Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Sådan ser den nye Aelos P30 ud under nogle af de første test af båden. PR-foto
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Ultralette Aeolos P30 sejler optimalt med krængning helt op til 34 grader

- Med op til 34 graders krængning fungerer kølvægten meget effektivt, så du bærer dine sejl meget længere end normalt, fortæller den tyske producent og Silverrudder-sejler Hans Genthe om Aelos P30. Båden har en køl på 800 kilo, hvilket giver en kølprocent på 50. Til maj er båden i Danmark.

Af Troels Lykke |

Efter ti måneders udvikling og yderligere ti måneders konstruktion blev den første Aeolos P30 lanceret i januar 2022 i Port Rashid, Dubai. Og nu sejler den.

I mellemtiden er prøvefasen afsluttet, og de første kunder har kunnet teste båden.

Feedbacken er overvældende: "ingen svagheder i designet" - "imponerende ydeevne i let vind" - "fremtidens båd" - "kvaliteten af ​​Aeolos P30-skrogene er overbevisende", lyder det i en pressemeddelelse fra den tyske producent Hans Genthe.

Kommer til Danmark i maj

I Danmark har den erfarne sejlmager og solosejler Jan Hansen købt den tyske båd, der produceres i Dubai. Han håber den kommer til landet i maj 2022. En båd, han også sælger. Lige nu har han flere forspørgsler på båden.

- Min båd er ved at få monteret beslag, sejlene er klar, og jeg er klar. Det første stævne bliver Classic Fyn Rundt, derefter følger AFI 2Star i Aarhus og ugen efter Danmark Rundt fra Aarhus eller Esbjerg. Senere bliver det Guldborgsund Baltic Race, Vegvisir i Nyborg og Silverrudder i Svendborg, forklarer Jan Hansen til Minbaad.dk.

Sejleren var fornylig i Dubai for at teste den 1,6 ton lette båd.

- Vi testede den i meget luft. Den fortsatte med at sejle, selvom den næsten krængede 40 grader. Den sejler bedst, når den krænger for at mindske den våde overflade. Lige nu har vi 50 interesserede købere fordelt i Danmark, Norge, Sverige, Nordtyskland, Estland og Finland.

Aggressiv stævn

Kulfiberbåden Aeolos Performance 30" (P30) er optimeret til enkelt- og dobbelthand-sejlads og præsterer i en lang række offshoreforhold op til kategori A.

Den er nem at transportere og søsætte, har små vedligeholdelsesomkostninger og meget mere holder driftsomkostningerne på et minimum og gør det muligt for kapsejler til at koncentrere sig om dét, der giver succes: Træning og kapsejlads.

- Den aggressive, negative stævn og udtalte chines blander sig i rene, strømlinede linjer designet til at skære gennem bølgerne og æde sømil, forklarer Hans Genthe.

Aeolos lever efter filosofien om "Form follow Function", hver linje er baseret på tekniske krav for at kombinere minimal modstand og maksimal fremdrift til en unik præstation.

34 graders krængning er perfekt

Udgangsvinklen på hæklinjerne ved krængning er næsten nul, hvilket betyder perfekte glideegenskaber.

Og med op til 34 graders krængnng fungerer kølvægten meget effektivt, så du bærer dine sejl længere end normalt.

CFD-beregninger har vist, at et enkelt ror og et tæt øje på det våde område er bedst til kort- og mellemdistanceløb under typiske vindforhold rundt om i verden.

Til langdistanceløb i hård vind er et dobbeltrorssystem dog bedre. Hvis du er usikker på den påtænkte brug, kan du vælge mellem systemerne og skifte fra enkelt ror til dobbelt ror og tilbage igen i løbet af få minutter.

Aeolos P30 bryder ikke kun med visuelle vaner, men også med konventionel serie yachtkonstruktion: Alle både er ovnbagte af carbon prepregs, processer og kvalitetsstyring svarende til dem i bilindustrien har til formål at revolutionere bådkonstruktion.

Første var kun tre kilo tungere

Den første Aeolos P30 Kasko var blot tre kg tungere end beregnet - 583 kg let i stedet for 580 kg.

Den færdige båd vejer blot 1,6t, hvilket er op til 30-50% mindre end konkurrenterne på markedet.

Med en længde på 9,14 m bærer båden mere end 800 kg ballast på en 2,3 m lang tilbagetrækkelig køl. Det betyder et ballastforhold på mere end 50 % (800 kg). Sammenlignet med denne effekt/potentiale er ORC-målingerne meget gode.

Fem både under konstruktion

Med fem både under konstruktion og mange ordrer er målene allerede overskredet, og Aeolos P30 er på vej til at blive en standardklasse.

- Jeg er overvældet over efterspørgslen, fortæller Aeolos-chef Hans Genthe, der er mere end tilfreds, men allerede har yderligere planer:

- Båden er ORC-optimeret, men for mig foregår virkelig fair sejlads kun i en standardklasse. Etablering AP30 som ét design ville være en drøm.

Aeolos P30    
Længde: 9,14 m
Bredde: 2,95 m
Dybde: 2,2  m
Vægt: 1,5 ton
Ballast: 0,8 ton (vandballast)
Fok: 21,9 kvm    
Storsejl: 37,2 kvm    
Motor: 10 / 12 hk

Pris fuld sejlklar til kapsejlads, leveret i Danmark: 1,51 mio. kr. (med syv styk North Sails 3di-sejl, NKE autopilot og instrumenter, herunder Garmin-kortplotter)

Merpris for eksempelvis en el-motor, metallak og alu-landevejstrailer.

Værftet: www.aeolosyachts.com

Forhandler i Danmark: jbhsailing.com/aeolos-30/

Se Jan Hansen sejle i båden i Dubai

content-loader
content-loader
content-loader