minbaad.dk
onsdag 21. november

Efter fire måneders hårdt arbejde kan Per Hansen og familien nyde sejlerlivet på Øresund. Foto: Per Hansen

Ny sejler forvandler faldefærdig B31 til smuk familiebåd

13 år havde sejlbåden stået på land, da Per Hansen impulsivt kastede sig over projektet. Efter over 200 arbejdstimer er båden nu i vandet. Læs om den imponerende renovering her.

Tur | 12-09-2018 10:12 | Af  Sara Sulkjær

43-årige Per Hansen fra Farum var ved at snøre løbeskoene, da han på Facebook tilfældigt faldt over et opslag med en slidt B31, der efter 13 år på land blev udbudt til en fordelagtig pris. 

Hurtigt blev skoene revet af, bilen startet og kursen sat mod sejlbåden i Allerød:

- Jeg kunne ikke få fat på min kæreste, så jeg tænker, at ‘nu gør vi noget impulsivt’. Heldigvis havde jeg nogle timer, fra båden kom hjem, til hun havde fri, så vi kunne fjerne det værste skidt. Det er vidst heller ikke alle billeder af båden, jeg har vist hende, fortæller Per Hansen leende. 

Kunne ikke blive værre

Og det med god grund. Igennem årene var regnvand trængt ind i båden, der ikke var overdækket, alt imens en slem diesellugt hang i salonen. 

- Lige da den kom hjem, så den helt forfærdelig ud. Den kunne næsten ikke blive værre, end den var. På den måde var det jo meget taknemmeligt, forklarer Per Hansen, der ikke tidligere har sejlet, til minbaad.dk. 

Sin daglige gang har han på et kontor. Selvom han altid har haft hænderne skruet rigtigt på, lå det derfor langt fra i kortene, at han skulle give sig i kast med et så stort projekt, som den slidte B31’er viste sig at være. 

Ikke mindst, da Hansen erfarede, hvordan flere før ham havde opgivet projektet, da de først havde sat deres ben i cockpittet og var kravlet under dæk:  

- Jeg havde ikke forestillet mig, at jeg skulle renovere en båd, der var i så slem stand, understreger han.

Ikke desto mindre nåede Hansen i mål på blot fire måneder. Se her, hvordan han klarede projektet: 

1. Skrog

- Det var sværere at få skidtet af, end jeg troede, men højtryksrenseren tog heldigvis det værste. Vi brugte fem timer og havde konstant en afstand på mindst 50 centimeter til glasfiberen for ikke at skade den. 

- Efter forsøg med flere produkter viste en fliserens fra Jem & Fix sig som værende den mest gavnlige til at fjerne skidtet. Herefter malede vi med ny bundmaling.

2. El 

- Vi udskiftede alt det elektriske, da man aldrig kan vide, i hvilken stand det er. Jeg har en kammerat, som har stor viden på det område, og som derfor kunne hjælpe med den del. 

3. Dørken

- Dørken var rådden, faktisk gik jeg igennem, første gang jeg var ombord. Heldigvis fandt vi ud af, at vi kunne skifte dem ud med ganske almindelige taglægter og krydsfinér. 

4. Aptering

- Her skulle jeg have brugt en farveskraber til at skrabe lakken væk i stedet for at slibe, da man kommer til at slibe gennem finéren. Apteringen blev herefter malet med lak af en del omgange. 

5. Motor

- Det er en Arona dieselmotor med 11 HK, som jeg nok havde kigget på som det første, hvis jeg skulle gøre det om - den er dyr at skifte. Heldigvis virkede den efter, at vi havde skiftet olie og givet den et serviceeftersyn.  

- Vi har stadig lidt svært ved at få den ned i tomgang, hvilket kan være en udfordring i havn, ikke mindst for nye sejlere grundet den højere fart. 

6.  Tovværk og instrumenter 

- Vi har fået båden til en attraktiv pris, og derfor vil vi gerne bruge penge på nogle ordentlige instrumenter. Det har kostet 10.-12.000 kr. samtidig med, at vi har skiftet al tovværket. 

Motoren kølede ikke på første tur

Efter omkring 200-250 arbejdstimer og 20.-25.000 kroner fattigere var B31’eren først på sommeren klar til at blive søsat i Lynæs.

Jomfruturen blev dog langtfra så idyllisk, som Hansen med arbejdshandsker og højtryksrenser i hånden havde drømt om: 

- Motoren holdt op med at køle, og den blev rigtig, rigtig varm. Den blev så varm, at gummislangerne smeltede, men der udbrød heldigvis ikke en decideret brand, forklarer den nyslåede bådejer. 

Et problem, der nu er rettet op på. I et sommervejr, der næppe fås bedre, har B31’eren efterfølgende budt på skønne ture på Øresund for Per, kæresten og deres tre teenagedrenge: 

- Når den nu er kommet i vandet, er det det hele værd. På båden er vi sammen på en helt ny måde, og vi glæder os til alle de oplevelser og eventyr, der venter på os, slutter en begejstret Per Hansen. 

Se flere billeder fra projektet, der tidligere har været genstand for stor opmærksomhed på Facebook: 

Per Hansen kan nu kalde sig bådejer af en flot B31. Hvad han præcis måtte give for båden, holder han helst for sig selv. Foto: Privatfoto

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET