Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
X-99ere i Vegvisir. Foto: Peter Brøgger/Vegvisir Race
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
De store bådes start torsdag den 15 var i sydvesten vind. Der sejles efter søvejsregler men det holdt ikke deltagerne tilbage og spilerne blev sat fra starten.
Kapsejlads
152 sømilbanen gik uden om Møn. Den forreste tredjedel af feltet rundede i morgenlyset. Her Seascape 24 med Martin H. Olsen og Rune Aagaard. Foto: Vegvisir Race // Rasmus Strøyer
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Stor bane i Vegvisir Race på 225 sømil, hvor Femeren rundes. Femer-broen er kun mellem 22 og 23 meter høj.

Vegvisir Race blev et hårdt eventyr - for solo- og dobbelthandsejlerne

Vegvisir Race belønnede atter komplette og udholdende sejlere, der kan navigere og lave meteorologi. I år var der ingen helikoptere i luften, men nogle grundstødninger. Dobbelthand havde rute på 152, 225 og 86 sømil (også solo-sejlere). Se Peter Brøgger-galleri.

Af Troels lykke |

Der kom ingen helikoptere i luften under årets udgave af Vegvisir Race, fortæller stævneleder og journalist Morten Brandt i denne artikel. Han fortæller videre.

Så dramaerne udeblev i år efter sidste års to dramatiske hændelser, hvor båden LightWorks tabte kølen og sank, hvorefter besætningen måtte reddes med helikopter, og hvor den tyske skipper Franz Schollmayer faldt over bord og svømmede ind til kysten vest for Gedser på Lolland. Det betød imidlertid ikke, at det var en  sensommersejlads i magsvejr – faktisk langt fra.

Glemte canting kølen

Torsdag blev der startet kl. 18 i sydvesten vind. Bådene på 152 og 225 sømilbanerne forlod Guldborgsund i regnbyger med spilere og gennakerne.

Sejladsen blev speaket af Bo Hasseriis – først fra land i Nykøbing F og siden fra vandet, hvor der blev livestreamet fra RIB i ca. to timer til bådene forlod Guldborgsund.

Der er mange spektakulære episoder som Bo Hasseriis får sat ord på. Blandt da den nye LightWorks bommer og kæntrer, fordi de to skippere Michael Höfgen og Jasper Marwege har glemt at deres nye båd har canting køl, som de ikke fik vippet før vendingen. Du finder link til at gensendingen nederst i artiklen.

Efter Femø og Fejø splittede banen og 225 sømil deltagerne gik mod vest, mens 152erne -sømil sejlerne gik mod øst.

Den vestlige rute

Den vestlige rute tog deltagerne forbi Agersø, Langeland, Rudkøbing og Marstal, under Fehmernsundbroen, nord på forbi Gedser til Grønsund, forbi Stubbekøbing og Femø og tilbage til Nykøbing.

De mindste både var Seascape 24 og Mini 6.5erne, hvor den tyske 49erFX stjerne Susann Beucke sammen med Hasso Hoffmeister viste sig hurtigere end Lina Rixgens og Sverre Reinke.

To tyske mix-besætninger i hver deres Mini 6.5er havde en matchrace lignede sejlads, der først blev afgjort på de sidste otte sømil kryds ind gennem det kringlede Guldborgsund.

I XL-klassen var der også drama til det sidste, da Landmark 43 med Ole og Martin Meredin gik på grund få hundrede meter fra mållinjen kl. ca. 03.30 lørdag morgen.

Samtidig kom den hollandske X 4. 6 nærmere og nærmere. Ole Meredin forsøgte at få båden af grunden, men det var først, da den blev slæbt af, at den kom fri.

De modtog en tidsstraf på 20 minutter, men fik alligevel førstepladsen, da også den hollandske båd havde brugt motor til at komme af en grund tidligere i løbet.

Den østlige rute

På 152 sømil banen var den suveræne vinder Franz Schollmayer i Esse 850eren FirleFanz. På denne bane var der slæk på skøderne fra Fejø til Kalvehave, gennem Bøgestrømmen og ud til Møns Klint.

Her havde Esse-båden fra Small-klassen følgeskab af en Larsen 34eren Chilli med skipper Christian Klimt-Møllenbach.

På krydset til Grønsund var den smalle Esse 850er hurtigere end Larsen 34eren og den kunne gå i mål allerede fredag aften kl. 18:56, hvor den de sidste sømil mødte de startende både i på 86sømilbanen.

86 sømil singlebanen

Starterne gik er sommervejr kl. 18 fredag. Det var igen masser af mennesker på molerne i Nykøbing og i Guldborg. Bo Hasseriis speakede igen og der blev under starterne plads til et interview med borgmester John Brædder fra Guldborgsund Kommune.

Det var på denne bane, at franske Lite Boat havde en med i både single- og doublehand løbet. 

Det blev en hård tur i de lette både, da vinden drejede i syd sent fredag aften og øgede til jævn til hård, hvilket gav et hårdt kryds hjem fra Agersø.

Den doublehanded Lite Boat XP havde manden bag konceptet Mathieu Bonnier om bord sammen med Laserjolle-sejler, Lea Chery, de var i mål  kl. 16:18 lørdag eftermiddag, mens den singlehanded udgik og blev slæb ind til Guldborg.

Hurtigste singlehander var Jan Andersen i trimaranen Black Marlin, der kom ind lørdag morgen kl. 08:33.

Vegvisir Race 2020 ligger fra 3. til 5 september. Se mere om sejladsen og resultaterne på www.vegvisirrace.dk

Melding om stormlavtryk gav afbud

Allerede 10 dage før Vegvisir Race skulle skydes i gang løb de første vejrmeldinger ind. Det medførte flere at der løb flere historie i medierne om et dybt stormlavtryk, der ville ramme Danmark.

Situationen blev dramatiseret yderligere ved at sammenligne vejrsystemet med sidste års Silverrudder Challange, hvor mange ikke mødte op og hvor flere af dem der deltog fik større og mindre skader.

Som de fleste ved kan meteorologer have svært ved at forudsige vejret selv på helt kort sigt – 10-døgnsprognoser er rent rent gætværk.

I stedet for storm blev det dansk sommervejr, hvor den ene koldfront afløser den næste. Og med starter både torsdag og fredag blev det til to frontpassager inden målgangen lørdag.

Vegvisir Race vil tage kontakt til skippere der ikke mødte op for undersøge baggrunden for deres udeblivelse, slutter Morten Brandt.

Vegvisir Race i tal

141 Tilmeldte

96   Startende

74  Gennemførende

8    Nationaliteter

Line Honours på de fire baner

Singlehand Black Marlin, trimaran Jan Andersen: 14:03:13

2Star 86 Rosmarin, Dehler 35, Hugo Nøddelund og Jesper Dose: 17:18:36

2Star 152 FirleFanz, Esse 850, Franz Schollmayer og Falko Braun: 1:01:16:43

2Star 225 Esbern Snare, Landmark 43, Ole Meredin og Martin Meredin: 1:10:05:11

Gense Vegvisir Race med speak og interview fra pre-starterne, starterne, Guldborgsund og passagen af Guldborgbroen: 

content-loader
content-loader
content-loader