Gå til hoved-indhold
Tur
Det var koldt for den norske sejler, der levede primitivt i næsten to måneder.
Tur
DCIM\100GOPRO\G0042598.
Tur
DCIM\104GOPRO\G0240206.JPG
Tur
Tur
Tur

Norge om babord er en fantastisk bog om verdens længste jollesejlads

Magne Klann sejlede fra Nordkapp til Lindesnes i en RS Aero på 30 kilo. Allerede ved Bodø slog han den gamle verdensrekord i distance sejlet med enmandsjolle. Gennem 49 dage og 1158 nautiske sømil (2144 km) mødte nordmanden foråret og sommerens store naturoplevelser. Se galleri.

Af Troels lykke |

Magne Klann og Minbaad.dk blev enige om, at omtalen af bogen skulle foregå på norsk, ligesom at bogen også kun findes på norsk, men det er da også let at forstå for de fleste danskere.

Turen starter med arktiske forhold rundt Nordkapp i april. Gjennom 49 dager og 1158 nautiske mil (2144 km) møter Magne Klann våren og sommeren, store naturopplevelser, fantastiske seileforhold, men også vindstille og kuling. Det er en ferd på lag med naturkreftene, men ikke alltid i harmoni med egne tanker og følelser.

Nu har Magne Klann skrevet en boka «Norge om babord» om turen. Han har gitt ut flere bøker om båtliv og seiling tidligere, men dette er den første reisefortellingen.

Jeg ville utfordre meg selv

Magne Klann fortæller:

Jeg var klar for en utfordring. Fysisk og psykisk. Jeg har seilt regatta siden jeg var liten, og liker å konkurrere. Nå var det ikke å slå andre jeg ville, men heller utfordre meg selv. Eventyr og mestring var målet. Jeg følte at utfordringen måtte være ganske nær grensen for hva jeg trodde jeg ville klare. 

Disse målene er ikke noe jeg skrev ned eller rasjonaliserte over. Det er noe som kom gradvis – en tanke eller en følelse. Snikende. Som en drøm.

Litt sånn var det det begynte. I løpet av de siste årene har distansen Nordkapp- Lindesnes blitt etablert som en rekorddistanse i seiling med større båter. Jeg fikk lyst til å utfordre rekorden, men jeg hadde ikke tilgang på en båt som var rask nok. Skulle jeg leie en?

Flere muligheter meldte seg i bevisstheten og ble forkastet igjen. Også var det jo heller ikke en konkurranse jeg var på jakt etter.

Ideen ble ikke borte

En dag sorterte hjernen de båtene jeg faktisk hadde tilgang til. Ballad. Nei, jeg slo den fra meg. Laser. Hey! Kanskje jeg kunne seile Laser? Ikke uten stopp slik jeg hadde tenkt så langt, men som en villmarkstur langs kysten – bære båten i land på sandstrender. I løpet av et øyeblikk hadde jeg egentlig bestemt meg.

De neste par månedene prøvde jeg å bryte ned idéen, men det gikk ikke. Den ble ikke borte. 

Se også video fra turen:
www.youtube.com/watch?v=8zyHVn1QFNs&t=2s

www.youtube.com/watch?v=HmyTkY36Xcg&t=52s

Bogen købes her for 399 norske kroner. Bogen er alle pengene værd. Man lærer en masse og bliver samtidig klogere på meget en sådan sejltur har at byde på. Billederne, som der er mange af i den 232 sider lange bog i coffe table format, er virkelig på et højt niveau.

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites