Moderne Open 40-linjer på ny Jeanneau 410
På boot-udstillingen i Düsseldorf så vi denne Jeanneau 410 med lavt tyngdepunkt og meget skrogstabilitet, der gør, at kølen kan være lettere. Og selv med buttet stævn skulle den gå op mod én knob hurtigere end værftets tidligere både i samme størrelse.
Designet på den nye Jeanneau 410, du tidligst kan få til november, fordi der er stor efterspørgsel på den, er designet af den trendy havkapsejlads-designer Marc Lombard fra La Rochelle.
Han står bag flere vellykkede Open 40ere og Open 60ere, der har krydset Atlanterhavet med succes.
Nu bruger det store, franske værft Jeanneau ham til deres nye Jeanneau 410, som vi i dag så på boot-udstillingen, der slutter søndag 27. januar.
Hvorfor skal tursejlere ikke sejle stærkt?
Båden ligner da også tilnærmelsesvis en havkapsejlads-racer på grund af skroget, selvom båden er til pure cruising, men hvorfor skulle tursejlere ikke sejle stærkere?
Det er det, man nu forsøger med Jeanneau 410, hvor skroget har masser af stabilitet i sig selv. Det betyder, at båden kan sejles med en lettere køl, hvilket gør, at båden går lettere gennem vandet, selv med en buttet stævn, som båden vitterligt har.
Den brede stævn giver naturligvis mere plads i forkahtten af den 11,99 meter lange båd, hvor standardkølen stikker 2,14 meter.
Kan bære meget sejl
- Vi forventer meget af båden, den er tegnet af Marc Lombard, der står bag en del hurtige Open 40ere. Den har en også en flad bund, to ror, en negativ stævn, et stort bovspryd og kan bære meget sejl uden at være for levende. Den sejler op mod en knob hurtigere end vores tidligere modeller i tidligere størrelse, forklarer marketingchef Antoine Chancelier i dag til minbaad.dk, da vi går om bord på verdenspremieren.
Båden, der med udstyr koster fra 1,6 mio. kroner plus moms, forhandles af Tempo Bådsalg i Ishøj.
Se video om Jeanneau 410, forklaret af Antoine Chancelier fra Jeanneau.