Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Fast40+ både skal bygges i England når Rán-hold flytter

Skype-opfinder Niklas Zennstrom flytter sit Rán-hold fra Middelhavet til England, hvor nye Fast40+ skal erstatte TP52. Den tjekkede Fast40+ får enklere dækudstyr og er baseret på IRC-reglen.

Af Maria Ravn Jürgensen |

IT-entreprenør, svenske Niklas Zennstrom, manden bag Skype (sammen med danske Janus Friis) gør nu noget utraditionelt.

For til trods for stor støtte til TP52-klassen, har Zennstrom valgt at flytte Rán-holdet fra Middelhavet til England, skriver seilmagasinet.no.

Baseret på IRC

Zennstroms hold har blandt andet vundet Fastnet Race, Caribbean 600, og World Cups i både TP52 og Maxi 72.

Med flytningen øger Zennstrom niveauet, når Fast40+ bådene bliver bygget. Bådene taler for IRC-reglen, og sidste år var der 15 Fast40+ både i England. Både TP52 og Fast40+, er designet af Carkeek. Mens TP52 fulgte boksreglen, er Fast40+ baseret på IRC.

Enkelt dækudstyr

Den nye Fast40+ er bygget i prepreg carbon, og der er forsøgt at spare på vægten hvor det er muligt, hvilket har ført til mere enkelt dækudstyr.

Fast40+ har ikke nogen genuaskinne, og faldet bliver låst i mastetoppen for at reducere antallet af aflastere på dækket. Derudover er der også elmotor ombord, istedet for dieselmotor.

Fast40+ forventes at være sejlklar i slutningen af april.

content-loader
content-loader
content-loader