Sådan er det at have stranden for sig selv på sejlerferien. Foto: Cille Rosentoft

Cille Rosentoft: Vind og vejr bestemmer stadig - heldigvis har det givet særlige oplevelser

Familien Rosentoft er nået videre på deres sommertogt. De har søgt væk fra de større havne og i stedet valgt de mindre alternativer til. Læs Cilles blog og få tips til, hvilke havne I skal besøge på jeres tur vestkysten på vej til Göteborg.

Af Cille Rosentoft |

I år har vi oplevet dele af Sverige, hvor ikke så mange andre har haft planer om at sejle til. Vi har i hvert fald ikke mødt så mange andre sejlende.

Vi har bevidst valgt de store havne fra og har i stedet valgt de mindre alternativer til. Det har givet os nogle ret fantastiske oplevelser, og der er mange af havnene, som virkelig fortjener en anbefaling. I hvert fald hvis man er til små naturhavne uden butikker og turister.

Alle må bevæge sig

Der er ikke legepladser eller legelande, og det er ikke muligt at købe plastik-lort eller lignende. Men til gengæld kan I gå de fineste ture, klappe et får, besøge en nedlagt mølle, som er lavet om til café i de fineste omgivelser, og bade på en næsten tom strand.

Det skal siges, at vi uundgåeligt også har været i de større havne som Malmø, Helsingør og Gilleleje af mere eller mindre praktiske grunde eller vejrforhold. Men dem gider vi ikke at beskæftige os så meget med her.

Lad os i stedet tage de mindre havne fra en ende af, så jeg bedre kan forklare, hvorfor det kan være så dejligt og befriende at vælge de mest besøgte havne fra. Det kræver selvfølgelig, at alle er med på at bevæge sig. Her ombord har vi haft stor gavn af løbecyklen til den mindste på tre år.

Skallkroken Hamn

Skallkroken Hamn ligger lige nord for Halmstadt. Det startede af nød, fordi vi rullede så meget, at Sylvester, vores mindste, blev virkelig søsyg. Efter et par timer med opkast - så meget at jeg til sidst ikke kunne overskue at have bræk overalt (Sylvester var frisk igen) - besluttede vi at afkorte turen. Det blev vi virkelig glade for.

Skallkroken er en lille havn med en dybde på 2,5 meter. Der er intet havnekontor, men en sød og hyggelig havnefoged, som går daglige ture. Du kan betale med GoMarina App eller betalingskort hos ham.

Nedlagt mølle med svensk stemning
Cirka tre kiloemter fra havnen ligger en nedlagt mølle, som er lavet om til en café med den fineste gårdhave og gårdbutik. Her kan du få rejemadder og pandekager og nyde den svenske sommer. Da vi var der, var den godt besøgt af lokale.

Gåturen dertil var helt skøn efter en meget gyngende tur på havet. Vi klappede får, fandt skovjordbær og gik på små vandrestier det meste af vejen.

Der var intet i havnen til at forstyrre den ro, som vi efterhånden havde fundet. Ingen lokkende butikker eller iskiosker. Der var kun os og et par lokale på deres både. Stranden var ikke lækker, men til gengæld havde vi den helt for os selv.

Da dønningerne havde lagt sig, sejlede vi ud igen og fortsatte vores tur mod Göteborg Skærgård.

Glommen Hamn

Glommen Hamn ligger cirka fem sømil nord for Falkenberg og er også en lille havn men med rigelig dybde til store både. Halvdelen af havnen er fiskerihavn.

Vi valgte denne havn på grund af Glommen Sjökrog, som på deres hjemmeside beskrev en særlig kærlighed til Caribien - og særligt Bequia, som også for os var en helt særlig ø. Der havde vi lyst til at gøre stop og fejre vores egen kærlighed.

Bryllupsdag med moules frites
Vi havde nemlig bryllupsdag, og den valgte vi at fejre på Glommen Sjökrog. Her fik vi de bedste Moules Frites, som vi indtil videre har smagt. Og friskfanget pighvar og iskold hvidvin. Efter middagen drak vi bobler i havnen, som var så rolig og fuld af solskin og legende, lokale børn.

Det blev en aften, som vi ikke glemmer. Måske var havnen ikke så spændende. Der var heller ikke her hverken legeplads eller butikker med plastiklort.

Men der var en dejlig stemning, og der var ro. Og der var små røde havneskure langs kajen. Det må være det svenske svar på kolonihavehuse. Det var livligt besøgt af de lokale.

Gottskär hamn

Gottskär hamn valgte vi på grund af hård vestenvind. Havnen ligger nemlig godt beskyttet i en bugt. Vi var forberedt på, at det ikke var sikkert, at vi kunne finde en plads, da alle både på dette tidspunkt var tvunget til at søge ly på grund af vinden.

Men det viste sig, at der var rigeligt plads. Havnefogeden stod klar til at tage imod os og anvise os en plads.

Han har vendt alle pladser til rød, for på den måde selv at kunne få tetris til at gå op, når det vælter ind med både. Derfor blev vi modtaget på ydermolen i indsejlingen, da vi hastede ind for at komme i ly for vinden.

Syv mennesker og en hund på 33 fod
Havnefogeden var meget hjælpsom og imødekommende og fik hurtigt fikset, at vi kunne slå et telt op til to af vores tre teenagere lige bag havnen. Syv mennesker og en hund på 33 fod i blæsevejr er lige i overkanten, så et telt tager noget af presset og gør, at vi faktisk stadig er i godt humør og hygger os sammen.

Gottskär har rigeligt med isboder i modsætning til de andre havne, jeg har nævnt i denne artikel. Til gengæld er der ikke indkøb tæt på. Vi gik en tur på 3,5 kilometer hver vej for at købe ind til de dage, hvor vi var blæst inde. Havnen giver dog mulighed for at låne cykler, som er inkluderet i havneprisen.

Havnen har super gode badeforhold - både havbad og strand. Der er både mulighed for udspring fra vipper og strand med lille badeplatform. Det er i høj kurs i denne familie, og der bliver dyrket udspring på trods af blæsevejr.

Tabt vores hjerter til ankerlivet

Vi kunne nævne mange flere steder. Vi har på nuværende tidspunkt sejlet fem uger og har besøgt mange forskellige små havne. Men vi har også denne sommer fået bekræftet, at ankerlivet er dét, der fungerer allerbedst for os.

Helt særligt er det også at ligge fortøjret til klipper. På den måde får vi både friheden ved ankerlivet og muligheden for at hoppe i land og nyde livet der.

Vi er ikke færdige med skærgården og sejler lidt videre. Mere om det næste gang.