To nye fartøjer skal patruljere ved EU's grænse - har topfart på 25 knob
Tirsdag den 23. juli afgik de to nyindkøbte FRONTEX-fartøjer til Søværnet fra Grenaa Værft efter en missionsforberedende klargøring. Et komplet hovedeftersyn og en opgradering af navigations- og varslingssystemer er blandt andet foretaget på bådene.
Siden 4. juni 2019 har de to nye patruljefartøjer A545 VIKAR og A546 STELLA POLARIS gennemgået en større klargøring.
En klargøring, der har gjort dem i stand til at blive indsat i EU’s grænseovervågningsagenturs (FRONTEX) operationer i Middelhavet.
Det skriver Forsvaret på sin hjemmeside.
Omfattende eftersyn
- De to fartøjer A545 VIKAR og A546 STELLA POLARIS har siden underskrivelse af købskontrakt og overdragelse fra DanPilot A/S gennemgået en missionsforberedende klargøring, som blandt andet har omfattet et komplet hovedeftersyn inklusiv stort eftersyn på fremdrivningssystemer, fortæller orlogskaptajn Michael Bruhn Rasmussen fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI).
Derudover har værftet foretaget en opgradering af navigations- og varslingssystemer, der inkluderer installation af Forward Looking InfraRed (FLIR), som anvendes til at søge efter mennesker i vandet samt opdateret navigations- og kommmunikationssystemer i begge fartøjer.
Der er installeret nyt airconditioneringssystem til styrehus og aptering, og el-forsyningen har fået en overhaling, så patruljefartøjerne nu er rustet til de kommende missioner.
Godt resultat fra søprøver
Også på vandet har fartøjerne været i brug for at sikre deres sødygtighed under de kommende missioner:
- Der er blevet gennemført søprøver med de to fartøjer med et godt resultat. De små fejl og mangler, som vi erkendte under prøveturene, blev i vid udstrækning udbedret den efterfølgende dag ved Grenaa Værfts foranstaltning, forklarer Michael Bruhn Rasmussen.
Fartøjerne har i øjeblikket kastet fortøjningerne i Korsør, inden de i midten af august sendes mod Grækenland.
Specifikationer:
Effekt: 2 x 500 HK
Hastighed: Ca. 25 knob
Længde: 13,9 meter
Bredde (bredeste sted): 4,6 meter
Deplacement: 17,6 ton
Kilde: Forsvaret