Margretheholm havn skal lukkes og både skal flyttes - opråb fra sejlerne
Uden varsel fortæller By & Havn, at sejlernes selvbyggede havn på Lynetten lukkes allerede 2021, fordi der skal køre 1 millioner tungt lastede lastbiler med jord gennem havnen og Storkøbenhavn i forbindelse med etableringen af Lynetteholmen. Læs sejlernes opråb.
Klaus Schlichter, sejler fra Sejlklubben Lynetten, skriver til minbaad.dk i et opråb, for havnens 750 bådejere:
Rødt flertal i Folketinget burde vel i princippet afspejle nærdemokratiet, henunder hensyntagen til en af Danmarks største sejlklubber, hvor sejlerne selv har opført Margretheholms havn for 41 år siden, og endog selv har betalt alle omkostninger til opførelsen af havnen på et ubrugeligt lavvandsområde.
Københavns kommune har yderlige opkrævet mere end 50 millioner i foreløbig samlet lejeindtægt for dette vandområde, hvor af en del stadig ligger ubrugeligt hen.
Uden varsel opslår nu By & Havn (ejes 95% af Københavns kommune) i forbindelse med en miljøhøring den 30. oktober, at sejlernes selvbyggede havn lukkes, fordi der skal køre mere end 1 millioner tungt lastede lastbiler med forurenet jord gennem Storkøbenhavns trafikerede gader for at aflæsse denne forurenede jord i forbindelse med etableringen af Lynetteholmen.
Mere end én million i sig selv forurenende tunge lastbiler og alle gennem Københavns mest trafikerede bydele.
Både skal flyttes
Denne helt urimelige og ufornuftige placering af Lynetteholmen betyder også, at andre end tusinde sejlere i Københavns havneområde (Christianshavn og Langelinje) må se sig nødsaget til at flytte deres både (til nye havn Prøvestenen, red., hvis den bliver færdig - Copenhagen Marina) og da de ikke kan flytte dem nogen steder hen, bliver bådene sandsynligvis sat til salg.
Hele havne/kanalmiljøet på Christianshavn bliver ændret totalt, da sejltiden ud til det åbne Øresund bliver forlænget med én time og som betyder at en sejltur ud på Øresund vil blive 4 – 5 timer.
Dette til lige med en farefuld transportsejlads gennem det nu formindskede Kroneløbet, forbi de store krydstogtskibe, som helt sikkert gerne vil frabede sig denne transportsejlads af sikkerhedsmæssige grunde.
Hvor er Justitsministeren henne i denne sag?
De ugentlige kapsejladser kan ikke gennemføres fremadrettet grundet den lange transportsejlads og vil således bliver til skade for det sportslige bidrag, som Sejlklubberne også i dag betyder, lige som alt undervisning via klubberne sejlerskoler kan lukkes.
For øvrigt en udgift som sejlerne i et århundrede altid selv har bekostet uden tilskud fra Københavns kommune og til glæde for sikkerheden til søs.
Et 40-årigt løfte fra overborgmesteren
Vores personligt for mig altid velrespekterede overborgmester Frank Jensen har ved flere lejligheder lovet støtte til også Margretheholms havn og senest ved vores 40 års jubilæum fortalte han, at havnen skulle forsætte også de næste 40 år.
Du kan flytte en havn, men det tager mange år at etablere et miljø, som vi i dag har opnået i Margretheholms havn – et miljø man sådan bare ikke kan købe for penge.
Mit håb til ikke mindst de ansvarlige politikere, lokale som i Folketinget, hjælp os nu, for det syntes jeg vi oprigtigt har krav på og er placeringen af Lynetteholmen i det hele taget fornuftig?
Der findes flere andre lavvandsområder eksempelvis syd for København/Amager, som kan tage mod forurenet jordfyld og aflaste manglen på nye lejligheder i Københavns byrådet.
Undskyldningen med øen, som den eneste form for klimasikring holder ikke og slet ikke hensynet til fredning af Trekroner, som nævnt i disses egne servitutter skal hen synes over tid og derfor ikke restaureres.
Håber på hjælp.
Klaus Schlichter
Læs mere: www.facebook.com/groups/sejlklubbenlynetten/
Læs mere: https://byoghavn.dk/lynetteholm/