Søsiden var med lods på job ud for Langeland
Se hvordan en lods arbejder. Søren Stidsholt Nielsen fra Søsiden, Fyns Amts Avis, var med på job i Langelandsbæltet.
Jeg tror, at det er ham derude, siger lods Steen Madsen og peger hen mod forruden af Danpilot Echo.
I den svage dis i Langelandsbælt skimtes konturerne af et større skib. Det skriver Søsiden, Fyns Amts Avis. Se galleri fra reportagen.
Steen Madsen og lodsbådfører Lars Larsen har forlængst på det elektroniske søkort identificeret sejladsens mål: Den 160 meter lange gastanker Nashwan.
Gastankeren hjemflaget i Singapore er nordgående i Langelandsbælt. Foruden tankerens besætning har den Steen Madsens lodskollega, Jan Hyllekrog Bendtsen om bord. Han kom med ved Gedser og skal nu afløses her i farvandet mellem Spodsbjerg og Lolland.
Danpilot-lods Steen Madsen undervejs i Langelandsbælt: - Jeg er sømand. Dejligt at slippe for alt det papirarbejde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Pris omkring 50.000 kr.
For Danpilot-folkene er denne lodsning i sejlrenden langs Langeland og Fyn ren rutine. Gastankeren har bestilt lodsning fra Gedser til Skagen.
- Jeg skal af i Grenå. Så kommer der en ny mand på deroppe. Vi er nødt til at dele op, så det passer med vore hviletidsbestemmelser, forklarer Steen Madsen.
Ifølge en kalkulation på Danpilots net-baserede prisudregner er denne lodsning en opgave, der vil udløse en faktura til rederiet på små 50.000 kr.
Flest fragt- og tankskibe
Lods Steen Madsen bor på Fanø og er de fleste arbejdsdage havnelods i Esbjerg. Men nu ventede der så lige en opgave på Langelandsbælt:
- Normalt arbejder jeg med olieboreplatforme, supply-både og alverdens ting. Her i bæltet er det nok omkring 80 procent fragt - og tankbåde, der passerer, siger Steen Madsen, mens Lars Larsen styrer Danpilot Echo på kurs mod gastankeren.
Kilde: Søsiden, Fyns Amts Avis