minbaad.dk
fredag 21. september

Sådan så det ud, efter at den tyske mandskab i en Code 8 lagde sig ned efter kølen røg af. Foto: Bo Hasseriis // Vegvisir Race

BREAKING. 26 fods doublehandbåd mister køl i Vegvisir Race

Dramatisk første nat på Vegvisir Race, hvor tyske doublehandedsejlere mister kølen på ungarsk 26 fods konstruktion, Code 8. Båden vælter syd for Agersø. Sejlerne hentet i redningshelikopter.

Kapsejlads | 24-08-2018 11:44 | Af  Troels Lykke

Det gik ellers godt i Vegvisir Race, hvor 55 doubbelthand-både blev sendt afsted torsdag aften i Nykøbing Falster. Solen skinnede, og der var en frisk brise.

Men så gik alarmen i nat på Vegvisir Race, da stævnets nødtelefon ringede kl. 03.13. Det var formand for Sejlforeningen Vikingen, der tog den.

– Vi blev ringet op af en deltager, der havde observeret, hvad han troede var et mastehavari. Vi tog kontakt til beredskabet, der allerede var på sagen, da de havde modtaget et nødsignal fra en EPIRB efterfulgt af et Mayday udsendt via VHF'en fra en position syd for Agersø, hvorefter en helikopter blev sendt på vingerne, fortæller Carl Erik Hansen. 

Sejlede 8 knob da kølen røg af

På positionen lå de tyske sejlerne Michael Höfgen og Jasper Marwege i vandet syd for Agersø i Storebælt.

Begge kommer fra en sø i Tyskland og sejler i en 26 fods båd af konstruktionen Code 8.

– Vi oplevede, at det gav et svag puf. Så var det som om, båden løftede sig svagt, inden den krængede over på siden og væltede – ligesom en jolle vælter, fortæller Jasper Marwege, der sejlede 8 knob, da uheldet skete.

- Jeg tror, de sejlede med en code zero, og de sejlede 80 grader til vinden, siger Morten Brandt til minbaad.dk.

– Lige da vi hørte lyden, sagde vi; ”hvad var det”. Jeg kiggede på ekkoloddet, der viste 7,2 m, så vi var sikre på, at vi ikke havde ramt bunden. Da den begyndte at krænge, var vi klar over, hvad der var ved at ske. Jeg tog VHF'en og udsendte et Mayday, siger Michael Höfgen, der også havde en EPIRP på sig, som blev aktiveret. 

En Code 8 er en ungarsk konstruktion. Kølen, der knækkede, sad på et stålskaf med en 500 kg bulb i bunden. Den knækkede ved samlingen med skroget.

Se kort video af båden i dag fredag, mens den stadig er kæntret.

Det var ved Agersø, i toppen af race-kortet, at sejlerne mistede kølen. 

Hentet med helikopter - valgte at vente i vandet

I racecenter på Vegvisir Race modtog man endnu en opringning om, at en båd var i problemer. 

Samtidig havde de to tyske sejlere valgt at gå i vandet ved siden af båden, da de var bange for, at den skulle vælte helt over.

Her ventede de to sejlere yderligere 45 minutter, før de blev hentet af en redningshelikopter, der løftede dem og fløj dem til Roskilde, hvor de blev hentet tilbage til Nykøbing Falster af Carl Erik Hansen og yderligere en frivillig fra sejlklubben.

Se redning her med helikopter.

Her blev de modtaget i sejlklubben med varm kaffe og morgenmad og masser af sympati og interesse. 

– Jeg er utrolig lettet over, at der ikke skete sejlerne noget, siger Jørgen Bojesen fra Guldborgland Bådelaug, der er stævneleder.

- Situationen viser, hvor godt vores beredskab fungerer, og samtidig at sejladsens sikkerhedsprocedure kører, som den skal. Endelig viser den, at sejlerne er gode til at holde øje med hinanden og til at indrapportere, hvis de ser noget udsædvanligt, fortsætter han. 

Arrangør Morten Brandt er lettet

Også Morten Brandt, der står som arrangør af sejladsen, er lettet over udfaldet på nyheden tidligt fredag morgen. 

– Det er situationer som disse, man frygter, både som sejler og som arrangør. Altså, når noget helt uventet sker. Det er også derfor, at vi har skærpet sikkerheden til Vegvisir Race, hvor alle både bliver sikkerhedsgodkendt før start. Derudover har både klubber og kommune arbejdet målrettet på at holde alle relevante myndigheder underrettede om sejladsen. Endelig er historien en reminder til alle, der færdes på havet om, at man er på udebane, og at man aldrig kan tage det for givet.

Singlehand starter fredag aften

I aften kl. 18 starter singlehand-udgaven af Vegvisir Race med 40 sejlere.

Her har stævnet allerede inden ulykken fredag nat øget sikkerheden ved at have to følgebåde med på banen hele vejen rundt samt en marinehjemmeværnskutter allokeret i Smålandshavet. Følg bådene lige nu på TracTrac

De to tyske søsejlere nåede at ligge i vandet i en time, her er de i redningshelikopter med lettede smil. - Det var en hurtig redningsaktion, men nu skruer vi op for sikkerheden, fortæller stævneleder Morten Brandt i dag til minbaad.dk. FotoMichael Höfgen

Sådan ser den ungarske konstruktion, Code 8, ud. PR-foto

Start i Vegvisir i går aftes i sol og frisk vind, hvor doublehand-sejlerne blev sendt af sted. I aften fredag sejler singlehand-sejlerne. Foto: Morten Brandt - Vegvisir

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET