Matcher 31-sejler Dylov vil sejle solo-kapsejlads: Her er de store felter
Københavneren Anders Dylov, der sejler i båden Chroma.dk, har brugt vinteren på at gøre sig klar til sin første solo-kapsejlads One Star Challenge fra Køge, hvor Møn bliver rundet. - Det er efterhånden kun muligt at finde de store løb, hvis man sejler solo-kapsejlads, siger han til minbaad.dk.
Hvorfor vil jeg sejle solo-sejlads, spørger filmproducer og fotograf Anders Dylov sig selv?
- Nu har jeg sejlet kapsejlads med mit gode SejlTeam i over 30 år, og jeg nyder det stadig. For snart 15 år siden blev dobbelthand populær, og vi deltog med stor fornøjelse i flere TwoStar fra Helsingør til Anholt retur.
- Men når det kommer til teamsejlads, så er det efterhånden svært at finde de kapsejladser, hvor både stiller med et veltrimmet mandskab, og man er 10-20 både i ét løb. Det er efterhånden kun muligt, hvis man er ene mand om bord, altså solosejler, at finde de store løb.
Hvorfor sejle 106 sømil alene?
- Umiddelbart elsker jeg selskab, så hvorfor så tilmelde sig en sejlads, hvor jeg skal sejle 106 sømil helt alene? Ja – kun for at få den gode konkurrence, man må jo være der, hvor de andre både er!
- Så derfor har jeg, faktisk lidt mod min vilje, netop tilmeldt mig solo-kapsejladsen One Star Challenge, som afgår fredag 31. maj fra Køge, rundt om Møn og retur til Køge. Allerede nu med blot 37 tilmeldte både af 100 mulige, er der 12 både i mit løb, og der kommer helt sikkert flere.
Landskipper hjælper på land og ny autopilot
Anders dylov forklarer videre:
- Når det kommer til selskab om bord, så er solo-kapsejlads modsat al anden kapsejlads, hvor man ikke må modtage hjælp udefra! På solokapsejlads skal man have kontakt til land, man skal tilmelde en ”landskipper”. Han burde faktisk stå på deltagerlisten, vil jeg mene!
- For det er ham, der skal hjælpe mig, hele vejen rundt. Det er selvfølgelig min gode gast Jon, som har sejlet Two-Star med mig mange gange. Han vil sidde med vejrkort, søkort og computer for at fodre mig med alle data, mens jeg faktisk laver hans job med at skifte sejl og trimme båden.
- For på rorspladsen, hvor jeg selv plejer at sidder, har jeg måtte overlade til en selvstyre, jeg har købt en elektronisk erstatning, en autopilot. Gad vide om den nu også kan klare det godt nok?
Sikkerhed og sikkerhed
- Vinteren har været brugt til at undersøge de sikkerhedsmæssige aspekter, forklarer Dylov, der holder til på Langelinje Lystbådehavn.
- Sikkerhed frem for alt, derfor fik jeg sidste år en VHF med DSR i fødselsdagsgave, og kigger nu efter en AIS-sender og måske også en modtager.
- De gamle papirsøkort går vist ikke mere, så ny navigation skal der også til via en iPad – det kommer vist til at koste det her projekt. Også fordi jeg bliver nødt til at investere i et nyt Code 0-sejl, et sejl som er meget nemmere at tackle som solosejler.
Nyt Code-sejl Helix
- Jeg har jeg bestilt et Code 0-sejl fra North Sails, som hedder Helix. Det er et Codesejl med tovværk i forliget, og som kan bruges tættere til vinden og samtidig også gå dybere, flere sejlmagere har det.
- Det bliver en udfordring at lære, for faktisk er jeg så glad for mine symmetriske spilere, at jeg aldrig rigtig er blevet dus med det der Codesejl, men nu skal det være – mig og mit Code 0 sejl.
- Ja, man fristes til at sige Solo 0 (solo-nole), og det en jo god hånd, når man i godt selskab spiller Whist. Mit næste skridt bliver at besøge Boat Show i Fredericia for at tjekke udstyr og få flere gode tips.
Solosejler-hilsen – Anders Dylov