Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Jernbanebroen i Limfjorden i Aalborg åbnes cirka 4000 gange årligt, og der foretages cirka 10.000 gennemsejlinger. Frihøjden på Jernbanebroen er 3,3 til 4,4 meter Foto: Troels Lykke

Banedanmark truer med at lukke Limfjordsbroen på grund af elektriske tog

Hvis det sker, vil broklappen på den vestlige af de to broer midt i Aalborg blive svejset fast. Skibe og både, der er højere end 4,4 meter, skal derefter sejle nord om Skagen for at komme på den anden side af broen. En omvej på 450 kilometer, fortæller Nordjyske.

Af Troels lykke |

I fremtiden kan lystsejlere fra Aalborgs Vestre Bådehavn, Skudehavnen og Marina Fjordparken risikere at komme på langfart, hvis de vil sejle i Kattegat. 

Turen fra Aalborg nord om Skagen og rundt om den Nørrejyske ø og tilbage til Aalborg er i grove træk godt 450 kilometer.

Og fragtskibe og lystsejlere, der skal til havnene i Nibe, Løgstør og Skive, kan blive tvunget til at bruge indsejlingen ved Thyborøn.

El-tog sætter stopper

Det sker, hvis Banedanmark vurderer, at det bliver nødvendigt at lukke Jernbanebroen i Aalborg permanent i forbindelse med, at togene til Aalborg Lufthavn skal køre på el.

Hvis det sker, vil broklappen på den vestlige af de to broer midt i Aalborg blive svejset fast.

Skibe og både, der er højere end 4,4 meter, skal derefter sejle nord om Skagen for at komme på anden side af broen. Det skriver Nordjyske.

Ikke taget stilling i Aalborg

Endnu har Banedanmark ikke taget stilling til, hvad der skal ske med Jernbanebroen i Aalborg, når strækningen til Aalborg Lufthavn - der er der en del af strækningen Aarhus-Lindholm - skal elektrificeres, fortæller Banedanmark i en mail til Nordjyske.

- Undersøgelserne af mulige tekniske løsninger for det fremtidige kørestrømsanlæg på jernbanebroen over Limfjorden vil blive undersøgt nærmere i forbindelse med den kommende elektrificering af jernbanen, tilføjer Banedanmark.

Aalborgs borgmester Thomas Kastrup Larsen (S) vil være kraftigt imod, hvis det skulle komme på tale, at lukke Jernbanebroen permanent, da det er en vigtig vej for både lystsejlere og anden skibstrafik. 

Det forberedende arbejde med at gøre strækningen Aarhus-Lindholm klar til elektrificering skal ifølge Banedanmark være afsluttet i 2023.

Kilde: Nordjyske

content-loader
content-loader
content-loader