Gå til hoved-indhold
Særligt tredje og fjerde ben byder på lange sejladser for deltagerne. Foto: Danmark Rundt SinglehandKapsejlads
Særligt tredje og fjerde ben byder på lange sejladser for deltagerne. Foto: Danmark Rundt Singlehand

Nu kan 'almindelige' sejlere også deltage i Danmark Rundt Singlehand Inshore

Tredje version af den udfordrende solosejlads bliver åben for alle interesserede solosejlere. Arrangørerne forventer, at halvdelen af deltagerne må give op undervejs.

Af Sara Sulkjær |

I 2016 og 2017 gennemførte en eksklusiv gruppe af dygtige sejlere de to første udgaver af Danmark Rundt Singlehand. 

To år senere er arrangørerne fra Skandinavisk Singlehand Sejlerforening så klar til at byde hele Sejlerdanmark indenfor til sejladsen, der må regnes blandt de mest udfordrende i hjemlige farvande. 

Cruising-sejlere kan også være med

I alt 646 sømil fordelt på seks etaper må deltagerne tilbagelægge undervejs. En skrap udfordring, der tvang flere af de velforberedte, udvalgte sejlere i de to første versioner til at smide håndklædet i ringen. 

- Vi forventer faktisk, at over halvdelen af deltagerne giver op undervejs, fortæller Jan Møller, der sammen med Erik Venøbo tog initiativ til Danmark Rundt Singlehand i 2016. 

Ikke kun de konkurrenceglade kapsejlere kan stille til start i slutningen af juni. Som noget nyt er der etableret en cruisingklasse for sødygtige både mellem 24 og 50 fod, der starter 16 timer tidligere end kapsejlerne. 

Bortset fra de manglende DH-mål er sejladsen for kap- og cruising-sejlerne identisk, også hvad angår rute og sikkerhedsregler.

Deltagere skal hoppe i havnen

Netop sikkerheden er uhyre vigtig i en udfordring som denne. Såvel båd som sejler bliver derfor mødt af en række krav, som vil blive gennemgået på et forberedelsesmøde under Boat Show i Fredericia den 23. februar.

Umiddelbart inden sejladsen vil arrangører og deltagere desuden bruge en dag på sikkerhedstjek og radiosyn samt et efterfølgende kursus i nødprocedurer. 

Afsluttende må alle deltagerne en tur i havnen for at teste deres redningsvest, ligesom de under selve sejladsen vil have satellitbaseret tracking ombord, således at det altid er muligt at følge solosejlerne: 

- Faktisk har denne Garmin inReach-tracker også en SMS-kommunikation og en nødtjeneste, så også her får sikkerheden et nøk opad, forklarer formand for Skandinavisk Singlehandsejler Forening, Jacob Handrup, i en pressemeddelelse.

Højest 50 både til start 

Sejladsen skydes i gang i Assens den 28. og 29. juni, hvorefter der er indlagt stop i Bønnerup, Skagen, Rungsted, Nexø og Gedser, før der returneres til Assens til hvile og fest.

- I Assens Sejlklub glæder vi os til værtskabet. Vi kender jo sejladsen fra tidligere, hvor Assens var et populært stop på ruten, fortæller Erik Kulavig, stævneleder fra Assens Sejlklub. 

Arrangørerne har valgt at sætte et maksimalt deltagerantal på 50 både, så det handler derfor om at være hurtig ved tasterne, når tilmeldingen åbner 15. januar på sejladsens hjemmeside.

Allerede nu kan Notice of Race hentes her.

Ungdomsindsats udløser Klubudviklingspris til Snekkersten Skotterup Sejlklub

Snekkersten Skotterup Sejlklub modtager Dansk Sejlunions Klubudvikingspris 2019. På få år har klubben skabt et fantastisk sejlermiljø for børn og unge, hvor tæt samarbejde med naboklubber og kommune er vigtige elementer. 

 

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites