Gå til hoved-indhold
Småbåde
Artemis joint venture med Tuco Marine Group introducerer foling løsninger til arbejdsbådmarkedet, som nu kan drage fordel af nulemissioner og brændstofbesparelser på op til 90 procent. PR-foto
Småbåde

Artemis Technologies elektriske eFoiler på 11 m ProZero kulfiberfartøj fra Tuco

Svenske Artemis Technologies har annonceret et joint venture med Danske Tuco Marine Group i Faaborg for at producere verdens første nul-emissions arbejdsbåd, der ikke udskiller skadelige partikler.

Af Troels lykke |

Artemis Technologies, verdens førende høj technologiske maritime design og teknologifirma, vil nu samarbejde med Tuco Marine Group for at integrere sit nye elektriske eFoiler-fremdrivningssystem i et 11 m ProZero kulfiberfartøj fra Tuco.

Dette vil fungere som et demonstrationsskib som et bevis på konceptet for den innovative teknologi, der vil blive markedsført til af Artemis Technologies og Tuco Marine Group, på Tuco´s ProZero serie af højtydende arbejdsbåde, lyder det i en pressemeddelelse fra Tuco Marine Group i Faaborg.

Foil fremstillet i Belfast og monteret på Tucos fartøj

Hydro folierne og fremdrivningssystemet, som leveres af Artemis Technologies til demonstrations-fartøjet, vil blive fremstillet og samlet i Belfast efter en investering på flere millioner pund i projektet. For efterfølgende at blive monteret på Tuco´s demonstrationsfartøj i Faaborg.

Artemis Technologies, administrerende direktør, Iain Percy, dobbelt olympisk guldmedaljevinder og deltager i fire America's Cup-udfordringer, siger:

”Denne joint venture med Tuco Marine Group introducerer vores unikke foling løsninger til arbejdsbådmarkedet, som nu kan drage fordel af nulemissioner og brændstofbesparelser på op til 90%. Sidste år, da vi annoncerede vores planer om at oprette en ny avanceret produktionsfacilitet i Belfast, fastlagde vi vores strategi om at at udvikle teknologi, der vil dekarbonisere det maritime. Denne elektriske folie-teknologi er det næste naturlige trin i dette projekt og et skridt i den rigtige retning for at realisere vores vision."

Perfekt til fartøjer med høj hastighed 

Iain Percy forklarer videre.

”Som den mest avancerede autonomt styrede elektriske folieløsning på markedet, er dette et virkelig trans formativt projekt, og det er utroligt spændende at være en del af en af ​​løsningen på klimaændringer. Teknologien er perfekt til dem, der kræver fartøjer med høj hastighed og minimal miljøpåvirkning. Og I første omgang rettet mod sektorerne Akvakultur, offshore energi, passagertransport, og forsvars- og sikkerhed. Og vi forventer projektet med Tuco Marine, skal give teknologien give en direkte vej til markedet. Integrering af vores nye elektriske eFoiler-fremdrivningssystem i en sammensat autonomt styret hydrofoil giver en skalerbar løsning, der kan anvendes til meget større skibe, såsom højhastighedspassagerfærger, siger Percy.

Tuco går efter bæredygtige skibe

Siden grundlæggelsen i 1998 har Tuco Marine Group etableret sig som en vigtig aktør i udviklingen af ​​den maritime industri mod mere miljømæssigt bæredygtige skibe.

Jonas Pedersen, administrerende direktør i Tuco Marine, udtaler,

”Vi arbejder for at fremstille arbejdsbåde i verdensklasse, og tilføjelse af Artemis Technologies suveræne folie- og fremdrivningsteknologi vil forbedre vores produkttilbud yderligere.”

Jonas Pedersen forklarer videre:

”Selvom Tuco Marine har viden og teknologi til at opbygge kulfiberfartøjer, er det at få disse både til at blive folierende et betydelig skridt til at reducere emissionerne på vandet. Vores lette ProZero Workboats er bygget til høj hastighed og med denne nye teknologi styrker vi både komfort og bådenes effektivitet yderligere. Reduktion af emissioner er et enormt fokus for den maritime industri, og vi er glade for, at dette partnerskab med Artemis Technologies giver os mulighed for at spille en endnu større rolle i udformningen af ​​det, der uden tvivl er fremtidens teknologi. Vi ser frem til at fortsætte vores joint venture med Artemis Technology og markedsføre denne teknologi til industrier, hvor arbejdsbåde er vigtige.”

content-loader
content-loader
content-loader