Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Fjern den gamle bundmaling og start på en frisk, når den nye maling påsmøres. Foto: Troels Lykke

Praktisk guide: Sådan fjerner du gammel bundmaling

Er lagene med gammel maling blevet for mange, eller vil du afprøve en ny bundmaling, der ikke binder på den forhenværende, vises her enkel gør-det-selv-vejledning til bådejeren. Få også direkte links til brugbare produkter.

Af Sara Sulkjær |

Solen er gået frem fra sit vinterhi, og de første sejlere har så småt taget hul på forårsklargøringen. En klargøring, der kan bestå af såvel en kort gennemgang af bådens essentielle dele som et større forbedringsprojekt.

Til sidstnævnte kategori hører for flere bådejere nedslibning af bundmalingen til primeren. Det for nogle uoverskuelige projekt behøver dog ikke at strække sig over flere lørdage.

På sin hjemmeside giver Dansk Sejlunion således en enkel og overskuelig guide til sejleren, der har planer om at slibe bunden inden sæsonen.

Hvad enten lysten til en ny bundmaling, der ikke binder på den foregående, har sneget sig ind, den anvendte maling er forsvundet fra kataloget efter det nye BPR-regulativ, eller laget med maling ganske enkelt har vokset sig for tykt efter mange sæsoners påsmørelse, er der gode råd at hente i denne vejledning:  

1. Grovafrensning - afrensning af al bundmaling ind til primer/gelcoat

Hvis du fjerner al maling ind til primeren anbefaler Dansk Sejlunion at anvende et specielt vakuumskrabejern, der i forhold til slibemaskiner er hurtigere og mere effektivt.

Et jern, der eksempelvis kan købes hos AWN24 her. Jernet kan samtidig tilkobles en støvsuger, således at bundmalingen og primeren opsamles. Her er en industristøvsuger fra Mirka, der har et prisskilt hos BoatLab på 3.6.79,00 kroner her, et oplagt valg.

Brugen af vakuumskrabejern kræver dog efterbehandling med slibemaskine.     

2. Finslibning og efterbehandling

Til finslibning og til efterbehandling, blandt andet efter brug af vakuumskrabejernet, råder Dansk Sejlunion bådejeren til at bruge en professionel excentersliber. 

Sammenlignet med øvrige typer af slibemaskiner er excentersliberen den mest anvendelige, da den i forhold til eksempelvis en rystepudser kan anvendes på krumme flader, mens den efterlader en pænere overflade end en rotationssliber.

Hos Kolding Marinecenter er det muligt at købe en sådan sliber fra Mirka. 3.699,00 kroner må sejleren give for produktet her.

Læs mere om arbejdet med bundmaling hos Dansk Sejlunion her.

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites