Gå til hoved-indhold
Her ses Guldborg Sund mod nord fra Nykøbing F. PR-foto

Sund & Bælt: Frederik IX's Bro i Nykøbing F. skal svejses fast

Krise om broen er der stadig. Men sejlklubberne i Guldborgsund har nu fået bevilget foretræde for Folketingets Transportudvalg 18. februar. Broen skal svejses fast, før Femern-forbindelsen tages i brug, lyder det i et beslutningsnotat til transportminister Benny Engelbrecht.

Af Troels lykke |

Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune med ca. 1600 medlemmer forsøger i disse uger at få politikerne på Christiansborg i tale for at forhindre Sund & Bælt i at lemlæste det maritime miljø omkring Lolland, Falster og Sydsjælland. 

Føres forslaget om at gøre Frederik IX's Bro i Nykøbing F. til en fast bro med spærring for gennemsejling af Guldborgsund vil det nemlig ramme sejlklubber og havne økonomisk, mener de lokale sejlere.

Møder venter i horisonten

Ifølge Anlægsloven om Femern-forbindelsen fra 2015 skal et ekstra jernbanespor ved Frederik IX's Bro udføres som en klapbro, men det mener Sund & Bælt er for risikabelt i forhold til togenes sikre passage.

Broen skal i stedet svejses fast, før Femern-forbindelsen tages i brug, foreslår man i et beslutningsnotat, som er på vej til transportminister Benny Engelbrecht.

Sejlklubberne har fået bevilget foretræde for Folketingets Transportudvalg 18. februar, og 25. februar mødes arbejdsgruppen med lokalt valgte folketingsmedlemmer på Christiansborg.

Gruppen holdt allerede 3. februar et møde med folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen i Nysted, som kunne give gode råd.

Anlægsloven skal efterleves

Palle Tørnqvist, talsmand for  sejlklubberne i Guldborgsund Kommune, SIG, forklarer i en pressemeddelelse:

- Vi kan ikke forstå, at Anlægsloven her i 11. time ikke kan efterleves, fordi Banedanmark er sakket så meget agterud, at signalsystemet ikke kan leve op til udviklingen på togtrafkkens område. Helt uforståeligt og ansvarsløst forekommer det os, at Banedanmark ikke på forhånd sikrede sig, at kørestrømmen kunne fungere på en klapbro, da Anlægsloven blev skrevet.

- Dermed svigtede Banedanmark efter vores opfattelse arbejdsgiveren, Sund & Bælt / Femern Landanlægs, tillid. Og samtidig førte man forligskredsen – folketingsfertallet - bag Anlægsloven om Femernforbindelsen bag lyset.

Frustration på vej

Talsmanden fortæller videre:

- Femern-forbindelsen forbindes af mange på Lolland-Falster med vækst, tilfytning og nye arbejdspladser. Den opfattelse kan hurtigt skifte til frustration over støjgener, begrænset udvikling af havneområdet i Nykøbing F. og ikke mindst spærring af et af Danmarks smukke gennemsejlingsfarvande, såfremt forligskredsen bag Anlægsloven lader sig besnære af Sund & Bælts argumentation. 

content-loader
content-loader
content-loader