Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Fast40+ både skal bygges i England når Rán-hold flytter

Skype-opfinder Niklas Zennstrom flytter sit Rán-hold fra Middelhavet til England, hvor nye Fast40+ skal erstatte TP52. Den tjekkede Fast40+ får enklere dækudstyr og er baseret på IRC-reglen.

Af Maria Ravn Jürgensen |

IT-entreprenør, svenske Niklas Zennstrom, manden bag Skype (sammen med danske Janus Friis) gør nu noget utraditionelt.

For til trods for stor støtte til TP52-klassen, har Zennstrom valgt at flytte Rán-holdet fra Middelhavet til England, skriver seilmagasinet.no.

Baseret på IRC

Zennstroms hold har blandt andet vundet Fastnet Race, Caribbean 600, og World Cups i både TP52 og Maxi 72.

Med flytningen øger Zennstrom niveauet, når Fast40+ bådene bliver bygget. Bådene taler for IRC-reglen, og sidste år var der 15 Fast40+ både i England. Både TP52 og Fast40+, er designet af Carkeek. Mens TP52 fulgte boksreglen, er Fast40+ baseret på IRC.

Enkelt dækudstyr

Den nye Fast40+ er bygget i prepreg carbon, og der er forsøgt at spare på vægten hvor det er muligt, hvilket har ført til mere enkelt dækudstyr.

Fast40+ har ikke nogen genuaskinne, og faldet bliver låst i mastetoppen for at reducere antallet af aflastere på dækket. Derudover er der også elmotor ombord, istedet for dieselmotor.

Fast40+ forventes at være sejlklar i slutningen af april.

Aarhus Internationale Sejlsportscenter vil være Sejlsportens forsamlingshus

- Skoler, klubber, foreninger, erhvervsliv og selvfølgelig elitesejlere bruger centeret, forklarer Thomas Capitani, der gør status, et år efter at Kronprinsen og Kronprinsessen indviede det roste Aarhus Internationale Sejlsportscenter.

Afstemning

Hvor tit træner du din fysik?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites