Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
- Det er min klare opfattelse, at teknisk snyd er lige så alvorligt som doping. Derfor skal begge forhold straffes på lige fod, siger Line Markert.
Kapsejlads
Iker Martinez er en stor sejlerstjerne i Spanien. Han har deltaget i Volvo Ocean Race og har før vundet OL-guld og sølv. Foto: Volvo Ocean Race
Kapsejlads

Iker Martinez-sagen med Nacra 17 snyd: Sejlsportens omdømme er på spil

- Vi bliver nødt til at slå hårdt ned og sikre, at det ikke betaler sig at snyde, fastslår Dansk Sejlunions formand, Line Markert, i en kommentar til Iker Martinez-sagen. Den spanske sejler blev ved sidste års VM i Aarhus afsløret i at stille op med en båd, hvor der var snydt med sværdkisten.

Af Troels lykke |

På Dansk Sejlunions generalforsamling i Middelfart, lørdag, vil formand Line Markert benytte sin mundtlige beretning til at kommentere den såkaldte Iker Martinez-sag, der har vakt stor forargelse i det internationale sejlsportsmiljø.

Iker Martinez blev ved sidste års VM i Aarhus afsløret i at stille op med en båd, hvor der var snydt med de tekniske specifikationer. Trods sagens alvor er det hele endt uden straf eller konsekvenser for den spanske Nacra 17-sejler. 

- Det er kommet fuldstændig bag på os i Dansk Sejlunion og i øvrigt hele sejlsporten, at sagen ikke får nogen videre konsekvenser. Vi havde alle forventet, at der i en sag om SÅ groft snyd ville falde dom i form af en langvarig karantæne, siger Line Markert i en uddybende kommentar om sagen til bådpressen.

- Mindst lige så overraskende er det, at World Sailings regler giver mulighed for, at en enkelt person (undersøgelsesofficer, udpeget af World Sailings Judicial Board, red.) har mandat til at lukke en så alvorlig sag, uden at den underkastes en realitetsbehandling i et kollektivt organ.

Én af de alvoligste sager

Dansk Sejlunion ønsker at sende et klart signal om, at der skal slås hårdt ned på snyd og usportslig optræden, fastslår Line Markert, der finder det "helt uacceptabelt", at den spanske sejlunion afstår fra at reagere over for snyd i egne rækker. Ligesom hun kalder det "fortvivlende", at World Sailing-systemet gør det muligt at lade blot én official lukke en sag definitivt.

- Der kan ikke herske nogen som helst tvivl om, at Martinez-sagen er én af de alvorligste sager om snyd og ”teknisk doping”, som vi har set. Vi er simpelthen nødt til at slå hårdt ned og sikre, at det ikke betaler sig at snyde. Sejlsportens omdømme er på spil, siger Line Market og fortsætter:

- Det er min klare opfattelse, at teknisk snyd er lige så alvorligt som doping. Derfor skal begge forhold straffes på lige fod. Ingen sejlere må være i tvivl om konsekvenserne, hvis man bliver taget i teknisk snyd.

- Det handler ikke kun om vores omdømme udadtil. Jeg tænker også på de mange unge sejlere, der kæmper for at indfri deres drømme. Hvad skal de tro på, hvis de oplever, at snyd betaler sig? Tænk også på de mange frivillige, som under VM i Aarhus og ved alle andre stævner kæmper for en ordentlig og korrekt afvikling for sportens og sejlernes skyld. Er det indsatsen værd, må de jo spørge sig selv.

"Vi følger sagen til dørs"

Line Markert er tilfreds med, at World Sailings bestyrelse har taget initiativ til en hurtig undersøgelse, der skal føre til forslag om en ændring af organisationens regler allerede i dette forår.

- Fra Dansk Sejlunions side vil vi følge sagen til dørs og presse hårdt på for at sikre, at dette kommer til at ske. Jeg ved, at World Sailings bestyrelse er mindst lige så forbløffede og vrede over dette udfald, som alle os andre.

- Derfor må vi ikke fejle i vores arbejde for at forbedre systemet, så vi i fremtiden undgår gentagelser af uværdige forløb som dette, fastslår Line Market.

FAKTA: Iker Martinez-sagen

Kort fortalt handler Iker Martinez-sagen om, at den spanske Nacra 17 - med Iker Martinez som skipper - blev afsløret i at have manipuleret med båden i forhold til klassereglerne, da den blev opmålt forud for starten ved VM i Aarhus sidste sommer.

Juryen vurderede, at der var tale om bevidst snyd, og da Martinez samtidig havde løjet under processen, blev sagen derefter kørt som en sag om alvorlig snyd og usportslig optræden - og uetisk adfærd efter regel 69.

Juryen lagde op til en væsentlig straf og rapporterede sagen til den spanske sejlunion og til World Sailing. Alt sammen helt efter bogen.   

Senere tog sagen en kontroversiel drejning. Den spanske sejlunion besluttede sig for intet at gøre med henvisning til, at en såkaldt ”tredjepart” angiveligt havde udført ændringerne på båden – uden at oplyse Iker Martinez om dette.

Den undersøgelsesofficer, som World Sailings ”Judicial Board” udpegede til at undersøge sagen, endte med at tage denne historie for gode varer. Og på den baggrund besluttede undersøgelsesofficeren egenhændigt, at der ikke var grundlag for yderligere anklager eller straffe i sagen.

Dermed blev sagen afsluttet i februar i år uden videre konsekvenser.

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites