Kiwier skal have sikkerhedsmanual ombord efter dødsulykke
En tragisk bomning med to omkomne sejlere til følge får nu følger for alle langturssejlerne i New Zealand. Det fastslår en 61 sider lang rapport.
To omkomne. Det var den tragiske slutning, efter at der ombord på den større sejlbåd Platino 13. juni 2016 blev udført en ukontrolleret bomning.
En ulykke, der siden har trukket overskrifter og affødt en skarp kritik af den resterende besætning, der dagen efter blev samlet op af et containerskib.
Sejlere manglede viden om udstyr
Også en 61 sider lang rapport er fulgt i kølvandet på ulykken, hvor sejlernes erfaringer inden sejladsen, bådens stand og lignende nøje gennemgås.
Her bliver det gjort klart, hvordan en lang række faktorer førte til uheldet. Det skriver sail-world.com.
I den længe ventede rapport, der blev offentliggjort 25. juli i år, understreges det blandt andet, hvordan sejlerne trods deres erfaring ikke havde den nødvendige viden om anvendelsen af udstyret ombord, ligesom de heller ikke havde trænet nødsituationer ombord.
To nye regler på vej
Med rapporten er det ikke blot de efterladte, der får lov at mærke følgerne af den skæbnesvangre ulykke. Også de øvrige langturssejlere i New Zealand må forholde sig til to nye regler, der blev offentliggjort med rapporten:
1. En tilstrækkelig procentdel af besætningen skal tage et 'hav-overlevelses-træningskursus'
2. Der skal være en skreven manual ombord på alle både, der beskriver sikkerheden og andre procedurer
De to regler bliver føjet til en længere række af regulativer, der siden 2017 har gjort sig gældende ved oceansejlads i New Zealand. Læs mere om de new zealandske regler på området her.
Kilder: Maritime New Zealand og Slow Boat Sailing