Redaktøren
Her på Skarø er der fine badeforhold og ok internet. Havnen er let at sejle ind i og der er kun 400 meter til café og 600 meter til Skarø-is, hvor der er få købmandsvarer. Fotos: Troels Lykke
Dagmar styrer da vi sejler for fok mod Skarø fra Ballen Havn, en tur på 20 minutter. På billedet har hun lige fået en bølge i ansigtet.
Denne tager vi fra Skarø til Drejø. Nu har vi li som set Skarø. Færgen er gratis mellem Skarø og Drejø og ind til Svendborg.
Redaktøren
Skarø is er i verdensklasse. Her fik vi morgenmad i dag, den var bare god. Der er to personer, der sørger for at producere is.

Drabant 24 blæst inde på Skarø - nu tager vi færgen til Drejø

Minbaad.dk's redaktør er på sommerferie med datteren Dagmar og hendes veninde, Isa. Det startede med, at vi allerede var blæst inde i vores hjemhavn Ballen ved Svendborg. Men i går sejlede vi til Skarø. En tur på 20 minutter med fok oppe. Det er nærmest stormende kuling her på dejlige Skarø.

Af Troels lykke |

Sidder i kahytten i min Drabant 24. Det stormer nærmest. I hvert fald blæser det 12-14 m/sek., føles det. Det larmer. Når jeg lukker øjnene, kan jeg virkelig høre, hvor slemt det står til. Vi bliver i havn - igen.

Den danske, lunefulde sommer er slået til igen. Allerede søndag var vi blæst inde i Ballen Havn, der var 10 m/sek. og Dagmars veninde, Isa, har ikke sejlet før.

Min datter brokkede sig, vi skulle have sejlet til vores favorithavn i Ærøskøbing, men det når vi slet ikke. Først i går, mandag kom vi afsted, men det var nu fint at være turist i vores egen havn, hvor internettet endelig virkede optimalt, så pigerne kunne streame en film. Vi var også ude og bade. Vandet var varmt.

Fiksede bunden af båden med isskraber

Selv hoppede jeg i havnen og rensede min stakkes Drabant 24, der ikke har været på land i år.

Der var ruer i styrbord side lige under vandlinjen, dem fik jeg af med min isskraber fra bilen.

Jeg var i vandet i 40 minutter og fik brug for min våddragt, der gav mig varme og holdt mig flydende. Jeg måtte holde mig fast nede ved kølen, da den skulle renses. Bunden skal lige have en gang mere, inden jeg sejler til Samsø Festival med kæresten i uge 29.

Men smart er det da, hvis jeg kan nøjes med at få båden på land hvert andet år. Jeg har nemlig alt for travlt. Har også en H-båd i Aarhus. Og allerede i morgen kører vi til DM i Struer. Det bliver sjovt - uanset resultatet, bare vi lærer en masse og har fremgang.

Færge til Drejø - gratis

Men lige nu gælder det tursejlads - med en gratis færge, for om lidt tager vi til Drejø med en lille færge. Jeg skal ikke nyde noget sejlads med de to 13-årige piger, der skal gøres bange på en Drabant 24, der er over 40 år gammel.

Skarø har været et dejligt besøg, og vi sejler først hjem i morgen tidlig til Ballen Havn, der er vinden droppet til cirka 6 m/sek.

Vi har været oppe og spise Skarø-is, hvor vi også fik morgenmad i dag til rimelige penge. I går spiste vi middag på Café Sommersild, mega søde mennesker var der. Og vi fik en herlig sandwich, det var lidt dyrt, men også godt. Og jeg fik en Irish Coffee, og så skinnede solen.

Tursejlads i dansk sommer er udfordrende, men også sjovt. Dét, at besøge de danske øer, holder gevaldigt, og min datter lærer, at man godt kan bo på en ø uden 7-eleven og en biograf.