Knarr på Øresund: Ussing Andersen vinder foran kollegaen Søderlund
De to North Sails topfolk kæmpede om sejren ud for K.A.S., da Knarr-klassen fik afgjort et af sæsonens store spørgsmål: hvem indløser billet til IKC 51 i San Francisco næste år?
Det fortæller Anders Jonas Rønn Pedersen, der var stævneleder i K.A.S. (Københavns Amatør Sejlklub.)
Anders Rønn Pedersen fortæller videre:
3 og 20 m/sek.
Første sejlads blev afviklet i luft lige under klassens grænse på 12 m/s. Efter målgang kom AP over H op og banelederen sendte bådene til Skovshoved.
Det viste sig at være en god idé, da en kulsort byge med alt mellem 3 og 20 m/s fulgte, krydret med smertefulde hagl og dårlig sigtbarhed.
Dommerbåd og baneteam fulgte med sejlerne til Skovshoved og efter den næste byge var drevet over blev sejlerne sendt på vandet til dagens anden og sidste sejlads.
Dommerbåd fik motorstop
Dommerbåden fik motorstop og måtte slæbes ind, og topmærkebådens styrekonsol var slået løs i bølgerne.
Udfordringer er jo kun til for at blive løst, så det lykkedes med gode klubmedlemmers hjælp at rigge en ny dommerbåd til og skifte topmærkebåden, så alt var klar til søndagens tre sejladser, der blev afviklet i et tjep tempo i 6-10 m/s med lidt mere i pustene.
Kun tre minutter mellem første og sidste Knarr
Stævnet skulle også afgøre hvilke 5 fem både – ud over den forsvarende mester Lars Gottfredsen – der kunne indløse billet til deltagelse i den næste IKC i San Francisco 2019 – et særdeles attraktivt sted at sejle.
Her kunne sejlerne varme sig med suppe og øl – og de dygtigste sejlere fik overrakt præmier fra Øresunds store sejlsportsstøtte; Ryding Maritime, der udover at være fast sponsor til stævner i K.A.S. også har støttet årets DM’er for Spækhuggere og J/80.
Der var frisk vind til stævnet. Foto: K.A.S.