Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Jimmy Spithill har to gange vundet America's Cup med Oracle. Foto: Javier Salinas / Oracle Team USA

Overraskende AC75 fik stjernen Spithill til at deltage i endnu en America's Cup

Enkeltskrogsbåde kan også udfordre, erfarede topprofessionelle Jimmy Spithill, da kiwierne offentliggjorde konceptet for de nye AC-både. Kort efter skrev han kontrakt med Luna Rossa.

Af Sara Sulkjær |

Hurtige og højteknologiske katamaraner. Ord, der om nogen kan sættes på de ekstreme AC45'ere, der blev anvendt under den seneste America's Cup i 2017. 

Fortalerne for bådtypen var mange, og derfor gav protesterne genklang, da det stod klart, at den kommende cup i 2021 skal sejles i enkeltskrogsbåde. 

I det protesterende kor stod også Jimmy Spithill. Sejleren, der syv gange har stillet til start i den verdensomtalte kapsejlads, hvori han for to år siden måtte se sig selv og resten af Oracle-teamet slået af kiwierne fra Emirates Team New Zealand, var bestemt ikke tilhænger af kølbådene.

En ild tændes

Efter i flere omgange at have prøvet kræfter med AC-katamaranerne, der af mange ansås som de mest moderne kap-både på den internationale scene, var Spithill langt fra overbevist om, at han atter skulle være på startlinjen i en cup, der blev sejlet i de mere traditionelle enkeltskrogsbåde.

En tvivl, der afholdt Spithill fra at deltage i nye AC-projekter, helt indtil den dag, hvor new zealænderne offentliggjorde tegninger af den kommende, 75 fod lange kapsejler:

- Da jeg så denne båd, tændtes en ild i mig. Jeg ville være der, fortæller den topprofessionelle sejler ifølge Stuff og fortsætter:

- Et koncept, der aldrig er prøvet før, noget der vil presse designere, ingenørier, bygningshåndværkere, teknikere til grænsen og af indlysende årsager sejlerne, som må tæmme dem, understreger Spithill, der efterfølgende underskrev en kontrakt med Luna Rossa.

Sejr i challenger-cup er første skridt

Med det italienske hold skal australieren i første omgang forsøge at kvalificere sig til finalestævnet ved at snuppe sejren i challenger-stævnet, hvor i alt seks teams forventes til start.

Lykkes det, vil sidste års vindere fra New Zealand vente i finalen til en direkte kamp om det traditionsrige America's Cup-trofæ. 

Se mere om den kommende AC-båd i videoen herunder.

Kilder: Stuff og America's Cup

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites