11th Hour Racing tester nyt foilsystem under Atlantkryds i IMOCA 60
Erfarne sejlere stævnede lørdag ud på Atlanten for at afprøve IMOCA'ens nye T-foil-system. Sejladsen skal vise, om computersimulationerne stemmer overens med virkeligheden.
Med den ét år lange The Ocean Race-udskydelse har sejlerne i den grad fået mulighed for at gennemteste udstyret frem mod starten i 2022.
En kærkommen mulighed i den hårde Jorden rundt-sejlads, der i den kommende udgave for første gang sejles med IMOCA 60’ere på startlinjen.
Opdaterede regler og mindre afdrift
En helt ny generation IMOCA’ere med foils er sat i søen, alt imens opdaterede klasseregler, der senest har betydet, at bådenes foils nu må hælde flere grader fremad- og bagud, er blevet til virkelighed.
Af dem er det lykkes 11th Hour Racing-teamet at skabe en moderne T-foil, der sikrer et bedre løft og reducerer afdriften.
Systemet er kommet til på baggrund af avancerede computer-simulationer, men skal nu, under holdets træningskryds over Atlanten, afprøves i den virkelige verden:
- Det er meget afgørende at teste disse designs i virkeligheden og bekræfte den forventede performance imod faktisk data. Dette læringsprojekt er meget vigtigt i vores forsøg på at have den mest konkurrencedygtige platform frem mod The Ocean Race om to år, understreger teamdirektør, Mark Towill, i en pressemeddelelse.
Femdobbelt Ocean Race-sejler ombord
Ombord på Atlantkrydset, der startede lørdag, er flere erfarne sejlere.
America’s Cup- og SailGP-vinder Kyle Langford er blandt andet på besætningslisten, mens også Simon Fisher, der har fem Ocean Race-sejladser i bagagen, er gået ombord.
Teamet har i øjeblikket kurs mod Newport på Rhode Island, USA.