Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Masten kommer 30 meter op i vejret på den 21 meter lange Hallberg-Rassy 69, der vil veje 46,5 ton. PR-tegning

Verdens største Hallberg-Rassy 69 på vej

Walk-in closet og en kahyt til dæksmand og ekstremt generøse gæstekahytter, er bare nogle af nøgleordene for den 46,5 tons Hallberg-Rassy 69, der bygges i 2023.

Af Troels Lykke |

Hallberg-Rassy 69 er den største båd, der nogensinde er bygget af Hallberg-Rassy. Dette flagskib kan håndteres af en familiebesætning gennem konceptet trykknapsejlads.

Ordet trykknapsejlads er i øvrigt et registreret varemærke tilhørende Hallberg-Rassy med eksklusive rettigheder. Samtidig er der plads til dæksmand eller skipper hvis det ønskes, fortæller direktør fra værftet, Magnus Rassy, i dag til bådpressen.

Det ydre Hallberg-Rassy 69 udstråler yndefuld elegance med sine fejende linjer. Dækket er usædvanligt rent og fuldstændig skyllet til masten. Dækhusrummene er enorme.

Cockpittet er usædvanligt stort, har to L-formede bænke, et rigtig dimensioneret fast cockpitbord i højglanslakeret massivt træ. Cockpittet er godt beskyttet af den Hallberg-Rassy-typiske forrude eller hardtop. 

Samme niveau for til agter

Interiøret er placeret i samme niveau fra for til agter, vigtigt for at bevæge sig frit, uanset om det er under sejlads eller for anker eller i havn. Der er usædvanlig meget naturligt lys med otte skrogvinduer.

Man sidder i salonen og kigger ud gennem de store skrogvinduer. Det giver fuld kontakt med omverdenen, mens persienner nemt kan trækkes på, hvis gennemsigtighed eller sollys ikke ønskes.

Walk-in closet

Indretningskonceptet muliggør et walk-in closet, en kahyt til enhver dæksmand og ekstremt generøse gæstekahytter.

Motoren er usædvanlig veldimensioneret, selv for en Hallberg-Rassy. Det er en 6-cylindret Volvo Penta D6-300 på 300 hk med høj og flad momentskrue med bjørnestærke 790 Newtonmeters moment ved 2.100 o/min.

Maskinrummet er stort og har plads til masser af teknisk udstyr, er godt lydisoleret og let tilgængeligt for service og vedligeholdelse.

Det første eksemplar af Hallberg-Rassy 69 sejler i vinteren 2023/2024. Den vil koste cirka 45 mio. danske kroner, inklusiv moms.

Hallbeg-Rassy 60 - design af Germán Frers Naval Architecture
CE Kategori A - Ubegrænset havsejlads
Skroglængde                              20,96 m 
Samlet længde                            22,22 m 
Vandlinjelængde                          19,70 m 
Bredde                                          5,89 m
Dybgang, tom standardbåd          2,70 m *
Slagvolumen, tom standardbåd    46,5 t
Kølvægt                                         17,3 t
Køltype Bly med løg og dyb kølsvin
* Fås også i basisversion
Krydsstel standard                         224,4 m²
Sejlflade, optimeret med FatFurl large og FatFurl fok  257,4 m²
Mastehøjde over vandoverfladen, uden Windex eller antenner 31,3 m
Motor Volvo Penta D6-300
Propelakseleffekt 221 kW / 300 hk
Bakgear Hydraulisk med aksel
Antal cylindre 6
Cylindervolumen 5,5 liter
Diesel 2 200 l
Ferskvand 1.700 l
www.hallberg-rassy.com/sv/batar/hallberg-rassy-69

content-loader
content-loader
content-loader