Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Danmarks to store sejler-foreninger, Danske Tursejlere og Dansk Sejlunion, har længe advaret mod at tage imod Club Maritims forsikringstilbud, da de anser det for at være i strid med loven. Arkivfoto: Troels Lykke

Skatteminister Karsten Lauritzen starter undersøgelse om snyd på bådforsikringer

Skattestyrelsen vil i dialog med tyske skattemyndigheder om snyd med bådforsikringer i udlandet, forklarer skatteminister Karsten Lauritzen (V) til Flensborg Avis. Forsikringskonsulent: Det er nemt få fat i danske bådejere ved at undersøge bådlicenser, udstedt af Deutsche Motoryachtverband.

Af Troels Lykke |

Flensborg Avis har stillet skatteminister Karsten Lauritzen (V) en række spørgsmål om virksomheden Club Maritim 09 GmbH i Flensborg og deres »billige bådforsikringer« til danske bådejere. Han har svaret, at han som skatteminister ikke konkret kan kommentere på virksomheden.

»Men helt generelt er det forargeligt, hvis virksomheder decideret opfordrer borgere til at omgå reglerne. Jeg vil nu bede Skattestyrelsen om at gå i dialog med de tyske skattemyndigheder for at undersøge problemets omfang«, skriver han til Flensborg Avis.

Skattestyrelsen oplyser, at man »snarest« vil tage kontakt til de tyske skattemyndigheder »med henblik på at få undersøgt problemets omfang.«

Problemet er fusk med bådforsikringer. Club Maritim skriver på sin hjemmeside, at man som dansk bådejer »sparer den danske forsikringsafgift på kaskoforsikringen« – den såkaldte lystfartøjsforsikringsafgift – hvis man tegner et medlemskab hos dem. Bådejerne får medlemskabet, hvis de sælger tre procent af båden til virksomheden.

På den måde kan Club Maritim skaffe en tysk bådlicens (IBS) til båden og en tysk forsikring gennem forsikringsselskabet Württembergische Versicherung. Württembergische Versicherung hævder, at båden er afgiftspligtig i Tyskland og ikke i Danmark, fordi den har en tysk bådlicens.

Afgiftspligt i Danmark

Skattestyrelsen i Danmark ser anderledes på sagen.

– Hvis en dansk bådejer tegner en forsikring for en lystbåd, så skal der betales afgift – og det gælder også selv om en mindre del af båden er ejet af en udenlandsk virksomhed. Det er forsikringsselskabet, der skal betale denne afgift uanset om forsikringsselskabet ligger i Danmark eller i Tyskland, forklarer underdirektør i Skattestyrelse, Katrine Rafn.

Skattestyrelsens handlemuligheder er imidlertid begrænsede, hvilket Karsten Lauritzen tidligere har påpeget. Da der ikke er et lovkrav om at tegne en kaskoforsikring, kan myndighederne heller ikke bede bådejere dokumentere, om de har en tysk eller dansk forsikring.

Desuden er det pålagt forsikringsselskabet at betale afgiften. Skattestyrelsen kan kun få de tyske myndigheder til at undersøge tyske forsikringsselskaber, hvis der er konkrete oplysninger om en forsikringstager eller forsikringsvirksomhed.

Forsikringskonsulent fra Maritim Forsikringsservice Ralph Andersen indvender overfor Flensborg Avis, at skattemyndighederne kunne kaste et blik på bådejernes bådlicenser.

Han har længe undersøgt Club Maritim og har rådgivet nogle af virksomhedens kunder, som er kommet i problemer, fordi Club Maritim ikke har udbetalt forsikringssummen.

Nemt at få fat i danske bådejere

– Det er nemt nok at få fat i de danske bådejere ved at undersøge de bådlicenser, der er udstedt af Deutsche Motoryachtverband (DMYV). Det kræver selvfølgelig samarbejde mellem de danske og tyske myndigheder.

DMYV indledte i starten af januar en undersøgelse af, om Club Maritims bådlicenser er gyldige, som endnu ikke er overstået.

Ralph Andersen tilføjer, at bådejere som bruger Club Maritims model skal betale indkomstskat af den del af båden, de får stillet til rådighed – det vil sige de tre procent.

– Hvis man ikke gør det, er der tale om strafbart skattesvig, siger Ralph Andersen.

Kontrol ikke-eksisterende

Det er i sidste ende Folketinget, som afgør, hvilke redskaber Skattestyrelsen må arbejde med.

Enhedslistens skatteordfører Rune Lund mener, at det bør være muligt for Skattestyrelsen at gribe ind over for Club Maritim 09 GmbH og Württembergische Versicherung.

– Jeg vil gå så langt som til at sige, at det vil være særdeles provokerende, hvis ikke vi skulle kunne lave skattekontrol af skattefusk, der foregår lige på den anden side af vandet syd for Danmark, siger Rune Lund.

Club Maritim har tilbudt sine medlemskaber til danske bådejere siden 2009 og gør det fortsat – på trods af at flere har gjort de danske skattemyndigheder opmærksom på Club Maritims forretningsmodel.

Minbaad.dk: SKAT ville bruge oplysninger i kontrolarbejde

I 2012 skrev netmediet Minbaad.dk om emnet, og de fik dengang at vide, at SKAT ville bruge oplysningerne i det »videre kontrolarbejde«.

– Det virker jo fuldstændig om, at nogle bådejere har kunnet gøre lige, hvad der passer dem, og at kontrollen har været ikke eksisterende. Det er forargeligt, at der tilsyneladende foregår systematisk snyd, uden at skattemyndighederne griber ind. Det er jo desværre ikke den eneste af den slags sager på skatteområdet, siger Rune Lund og tilføjer:

– Hovedårsagen til at det kan lade sig gøre skyldes, at det danske skattevæsen er blevet ødelagt og sparet i stykker af skiftende regeringer siden midten af nullerne. Det har gjort vores skattesystem sårbart over for alle mulige og umulige former for svindel og humbug.

Enhedslisten: Ansæt 1000 ekstra i skattekontrollen

Enhedslisten mener, at der skal ansættes 1000 ekstra medarbejdere til skattekontrollen, som skal sørge for at komme snyd og fusk til livs. Rune Lund vil tage sagen op med sin tyske kollega på skatteområdet i Forbundsdagen fra Die Linke, Fabio De Masi.

Kilde: Flensborg Avis

content-loader
content-loader
content-loader