Gå til hoved-indhold
Havne
Et brugervenligt design skal gøre det overskueligt for sejlere i alle aldre at anvende appen. Foto: Privatfoto
Havne
Screendump fra appen 'Find Fri Gæsteplads'
Havne
Screendump fra appen 'Find Fri Gæsteplads'
Havne
Screendump fra appen 'Find Fri Gæsteplads'
Havne
Screendump fra appen 'Find Fri Gæsteplads'

Claus har sagt jobbet op – vil løse gæstesejlernes problem med smart app

Med smartphonen i hånden skal det være langt lettere for sejlere at finde en ledig plads i gæstehavnen. Appen, der netop er udkommet til Apple-brugere, er bygget op omkring et bruger til bruger-system.

Af Sara Sulkjær |

Det er sommeren 2016. Solen står højt på himlen, og talrige sejlere fra Sjællands østkyst har rettet stævnen mod Hven. 

Et populært mål for områdets bådejere, hvilket hurtigt får havnens gæstepladser til at svinde ind. Fra cockpittet i Moody 376’eren kan ægteparret Pia Jeppesen og Claus Jørgensen følge, hvordan flere og flere sejlere må spejde langt efter en plads til deres fartøj. 

Kun tre båse er ledige. Båse, der alle er markeret med et rødt skilt, selvom ingen af ejermændene dukker op på havnen denne dag, skal det senere vise sig. Det får sejlerparret i tænkeboksen: 

- Vi besluttede, at vi nu ville gøre noget ved det evige problem, hvor folk glemmer at vende deres skilte til grøn, inden de tager afsted, forklarer 58-årige Claus Jørgensen til Minbaad.dk.

En let beslutning

Med 30 års erfaring som systemudvikler på CV’et lå designet af en app lige til højrebenet. Valget faldt på et bruger til bruger-system, der skulle bygges op omkring sejlernes egne bådpladser. Nu var der ingen vej tilbage. 

I slutningen af 2017 vinker Jørgensen farvel til et fint job hos svenske Sweco for at gå all-in på appen:

- Når man først er blevet bidt af et projekt, er det svært at slippe det, så beslutningen var egentlig forholdsvis let at tage, understreger den modige iværksætter.

I over et halvt år diskuterer ægteparret dagligt, hvorledes den nye app skal udformes. Opsætningen ændres, og detaljer finpudses for at opnå et brugervenligt resultat, der let kan benyttes på sejlturen.

- Når man går i gang med at designe sådan et system, har man et billede oppe i hovedet. Men hurtigt finder man ud af, at det sjældent kan lade sig gøre i virkeligheden. Det har været interessant, frustrerende og udfordrende, understreger Jørgensen.

Brugere skal have bådplads

Ét år senere ligger resultatet til Android-brugerne klar, og parret sætter i sommeren 2018 kurs mod landets havne for at sprede konceptet. Begejstringen er stor blandt sejlerne, der gerne opretter en profil i appen.

Her må brugerne, inden de lukkes ind i systemet, opgive dimensionerne på deres båd samt tilhørende plads, som de desuden må udpege den nøjagtige placering af.

- For at bruge appen skal man altså selv have en plads, som man sætter i spil. Vi har overvejet, om det skal være muligt at være med uden plads, men i så fald bliver de nødt til at betale mere, forklarer udvikleren fra Svanemøllehavnen.

Indtil videre kan sejlerne gratis oprette en profil i appen, der nu findes til såvel Android- som Apple-brugere. Skal konceptet holde vand og sikre ejermændene en levedygtig indkomst, må brugerne dog fremover forvente at slippe i omegnen af 125,00 kr. om året.

Vil til udlandet

Samtidig sætter iværksætterne så småt kursen mod udlandet. Håbet er således, at bådejere i først Sverige og senere England, Tyskland og Holland i fremtiden kan lokkes ombord:

- Vi skal gerne have fat i de udenlandske sejlere også. For potentialet er der, og hvis man kigger på forretningsmodellen, burde det kunne lade sig gøre. Det bliver aldrig en ny Mark Zuckerberg, men med 5.-6.000 brugere vil vi skabe et bæredygtigt koncept, mener Claus Jørgensen.

940 sejlere fra hele landet samt dele af Sverige er i øjeblikket tjekket ind på appen, der kan downloades på Google Play og App Store under navnet ’Find Fri Gæsteplads’.  

content-loader
content-loader
content-loader