft og torpedokøl i bunden.

Og for at holde højde til vinden skal der fart for at det smalle kølskaft giver løft mod vinden.

Vægten er lav, den er bygget i stærk og let epoxy og er 800 kilo lettere end den danske X-34, der ikke bygges mere.

Der kan da stort set heller ikke opdrives noget tungt træ om læ på den italienske båd.

Steen Christensen, der leverer alu-mast til Italia- performance bådene, forklarer at vægten betyder at den især er hurtig på læns.

Følger med X-40 på læns

Steen Christensen, der er flerdobbelt dansk OK-jolle-mester, forklarer om lænseegenskaberne:

-Italia 9.98 sætter sig ikke i vandet, den slipper vandet rigtigt godt ved hækken. Jeg ved ikke hvad det er ved designet, men den går rigtigt godt på læns. Vi kan både følge med en X-37er og en X-40 på læns. Dette skyldes at båden er let. Farten på læns er særlig vigtig, når vi sejler (international) ORC-sejlads. Vi går typisk 0,2 knob stærkere end andre konkurrenter i samme størrelse og det giver godt, da læns på en op-ned-bane er direkte meter at hente i forhold til når der krydses. Det fortæller Steen Christensen, der har to spilere og en gennaker til båden til slørsejlads.

- Den er let at styre og løfter sig ud af vandet. Båden kan let surfe, vi har sejlet 15 knob i den og den kan sejle endnu stærkere, og når det blæser er den stabil på læns, siger han.

Vil man sejle ORC-sejlads må besætningen til sammen veje 675 kilo. Båden bjærger sig godt i hård luft, forklarer Steen Christensen, der ejer en Italia 9.98. Båden var også let at styre i den friske vind, da vi var om bord. Foto: Troels Lykke

Optimeringsekspert med i designfase

Italia 9.98 er som før nævnt, designet til den internationale ORC prestige-regel.

Linjerne er foretaget af Franco Corazza, som har flere europæiske mesterskaber og et verdensmesterskab på Cvet, sammen med Matteo Polli (designer af en en hurtig M37) og Maurizio Cossutti, optimeringsekspert inden for kapsejladsbåde.

Let at styre og i balance

-Den er rigtig stabil og let at styre, og den har god balance på roret. Den klarer sig også godt på kryds, men den er bedst på læns. De italienske designere går mest op i lænsefart, mens designere i nordeuropa er mere fokuserede på krydsfarten, forklarer Steen Christensen.

Konklusion

Italia 9.98 er 70 procent racer og 30 procent til tur. En kombination, der åbenbart kan være lidt svær at sælge i Danmark, eftersom der kun er solgt en på et par år, men nu er denne demobåd til salg med pæn rabat, måske er der en vågen dansker til stede.

Den der køber båden bliver ikke skuffet, hvis personen er en der er til kapsejlads. 

Her får du et stort arbejdsvenligt cockpit, en båd, der reagerer på den mindste rorbevægelse eller da vi hev hjem i OneSails-sejlene fra Helsingør.

Det er et paradoks at en af verdens hurtigste ti-meter både ikke sælges i Danmark.

Vil danskerne ikke vinde sejladser? Er vi for traditionelle i vores tankegang og holder fast i oldschool design klassebåde? Her er der italienske designere, der har skabt en racer, der sejler i cirkler omkring mange både.

Der må da være en X-99 besætning, der er træt af bagstag og ældre design. Med Italia 9.98 får man en moderne, levende, men stadig sødygtig båd, som familien sagens kan nyde 14 dages sommerferie i.

Og med den gode fart, slipper du for hele tiden at sætte motoren, for det går langt stærkere for sejl.

Sorte OneSails med det italienske flag i toppen. Her krydses foran Kronborg. 

Italia 9.98

Design Matteo Polli / Italia Yachts Design Team / KMD Design

Længde overalt 10,30 med bovpryd

Bredde 3,54 m

Dybgang 1,90 m

Vægt         4.500 kg

Mandskabsvægt til ORC-mål 675 kilo

Skrogmateriale   epoxy

Storsejl North 3Di              38 m2

Fokke North 3Di– tre styk   32 m2

Spiler                 90 m2

Gennaker          90 m2

Mast    alumast fra John Mast

Motor      Volvo Penta 20 hk

Solgte siden 2014   cirka 50 stk.

Sejlklar 1,8 mio. kroner med instrumenter, sejl, fuldt udstyret

Demobåd i Helsingør: 1,39 mio. kroner

Forhandling  Maritimt Center i Helsingør,  mobil 27 79 49 00

Værft    www.Italiayachts.it, Venedig

Mads Christensen fra OneSails styrer, mens Mads Elleskov, importør fra Helsingør Maritim Center er gast. Træapteringen i cockpittet er stort set det eneste træ du ser på båden. Bemærk det brede sidedæk, der er godt at sidde på. Fotos: Troels Lykke

Mads Christensen, kapsejler og OneSails-sejlmager, th., var med om bord under testen. OneSails i Helsingør leverer sejlene. Her styrer vi i det rummelige cockpit. Båden vi testede var i club-version, der også går til tursejlads. Båden vi testede koster 1,8 mio. kroner. Lige nu er prisen dog sænket på demobåden til 1,39 mio. kroner.

Simpel opsætning men let at betjene motoren.

I styrbord side er der toilet og opbevaringsrum bagved.

I bagbord side er der en køje til to personer.

Man holder vægten nede med skabe i stof. Noget der kan fjernes under kapsejlads.

Det eneste træ du ser om læ er trælisterne. Privatliv er en by i Rusland  i forkahytten, medmindre man får lavet et forhæng.

Udluftning findes også ved det lille, minimalistiske pantry.

John Masten går lige gennem kahytten, men det går fint alligevel med at være i kahytten, hvor der er fin ståhøjde på over 1,9 meter. 

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET