Gå til hoved-indhold
Store både
Store både

XSV20 har en cruisingfart på over 40 knob - se test i stormvejr

Den 75 fod lange båds dybe V-skrog bryder uden problemer bølgerne under test forleden. Irske Safehaven Marine står bag fartøjet, der skal anvendes til patruljering og eftersøgning.

Af Sara Sulkjær |

En række uhyre sødygtige både er allerede trillet ud fra værftslokalerne hos irske Safehaven Marine, og nu føjer virksomheden endnu én til listen.

Seneste skud på stammen er den ekstreme XSV20. En båd, der forleden blev testet i fem-seks meter høje bølger, som det fremgår af videoen øverst i artiklen.

Innovativt skrogdesign

At båden skulle vise sit værd under disse ualmindelige vejrforhold er ikke en tilfældighed. Designerne har således konstrueret båden med det klare formål at anvende den i patruljerings- og såkaldte search and rescue-opgaver. 

- Skrogdesignet er ekstremt innovativt, skriver Safehaven selv om fartøjet, der for at bryde bølgerne bedst muligt er bygget med en dyb V-stævn.

Mens flere både må vinke farvel til den høje fart, når sødygtigheden opprioriteres, kan XSV20 holde en cruisingfart på imponerende 40 knob. 50 knob kan fartøjet samtidig uden problemer runde, hvis gashåndtaget er helt i bund.

Tolv modeller

Undervejs har værftet konstrueret hele tolv modeller af båden for derigennem at sikre det bedste, hurtigste og mest sødygtige design:

- Grundigt testet i tanke for at optimere designets performance-karakteristika og hydrodynamikker, understreger irerne således på deres hjemmeside.

Specifikationer: 

L.O.A.: 23m / 75ft

Skroglængde: 20.4m / 67ft

Bredde: 5.4m / 17ft 7"

Dybgang: .85m / 2ft 9"

Vægt: 21.000 kg

Vægt, fuldt udstyret: 29.000 kg

Brændstoftank: 4,000 L

Rækkevidde: 400 nm+

Besætning: 12

Motorer: 2 x 1.550 hk V12 MAN

Topfart: 50+ knob

Cruisingspeed: 40+ knob

Kilde: Safehaven Marine

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites