Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Denne såkaldte plug, den skrot-dømte Bianca 27 byggenummer 00 i det snart rømmede depot på Valdemars Slot. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis
Kort Nyt
Som den eneste af denne type var den skrotdømte båd bygget i træ, en såkaldt plug til fremstilling af en støbeform for seriefabrikation i glasfiber. Båden var i 1965-66 startskuddet til lystbådværftet, der få år efter var Danmarks største med over 200 ansatte i Rudkøbing og Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis
Kort Nyt
Bianca'en var i et par sæsoner udstillet som en udendørs attraktion, da lystsejladsmuseet lå i en længe på Valdemars Slot på Tåsinge. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Historisk Bianca 27 på vej til skrotning

Over 500 eksemplarer er bygget af den populære bådtype. Nu køres prototypen, der som den eneste er konstrueret i træ, til skrot. Danmarks Musem for Lystsejlads står bag beslutningen.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Danmarks Museum for Lystsejlads er af Valdemars Slot på Tåsinge blevet bedt om at rydde den store lade, der i en årrække har tjent som depot for blandt andet urenoverede fartøjer.

Samtidig med rømningen af laden har museet foretaget en revurdering af denne del af samlingen. Det har ført til, at museet har skilt sig af med flere både doneret af private - herunder også den historiske Bianca 27 med byggenummer 00.

Omfattende renoveringsarbejde

Denne bådtype blev med over 500 byggede eksemplarer fra værftet i Rudkøbing epokegørende i lystbådhistorien som den første i stor stil serieproducerede dansk-konstruerede lystbåd i glasfiber.

Den skrot-dømte båd er unik. Med byggenummeret 00 er den en slags prototype, en plug, og er som verdens eneste Bianca 27 bygget i træ.

Båden blev for ti år siden fundet af Bianca 27-entusiaster. De banede senere vej for, at museet kunne modtage båden som donation fra et dødsbo.

Når museet har valgt at skrotte den enestående båd, har det baggrund i, at et renoveringsarbejde vurderes som for omfattende, blandt andet fordi bådens udvendige træ i en tidligere renovering er blevet beklædt med glasfiber.

Opgaven med skrotning af denne og andre både fra samlingen udføres af firmaet Tonny Madsen, Svendborg.

Seks-syv både overlever oprydning

Kun seks-syv af museets deponerede kølbåde plus nogle joller har overlevet oprydningen.

Disse både er forhalet til Rødeledsvej i Svendborg, hvor de nu er tørt deponeret i hjørnet af en hal oprindelig opført til brugsforeningernes produktion af vin og spiritus.

Foruden den snart rømmede lade på Valdemars Slot råder museet på Frederiksøen over tre andre eksterne lokationer til deponering. En af dem er i en længe ved Valdemars Slot og bruges til en samling af mindre effekter.

Desuden har museet depot i et skur på Jacobsens Plads i Troense og har en samling af blandt andet bøger, tidsskrifter og tegninger deponeret på Abildvej i Svendborg.

Kilde: Fyens.dk

content-loader
content-loader
content-loader