Finnjollesejlerne gik fra heroes til zeroes under Polyester Cup
Højt af flyve, dybt at falde. Den skiftende vind udfordrede sejlerne i Kastrup, hvor der ikke var langt fra toppen til en placering i konkurrenternes kølvand. Michael Staals erfaring rakte længst i den tætte finale. Finnjolleklubben beretter fra stævnet.
Scenen er sat til en typisk Kastrup-dag med meget skiftende vind fra nordvestlige retninger, da den kompetente baneleder Lars Darling og team rettidigt sætter første sejlads ved Finnjollernes Polyester Cup i gang kl. 10.00.
Krydsmærket er lagt tæt under Kastrup Marina, og flere fremmødte tilskuere har fine forhold til at se på god kapsejlads. Herfra kan de også observere, hvordan vindspring og store trykforskelle konstant udfordrer de 22 sejlere, der på skift er ‘heroes’ og ‘zeroes’. En typisk dag med ‘demokratisk sejlads’.
Sejleren vigtigere end båden
Efter førstedagens fire sejladser kan det konstateres, at den store fleet af Finnjoller fra Veddelev har fået lært en masse under vinterens træning på fjorden. Veddelev-fleeten er repræsenteret med otte sejlere, og især Søren Kjær imponerer med solid sejlads og højt bundniveau.
Søren viser også, at man kan sejle med om topplaceringerne, selvom man vejer mindre end 80 kg, sejler i en jolle af andet fabrikat end de gængse og med et ældre sejl. Det er og bliver sejleren, der er den afgørende forskel i Finnjollen.
Jens Kristian og Michael Staal har med deres gode førstedag slået et lille hul til Søren Kjær, Lars Hall, Christian Dahl og Peter Gudsø.
Uhyre tæt finale
Søndag morgen er solen med fra starten, men ikke vinden. Efter en times udsættelse på land er der vind nok til at nå ud til banen. Vinden er dog ikke stabil nok til at sætte en sejlads i gang, så sejlerne får lidt ekstra udsættelse på vandet. Så slår vinden igennem fra nordøst med 2-4 m/s, som lovet i vejrudsigten.
I den vindretning opleves ikke de ‘vilde’ vinddrejninger og trykforskelle som om lørdagen, men det gør det ikke lettere at læse banen og lægge en god plan. I modsætning til lørdag er der nu også strøm, som tiltager igennem sejladserne.
Efter en femtesejlads, der kaster tocifrede placeringer af sig til Michael Staal og Jens Kristian Andersen, er døren åbnet for Søren Kjær. Der er nu kun tre point til førstepladsen, og Jens Kristian og Michael kan ikke tåle flere dårlige placeringer.
Taktisk bliver sjette og syvende sejlads meget lig den femte sejlads. Sjette sejlads bliver vundet af Peter Gudsø med et sikkert forspring til Martin Mikkelsen, der efter nogle svipsere i de tidligere sejladser begynder at vise, hvorfor han blev nummer to til DM sidste år. Christian Dahl blev treer med Michael Staal som nummer fire og Søren Kjær som nummer seks.
Dermed er der lagt op til en finale mellem Michael Staal og Søren Kjær med kun fire point mellem sejlerne.
Erfaring er nøglen til succes
I syvende sejlads vælger Søren den venstre side af banen, mens Michael efter en god start vælger ‘venstre side af midten’. Ved første mærke betyder dette, at Søren er med helt i front med Michael lidt længere tilbage og tilpas mange både imellem til, at sejren er indenfor rækkevidde for Søren.
Valg af vej på lænserne bliver afgørende i denne sejlads, hvor Michaels erfaring med at sejle i strømfyldt farvand måske gør forskellen. Han kan sejle sig frem til en tredjeplads i sejladsen lige efter Søren, der bliver nummer to efter Martin Mikkelsen, som endelig vinder en sejlads.
Med endnu en stabil placering af Peter Gudsø (nummer seks) er podiet dermed klart: Vinder bliver Michael Staal, Dragør Sejlklub, foran Søren Kjær, Veddelev Bådelaug, og Peter Gudsø, ligeledes Veddelev Bådelaug.
Jens Kristian Andersen, Vallensbæk Sejklub, må sig se slået med ét points forskel til nummer tre.
Kilde: Finnjolleklubben