Quantcast
Gå til hoved-indhold
Redaktøren
Dagmar og jeg skal nu til at sejle Boheme 10 meter. Regner også med at sejle Classic Fyn Rundt eller Palby Fyn Cup. Og DH-DM i Juelsminde, hvor båden ligger.
Redaktøren
Min Drabant 24 ses her hos Walsteds Baadeværft, hvor Henning og co. sørgede for at jeg fik rulleforstag på Bohemen via Riggerne i Svendborg, men de flyttede også oliefyr, selvstyrer og meget andet fra Drabanten. Foto: Troels Lykke
Redaktøren
H-båden skydes nu af, man kan ikke det hele. Foto: Niels Kjeldsen
Redaktøren
Boheme 10-meteren med masser af lak og mahogni. I love it. Båden er privatbygget af en omhyggelig ingeniør, der fik leveret skroget i 1989 fra et bådværft i Assens. Siden apteredede han båden. I 11 år har den stået i en tør hal. Foto: Troels Lykke
Redaktøren
Nu er båden i hal i Juelsminde hos Jydsk Bådtransport & Bådhåndtering. Foto: Troels Lykke
Redaktøren

Tre både er for meget - sælger H-båden

I Hellerup Sejlklub findes der en meget dygtig sejler, Frank Berg. Han har virkelig mange både. En Drage, en Knarr, en OK-jolle, en Finnjolle og en Starbåd. Nu er jeg fejlagtigt ved at lave en Frank Berg, efter jeg købte en Boheme 10 meter.

Af Troels lykke |

Tre både er for meget. Jeg har lige nu en Drabant 24 i Rudkøbing, en H-båd i Aarhus og mit seneste køb, en Boheme 10 meter, der nu er i Juelsminde.

Det noget rod med tre både. Derfor sælger jeg min nyrenoverede H-båd, der i år har været på Horsens Yachtværft og fået sprøjtemalet AWL-grip på fribord og i cockpit, så H-båden ser ny ud og forbliver med at se ny ud.

AWL-grip er nemlig mega stærkt siger alle eksperter, derfor sprøjter de store superyacht-værfter deres både med AWL-grip, som fx også Luffe Yacht i Kolding gør det.

Blev ikke bedre uden træning

Men hvorfor sælge H-båden, når den nu er blevet så fin, endda med en ny John Mast og rig og cobbercoat i bunden. Du skal ikke bundmale din båd i 10-15 år.

Forklaringen på at sælge er lige til. Jeg har ikke tid til at dyrke H-bådssejlads. Jo, jeg har tid til de fire årlige stævner i H-båds Ligaen, men det er for lidt.

Jeg bor i Aarhus og mine gaster bor i København, det vil sige, at vi faktisk har svært ved at blive bedre H-bådsejlere. H-båden er meget teknisk. Og hvis vi skal op i top 5 og 10 kræver det timer i båden.

Dem har vi ikke. Jeg farer rundt i Europa og tester både og udstyr, så jeg kan ikke en gang deltage i Aarhus Sejlklubs tirsdagsejladser og selv blive en bedre rorsmand. Og jeg hader at stå stille og ikke blive bedre til at sejle. Så farvel H-båd. Den er til salg på mitbaadmarked.dk

Vil låne mig frem og evt. sejle J/70er

Håber jeg kan låne eller leje en H-båd eller J/70er og deltage i et par stævner om året. Jeg vil lettere kunne bære at slutte midt i feltet, når jeg ikke bruger store summer på H-bådsejlads. Et nyt stel sejl koster alene over 45.000 kr.

Jeg overvejer også at sejle J/70er i Aarhus. Bare mød op med sit sejlertøj og tage hjem igen og betale nogle få tusinde kroner for det om året.

Jeg nød det big time, da jeg sejlede matchrace i mange år i Skovshoved, bare møde op og sejle uden at skulle transportere en 1,5 tons tung båd til et stævne og rejse mast osv.

Derfor købte jeg en Boheme 10 meter

Men hvorfor købte jeg en 3. båd, uden først at have solgt min H-båd. Det spurgte min far på snart 79 år om. Det gjorde min bankrådgiver i Nordea også. 

Jamen svaret er enkelt. Jeg blev forelsket, kærlighed ved første blik. Jeg så hende, Boheme 10 meteren første gang i Ballen Havn til Samsø Festivalen.

Jeg lå med min Drabant 24er uden på Boheme 10 meteren fra 1989. Vild smuk sag. Lige så bred som min Drabant, kun to hundrede kilo tungere, laaangt mere sejl og små tre meter længere, høj mast, mere plads og meget mere teak overalt. Masser af charme og vildt meget responsivt sejlglæde. 

Jeg sagde straks til den cool hipster Martin, café-ejeren fra Bogense Havn.

 -Sikke en fed båd, sagde jeg ved første blik.

– Ja, vil du købe den, sagde Martin.

- Ja, sagde jeg, hvad koster den?

- 100.000 kroner, sagde den fynske sejler.

– Top, sagde jeg.

Nej til Drabant 38er

Der gik dog 6 uger før jeg vendte tilbage. Troede først jeg skulle have en Drabant 38 og testede en i Holbæk til 170.000 kroner. Den var da fin, men al for tung på roret og gennem vandet og dermed ikke den sejlglæde jeg søger.

Og forkahytten var svær at komme ind i, og agterkøjen var for klaustrofobisk. Jeg er 55 år, og jeg er ikke et slange-menneske.

Så købte jeg Boheme 10-meteren, der dog hverken har toilet og kun 1,60 meter i ståhøjde.

I september sejlede jeg den Walsteds Bådeværft, der kompetent flyttede mit oliefyr, selvstyrer, kortplottere og installerede fryseboks, rulleforstag (af rigger fra Svendborg) og meget andet i Boheme 10-meteren.

Nye sejl er også bestilt, ud over en fin rulle Elvstrøm-Epex fok til tur, som er købt og testet.

Nu er Boheme 10-meteren i hal i Juelsminde, båden er nemlig bygget i plywood og der er teak på dæk og i cockpit.

Jeg prøver at passe på den. Drabant 24eren skal også på land, har ikke været det i to år, og den skal have pressenning på. Wow.

Måske er jeg ved at blive voksen. Især hvis jeg får solgt min H-båd. Tre både er for meget for mig. Tid er der ikke, pengene er der heller ikke. Jeg er ikke en Frank Berg.

Sejlerhilsen

Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader