Niels boede det meste af sit liv i Skovshoved, hvor han var medlem af Kongelig Dansk Yachtklub og Skovshoved Sejlklub, og havde sin daglige gang på Skovshoved Havn, hvorfra han har sejlet aktivt gennem årene i sine mange forskellige både og stadig var aktiv på vandet trods sin høje alder.
Niels' betydning for dansk sejlsports internationale profil og image har været uvurderlig, og har medvirket til at skabe enorm respekt om dansk sejlsport og bane vejen for relativt stor indflydelse på udviklingen af sejlsporten på globalt plan.
Elvstrøm og Ehrhardt
Paul Elvstrøm og Niels Ehrhardt har på hver sin måde være med til at sikre et unikt image for dansk sejlsport på globalt plan.
Niels Ehrhardts mere end 20-årige indsats som dansk sejlsports ’udenrigsminister’ har sikret dansk sejlsport stor politisk indflydelse i den globale sejlsportsorganisation den dag i dag.
Dermed har dansk sejlsport haft stor indflydelse på udviklingen af international sejlsport, lige fra ungdomsbådklasser, internationale mesterskaber til de olympiske sejlsportsdiscipliner, reklamebestemmelserne, kapsejladsregler, konkurrenceformater og meget mere.
Efter endt formandsperiode i Kongelig Dansk Yachtklub fra 1975-1979 blev Niels Ehrhardt af Dansk Sejlunions daværende formand Ole Jacobsen opfordret til at repræsentere dansk sejlsport på den internationale scene i den globale sejlsportsorganisation, dengang International Yacht Racing Union, nu World Sailing.
Første internationale post i 1980
Niels' første international post var i 1980, hvor han blev indvalgt i Boardsailing Committee i den periode, hvor windsurfingen var en helt ny sejlsportsdisciplin og kom på det olympiske program første gang i 1984 i Los Angeles.
I 1983 blev Niels indvalgt i organisationens vigtigste sportslige komite, Class Policy & Organisation Committee, som senere blev omdøbt til Events Committee, der bedre beskriver komiteens opgave, nemlig at træffe alle afgørende beslutninger om sejlsportens internationale mesterskaber, konkurrencer, formater og bådklasser herunder ikke mindst sejlsporten på det olympiske program.
Han sad i komiteen i en ubrudt periode frem til år 2000, den sidste periode som formand for komiteen. Niels trak sig, idet han ikke ønskede at være ’en af de gamle’, der sad og besluttede om unges sportsudfoldelse på vandet.
Niels fik for alvor sikret dansk sejlsport international respekt, anerkendelse og politisk indflydelse. Han var en klog strateg, og samtidig meget diplomatisk og åben for idéer og input fra alle sider.
Respekteret
Han blev højt respekteret og afholdt af internationale repræsentanter fra hele verden for sin diplomatiske og charmerende facon, hvorpå han bidrog til løsning af selv de vanskeligste opgaver.
Samtidig havde Niels en klar opfattelse af, hvad der gavnede sejlsportens udvikling og fremtid.
For eksempel satte Niels sig i starten af 1990’erne sammen med Paul Elvstrøm og et par andre i dansk sejlsport, og formede på basis af Pauls vision for sejlsportens fremtid som olympisk idræt et strategisk dokument, som fik afgørende indflydelse på sejlsportens fremtid.
Dansk sejlsport stod bag en række forslag som moderniserede sejlsportens OL-program, og førte til valg af skiff-jollen 49er, en moderne katamaran med asymmetrisk spiler og dobbelt trapez, først Tornado og nu Nacra 17, samt RS:X som en ny tidssvarende windsurfingdisciplin.
Da Niels Ehrhardt ønskede at afslutte sin 20-årige indsats i international sejlsport, var han med til at sikre dansk sejlsport fortsat indflydelse i World Sailing.
Overtalte Kim Andersen til World Sailing
Det var Niels, som overtalte Kim Andersen til at overtage posten som dansk sejlsports nye ’udenrigsminister’, da han trak sig i efteråret 2000.
Kim fortsatte arbejdet i Council, Events Committee og Equipment Committee, og blev i november 2016 valgt som præsident for World Sailing.
På den måde var Niels' fremsynethed med til at sikre dansk sejlsports fortsatte indflydelse i international sejlsport, også den dag i dag.
På europæisk plan var Niels med til at starte European Union Sailing Federation i midten af 1980’erne, hvor han fra 2000 til 2006 varetog sin sidste internationale post som præsident for denne organisation, hvor alle opgaverne blev overført til et nyt fælles europæisk forbund, European Sailing Federation.
Dansk sejlsports internationale arbejder har stærke rødder i samarbejdet med de nordiske sejlunioner, som danner en regional gruppe med sæde i den internationale bestyrelse, hvor han sad i tre perioder, fra 1982-1985, 1990-1993 og senest 1997-2000.
De nordiske lande blev sikret stor indflydelse, og dette illustreres bedst ved, at Kim Andersen nu er den tredje World Sailing-præsident fra Norden gennem fire årtier.
Niels var gennem 1980’ernr formand for Dansk Sejlunions windsurfingudvalg, og sad i DS' Hovedbestyrelse fra 1981 til 1987 som repræsentant for Kongelig Dansk Yachtklub, og i samme periode i unionens forretningsudvalget. Under hele perioden var Niels tilforordnet DS-bestyrelse.
Et utal af både
Niels var selv en meget aktiv sejler indtil sin bortgang. Han havde et utal af både, først en 6 meter, derefter gennem 22 år sin Molich 10 Meter, og den blev i en alder af 77 år skiftet ud med en Brenta 38, en super moderne kulfiberbåd med elektriske og hydrauliske systemer, designet af italienske Luca Brenta, fadder til en række Wally-både.
Derefter en ombygget fiskekutter med pejs, en ketch og til sidst en LM 28.
Niels Ehrhardt blev for sin helt unikke indsats hædret med både Dansk Sejlunions Ærestegn i 1988 og World Sailing Gold Medal i 2000.
Endvidere blev Niels i 2001 hædret med Danmarks Idræts-Forbunds Ærestegn for sin unikke indsats for dansk idræt.
Æret være Niels Ehrhardts minde.
Niels Ehrhardt bisættes fra Skovshoved Kirke den 30. maj kl. 12.30.
2018-05-25 – Dan Ibsen
Niels var selv en meget aktiv sejler indtil sin bortgang. Foto: Mads Ehrhardt