Gå til hoved-indhold
Havne
Margretheholm Havn har 750 bådejere, som By og Havn vil flytte til Prøvestenen havn, der først skal gøres færdig. Foto: Troels Lykke
Havne
»Havnen er bygget af folk med stærke overarme. De var typisk arbejdere fra B&W-værftet«, fortæller Claus Bendixen, bestyrelsesmedlem i sejlklubben til Politiken.
Havne
Havne
Havne

Overborgmester Frank Jensen holder ikke ord om den truede Margretheholm Havn

300 lastbiler om dagen vil køre i fast rutefart forbi de næste 30-40 år, tværs gennnem Margretheholm Havn, som dermed skal lukkes om få år, hvis det skal stå til By og Havn, skriver Politiken. Sejlklubben Lynetten vil i stedet sejle jord ud på pramme til Lynetteholmen.

Af Troels lykke |

Sejlklubben Lynettens mere end 1.000 andre medlemmer frygter, at Københavns Kommune vil godkende By og Havns forslag om at anlægge en vej på tværs af Margretheholm Havn.

Vejen skal bruges til at transportere tusindvis tons jord ud på Refshaleøen, som skal fylde det stykke af havnen op, der til sidst skal blive til øen Lynetteholm.

De eksisterende veje har By og Havn vurderet »utilstrækkelige og vanskelige at udvide«. 300 lastbiler om dagen vil køre i fast rutefart forbi i de næste 30-40 år.

Det skriver Politiken i en længere artikel

Gammelt løfte smuldrer

Det er ikke første gang, Margretheholm Havn er i søgelyset på grund af store udviklingsprojekter. I 2013, da det kom på tale at etablere en havnetunnel til biler som en ringvej til København, så det ud til, at linjeføringen ville ramme havnen. Men dengang sagde overborgmester Frank Jensen (S):

»Der bliver ikke nogen havnetunnel med vores stemmer, hvis det betyder, at man går ind og ødelægger det havnemiljø, vi har ved Margretheholm«.

»Den endelige placering (af havnetunellen, red.) er ikke på plads, og der skal grundlæggende tages hensyn til, at den ikke får ødelæggende effekt på de rekreative områder i København«, sagde overborgmesteren i 2013.

Mail til Politiken: Kan ikke garantere noget

Nu skriver Frank Jensen i en mail til Politiken, at han ikke kan garantere sejlerne i havnen noget. Han fastslår, at han stadig »står på mål for«, at havnetunnelen ikke skal ødelægge Margretheholm Havn:

»Men Lynetteholm er et nyt og meget større projekt end havnetunnelen. Jeg kan ikke på det her tidspunkt garantere, at udviklingen af Lynetteholm vil ske, uden at det kommer til at påvirke Margretheholm Havn. Men jeg kan garantere, at alle sten vil blive vendt i forhold til at bevare fine miljøer, der ligger derude«.

Klaus Schlichter og Claus Bendixen mener, de har fået et politisk løfte, som de nu frygter, at overborgmesteren vil løbe fra. De kan ikke forstå, hvis overborgmesteren vil lade en vej ødelægge havnen, når en tunnel ikke måtte.

»Det er irrelevant, om det er en havnetunnel eller en bro, eller hvad pokker det er. Det er nøjagtig det samme. Det er den samme scene. Der bliver opført et bygningsværk, som vil ødelægge havnen«, siger Klaus Schlichter over en kop kaffe i Lynetten Café og Restaurant. Her serverer kokken dagens ret til 89 kroner. I dag er der stegt flæsk på menuen.

Økonomisk umuligt at flytte til Prøvestenen

Ifølge Claus Bendixen vil det være økonomisk umuligt at flytte sejlklubben til Prøvestenen.

Det er en »nøgen« havn, fortæller han, og det vil være uoverkommeligt for klubbens 1.300 medlemmer at etablere de nødvendige foranstaltninger til at drive en ordentlig havn. Men det handler om mere end økonomi, fortæller Klaus Schlichter til avisen.

»Når man bevarer noget til eftertiden, så er det ofte noget, der er bygget af mursten, som vi kender det fra Christian den IV’s tid. Men det her er pionerarbejde. Det er et stykke helt enestående kultur«.

De to sejlere håber, at By og Havn kommer frem til en anden løsning. Sejlklubben Lynetten vil foreslå, at man sejler jorden ud på store pramme og dumper det i stedet for at køre det med lastbiler.

Kilde. Politiken

content-loader
content-loader
content-loader