Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kaskoforsikring på en båd kan være en god idé, selvom der er statsafgift på den.

Topdanmark ligestiller sejlere i sagen om kaskoafgiftsnedsættelsen

Fra 1. februar 2019 faldt statsafgiften på sejlernes bådforsikringer fra 1,34 % til 1,00 % af forsikringssummen. Men det er ikke alle, der umiddelbart fik glæde af nedsættelsen her og nu. Derfor tog Topdanmark sagen i egen hånd.

Af Troels lykke |

1. februar 2019 var en god dag for sejlere med en bådforsikring med kaskoforsikring. Afgiften faldt nemlig fra 1,34 % til 1,00 % af forsikringssummen. 

- Det er et resultat af finansloven for 2019, men det er ikke alle, der får glæde af afgiftsnedsættelsen, derfor ligestiller vi vores kunder, forklarer Topdanmarks bil- og bådkonsulent Janus Christiansen i dag til minbaad.dk.

Overfører difference til nemkonto

Derfor sendte Topdanmark et brev ud i januar til kunderne i henhold til deres individuelle forfald. Heri stod skrevet:

"Vi overfører differencen til dig. Du skal betale forsikringen næste gang 1. november 2019. Her trækker vi automatisk den nye, lavere afgift. Forskellen på den gamle og nye afgift i den mellemliggende periode - dvs. fra 1. februar 2019 til 1. november 2019 – overfører vi til din NemKonto hurtigst muligt."

Ikke rimeligeligt med forskelsbehandling

Om initiativet forklarer Janus Christiansen:

- Vi gør det af flere årsager. Dels mener vi ikke, det er rimeligt at forskelsbehandle vores kunder, afhængigt af hvornår og hvor tit de betaler deres forsikring. Og dels har vi en rigtig stor portefølje af kunder med kaskoforsikring. Hvis alle kontaktede os om afgiftsnedsættelsen, ville vi blive lagt ned på telefonerne.

Topdanmark vil også gøre det nemmere for kunderne. Derfor sørger de for, at kunderne får udbetalt differencen.

- Forsikringer er til for at gøre det nemmere for kunderne. Ikke kun i en skadesituation, men hele vejen rundt. Derfor har vi sørget for, at kunderne slet ikke behøver gøre noget – vi sørger automatisk for, at de får udbetalt differencen, siger Janus Christiansen.

Topdanmark får også selv noget ud af tiltaget.

- Det er et godt eksempel på, at når vi gør det nemmere for vores kunder, gør vi det samtidig nemmere for os selv,  slutter han.

content-loader
content-loader
content-loader