Quantcast
Gå til hoved-indhold
Redaktøren
Min far Niels Lykke arbejder på at sætte badestige på min Boheme 10 i plywood. Røgen kommer fra mit oliefyr jeg testede i Juelsminde. Fotos: Troels Lykke
Redaktøren
Redaktøren
Redaktøren
Redaktøren
Redaktøren
Redaktøren
Redaktøren
Redaktøren

H-båden blev solgt – nu kun to både (min far skal fikse)

H-båden blev solgt. Herligt. Nu har jeg min Drabant 24 og Boheme 10-meteren, jeg købte sidste år. Min 79-årige far, med mig som assistent, har netop skiftet skødespil, sat ny badestige på hækken og monteret Lopo-light-lanterner i masten.

Af Troels lykke |

Min H-båd blev ultimo december solgt til en sønderjyde, der fik Danmarks flotteste H-båd i sin aldersklasse (1985).

Båden fik nemlig Awlgrip på dæk og fribord og cobbercoat i bunden hos Horsens Yachtværft. Den vil være flot, også om ti år.

Alle mine sejl, kompas og andet udstyr blev solgt for sig. Det viste sig at være en god plan. Sælg aldrig alt sammen, så snyder du dig selv.

Det er en kæmpe lettelse at få solgt H-båden, mine gaster er fra København og båden i Aarhus, hvor jeg bor, så vi fik sejlet for lidt og blev aldrig bedre. Og som turbåd holder det ikke med en H-båd, når man vil sejle med sin kæreste eller venner, når man som jeg er 56 år.

Gamle spil udskiftet og meget andet

Nu lægger jeg min energi på min Boheme 10-meter. Allerede i februar var min far, Niels, og jeg aktive på båden, der i Juelsminde står i en nedlagt trælasthandel, der i dag hedder Jydsk Bådtransport & Bådhåndtering.

Her er der regnfrit, gratis kaffe og strøm til bådene. Det betaler jeg 9.500 kr. for i et halvt år, med optagning og isætning. 

Det er om efteråret og vinteren, at de større projekter skal klares. Vi har derfor udskiftet til selvskødende Harken-spil.

Det tog en dags tid at afmontere de gamle spil og montere Harken-spillene. Når man er vant til selvskødende spil, er det svært at gå tilbage til dem uden selvskødende.

Der er godt nok kun et gear på de mørke Harken-spil, men der er ikke så meget kraft i spillene. Boheme 10-meteren i let, stærkt plywood vejer nemlig under 2.500 kilo, og fokken er heller ikke særlig stor.

I efteråret var Bohemen hos Walsteds Bådeværft, hvor mit oliefyr, kortplotter, selvstyrer og andet blev flyttet fra min Drabant 24'er til Bohemen. Jeg fik også isat køleelementer og to batterier, der blev gjort flot af hos de ekstremt dygtige bådebyggere på Thurø.

Beholder Drabant 24 - skal til Ærø igen-igen

Folk spørger mig om, hvorfor jeg ikke sælger min Drabant 24. Jamen, det gør jeg ikke. Den er nu flyttet fra Ballen Havn ved Svendborg til mere ordnede forhold i Rudkøbing, hvor jeg også har et lille sommerhus fra 1862.

Her sidder jeg lige nu sidder og skriver, mens pejsen knitrer, og fuglene synger udenfor.

Jeg sælger som sagt ikke Drabanten, da jeg gerne vil sejle til Strynø, Ærø, Skarø, Lohals, Thurø, men også Svendborg. Det sydfynske ø-hav er fantastisk. Jeg føler mig hjemme her.

Men tilbage til Boheme 10'eren, jeg sidste år betalte 100.000 kroner for i Bogense. Siden er det blevet noget dyrt.

For jeg fik også sat et rulleforstag på og nåede sidste år at teste min nye Elvstrøm-fok til tur.

Samtidig er et nyt stel fra OneSails bestilt, og jeg regner med, at det leveres her i april. Vi havde håbet på at skulle sejle Palby Fyn Cup, men den røg i vasken på grund af corona.

Måske Classic Fyn Rundt

Måske bliver der Classic Fyn Rundt i stedet i juni, hvis der kommer styr på den forfærdelige virus, der gør, at Dansk Sejlunion stærkt råder os sejlere til kun at sejle med dem, vi bor sammen med, eller at sejle alene.

Nye hynder er også kommet i båden. Hynderne var fra 1989, hvor båden blev bygget i Assens, og senere monteret af en pertentlig ingeniør, Lars, som har passet godt på den, ikke mindst da den i en årrække stod godt og tørt i en lade.

Heldigvis for mig kan min far stadig hjælpe mig med mindre projekter. Han er 79 år nu og har solgt sin Comfortina 35 og har dermed mere tid til at hjælpe sin hjælpeløse søn. Jeg prøver da og ser, hvad han gør.

Men nu har han som maskinarbejder også arbejdet næsten 45 på Lindøværftet i Munkebo, og kan eksempelvis lige lave et beslag til min nye, driftsikre Lopo-light-toplanterne til Boheme 10-meterens mast.

Bare gå ind i bilen og skriv

- Bare gå ind i bilen og skriv artikler, så monterer jeg lanternen, sagde min far på havnen i Juelsminde. Det blæste 12 m/sek. og var plus én grad. Han er sej. Jeg satte mig ind i den opvarmede bil og skrev med en flov smag i munden.

Heldigvis var der mere varme i hallen i Juelsminde, da vi monterede badestigen, som jeg slet ikke kan undvære. Ja, det er livsfarligt ikke at have en solid badestige.

Horsens Yachtværft har nu monteret en Torqeedo-el-motor på båden, så jeg kan glide lydløst ud af havnen og sejle til Samsø i vindstille fra Juelsminde.

Det skulle lige kunne række med strøm fra mit 48 volts lithiumbatteri. Mere om det senere. Båden skal i vandet senere i april, og derefter følger min Drabant 24. Håber, min far stadig hjælper, når coronaen lægger sig.

Det er fantastisk at være bådejer. At kunne præge sine både, der jo næsten ingenting koster i indkøb, men dog kan være dyre at opgradere, men vi lever kun én gang.

Troels
Redaktør

content-loader
content-loader
content-loader