Gå til hoved-indhold
Store både
Der bliver masser af lys om bord på Marex 330. Kalechen skubbes hurtigt tilbage, noget som Marex fra Norge er kendt for. PR-foto
Store både
Der bliver masser af lys om bord på Marex 330. Kalechen skubbes hurtigt tilbage, noget som Marex fra Norge er kendt for. PR-foto
Store både
Store både

Ny Marex 330 er efterfølger for Marex Scandinavia

- Marex 330 er designet som en mindre version af Marex 375, og er tænkt som efterfølger for Marex Scandinavia. Det nye koncept er en fuld-planende båd, hvor skrog og dæk er udviklet helt fra bunden, fortæller Kasper Reese fra Reese Marin.

Af Troels Lykke |

For at imødekomme de forskellige markeder vil Marex 330 kunne vælges med en enkelt eller dobbelt motorinstallation - skrueaksel eller drev.

Marex 330, der flyder i 2021, forventes at opnå sin cruisingspeed i området mellem 23 og 30 knob, mens topfarten vil ligge på mellem 28 og 38 knob. Farten afhænger naturligvis af motorvalg og installation. 

- De tidligere kunder har udtrykt et ønske om at bevare et lukket motorbådskoncept skabt omkring en indbydende siddegruppe i salon såvel som en stor siddegruppe agter. Det bidrager til, at båden egner sig til daycruising, også når man har mange gæster med ombord, fortæller Kasper Reese til Motorbaadsnyt.dk

Skydedør til kaptajnen var et ønske

En skydedør til kaptajnen har også været på ønskelisten for at kunne opnå en hurtigere udgang til dæk. Tillægning og håndtering har derfor aldrig været lettere end på Marex 330. 

Varmesystemet i Marex 330 er desuden yderst effektivt, og ønsker man nedkøling, kan aircondition ligeledes krydses af på listen.

Taget ombord er funktionelt med kaleche agter og hardtop-soltag i fronten. Dette giver båden en god isoleringsevne, som sikrer behagelig sejlads - også i de kolde årstider.  

- Kalecheløsningen er den absolut hurtigste på markedet, og der er ydermere integreret et rum, hvor kalechen gemmes af vejen. Håndteringen tager under et minut at demonstrere, mener Kasper Reese.

Lad fryser og køleskab stå tændt

Et dobbelt instrumentbord opfylder alle ønsker for elektroniksudstyr. Der er desuden forberedt til iPad og lignende.

Samtidig er der mulighed for tilkøb af solceller på taget. Solcellerne leverer 900W, hvilket er nok til, at båden ikke behøver at være tilkoblet landstrøm, når man opholder sig væk fra båden - fryser og køleskab kan man derfor lade stå tændt. 

Til den eventyrlystne er der mulighed for tilkøb af tag-holder til SUP-boards, kajakker eller til cykler.

Stor solseng på fordæk

Solsengen på fordækket har samtidig en funktion som flydende platform i havet, hvor børn og forældre kan bruge den som deres egen flydende private ø. 

I salonen kan co-pilot-sædet foldes tilbage, så hele familien ombord kan nyde udsynet rettet mod sejlretningen. Køkkenet er stort nok til at imødekomme selv den mest passionerede “masterchef”, og på agterdækket tilgodeses grillmesteren med en mulighed for tilkøb af BBQ-grill. 

Siddegruppen agter kan leveres med ekstra køleskab, ismaskine, ekstra siddebænk, opbevaring eller tilpasning for dem, som ønsker mere rummelighed. Der er generelt i båden lagt fokus på opbevaringsmulighederne.

Under dæk

Ved at placere bruseren i midten af båden har man formået at skabe en indretning, som byder på et praktisk bruserum.

- Ståhøjde og masser af opbevaringsplads er blot noget af det, man oplever under dæk, og der er stadig sikret en stor masterkabine i stævnen. Selv i midterkabinen hersker rummeligheden, så to voksne overnatter komfortabelt, fortæller Kasper Reese.

I mange marinaer er der restriktioner på størrelser på bådene, derfor tilbyder Marex blandt andet denne model med kort eller lang platform.

Marex 330 er skabt til familien til søs, og der er faste kabiner som rummer op fire personer. Ønsker gæsterne ikke at gå i land, kan en ekstra opredning nemt tilpasses i cockpittet.  

Data om Marex 330:

Skrogtype: Planende

Skroglængde: 9,99 m kort platform / 10,49 m lang platform  

Skrogbredde: 3,4 m     

Dybde: 1,1 m (single ); 0,9 m (twin)

Vægt: 5500 kg (Light Craft) 7430 kg (Max.)

Besætning: 8

Senge: 4 + 2

Brændstof: 650 L

Vand: 300 L  

Varmvand : 50 L  

Holdingtank: 200 L

CE-kategori: B

Design: Marex & Nikl design

Størrelser:

Master-seng, frontkabine: 210 x 160+ cm. Midterkabine: 200 cm x 160 cm

Ståhøjde under kaleche: Ved front 198 cm, ved pantry 194 cm, ved siddegruppe 208 cm

Ståhøjde i cockpit: Min. 193 cm

Ståhøjde i forkabine: 194 cm

Ståhøjde I midtkabine: Omklædning 194 cm, entré til kabine 110 cm, over seng 55 cm

Højde uden mast: 3,98 m og over vandlinje uden mast 2,88 m

Forhandler: Reesemarin.dk (Aabenraa)

content-loader
content-loader
content-loader