Unge københavnere på Fællesskibet: Et bæredygtigt sejlerliv med solceller og vindmølle
Mikala Helwigh Kamper på 28 år og Morten Risom på 30 år er på vej til Middelhavet i Njord i en 44 fods one-off havkapsejler. De forlod Gammel Kalkbrænderihavn i København i juli måned. Nu er de nået til Cascais med skiftende besætning om bord. De frygter Spækhugger-angreb.
Fællesskibet, en one-off italiensk bygget havkapsejler, er nået til Cascais og fortæller om bæredygtighed, udfordringer og spækhuggerangreb. Mikala og Morten sejler stadig med et mål om at inspirere til mere klimabevidsthed.
Mikala og Morten tog afsted i Fællesskibet for at møde mennesker og inspirere til at leve, rejse og opleve mere bæredygtigt. Det er stadig et mål for dem.
- Det (klimabevidsthed, red.) fylder meget ombord på båden, fortæller Morten og Mikala og fortsætter:
- Det er det, vores gaster har købt ind på og på den måde er vi en meget homogen masse, som alle går op i bæredygtighed. Vi har mange interessante debatter ombord, som handler om, hvordan verden skal fungere og ikke fungere. Samtalerne på båden er anderledes end hjemme, fordi vi ikke har travlt.
Gratis strøm fra solceller
På Fællesskibet bruger de så lidt energi som muligt ombord. Solcellerne giver gratis strøm fra solen, de sejler primært for sejl og kan tydeligt mærke det på kontoen, hvis de har sejlet en hel dag for motor. Der bruges i det hele taget så få ressourcer som muligt ombord på Fællesskibet.
- Vores gaster er specielt præget af de højere priser hjemme og bliver begejstrede når de kommer ombord. På den måde bliver vores livsstil og værdier meget aktuelle lige nu! Siger Morten og Mikala.
Inspirationen og samtalerne er ikke kun forbeholdt besætning på Fællesskibet. Mikala og Morten har mødt mange mennesker på andre både, som er interesserede i deres historie og livsstil. Der er altid fokus på at kommunikere med respekt og ikke afstand og det betyder mange vigtige møder og samtaler på tværs af værdier, sprog og økonomi.
- Vi vil gerne nå mennesker både herude i verden og derhjemme og inspirere til eventyr med kloden og ressourceforbruget in mente!! Vores båd skiller sig ud og vi vil gerne vise, at man godt købe en båd, selvom man er ung og ikke har den store kapital.
Ingen langturssejlads uden udfordringer
Udover det vigtige klimafokus og spændende samtaler, er der andre ting der fylder på Fællesskibet. Når man tager på langtur, slipper man sjældent for udfordringer. Dem har der også været en del af for Morten og Mikala.
De har været hjemme til to begravelser i den nære familie og det beskriver de begge som “et bump på en relativ kort rejse”.
- Vi har selvfølgelig haft brug for at være hjemme hos familien i forbindelse med dødsfaldene og det har betydet, at vi har afbrudt vores eventyr af to omgange, været hjemme og er så kommet tilbage til båden. Hvis man skal pege på noget positivt i alt det triste, så er det, at vi har mærket gnisten fra eventyret igen. Det er en fed følelse at blive mindet om, at det er et fantastisk eventyr, vi er på lige nu. Derudover har det liv, vi lever nu, givet os mulighed for at dyrke familie-nærværstiden i en svær periode. Vi har haft tid til at være hjemme og være til stede, for vi skulle jo ikke på arbejde dagen efter. Vi skulle “bare” tilbage til eventyret, når tiden var til det, fortæller Morten og Mikala.
Spækhuggerangreb er en kæmpe udfordring
Som en ny side af langturssejlerlivet, skal Morten og Mikala ligesom alle andre sejlere, der sejler i området forholde sig til en ny trussel. Spækhuggerangreb fylder en del i bevidstheden ombord på Fællesskibet og de gør sig mange overvejelser om, hvordan de kan slippe for angreb.
- Spækhuggerangreb fylder meget hos os, indleder Morten og Mikala: Vi skulle have fulgtes med en anden dansk båd, som desværre blev angrebet af spækhuggere. Det får os til at blive mindet om alvoren og de mange samtaler, med andre vi møder på vores vej, handler netop om det. Vi udveksler erfaringer og gode råd om remedier, der kan få spækhuggerne til at holde sig væk.
Nu har det unge sejlerpar en række overordnede regler de sejler efter, for at undgå spækhuggerangreb. De er indsamlet på baggrund af samtaler med andre sejlere de har mødt.
1. De følges med andre både, når det er muligt. Derved kan de advare hinanden eller hjælpe hinanden, hvis de udsættes for angreb.
2. De tager sejlene ned og slår i bak, hvis der er spækhuggere på færde.
3. De laver høje lyde fx ved at slå på metal i vandet. Derudover kan man købe remedier, der laver høje lyde under vandet, som også kan bruge hvis spækhuggerne nærmer sig.
- Vi holder os væk fra de områder, der advares om, slår Morten fast og udtrykker derefter sin bekymring: Der er ikke rigtig en fællesnævner for angrebene og derfor ved vi rent faktisk ikke, hvad der ville ske, hvis vi bliver angrebet. Vores vurdering er derfor, at det aller sikreste er, at vi holder fra de områder, som der advares om.
Det seneste angreb, vi har hørt om, er tre både der gjorde alle de rigtige ting, supplerer Mikala med.
Lige nu fylder bekymringen mindre, end den har gjort, da de er overbeviste om at spækhuggerne er trukket nordpå og at de derfor ikke bliver udsat for angreb nu.
Hvad med båden?
Mikala og Morten har et par måneder tilbage af denne omgang, og så går turen mod Danmark og mod et hverdagsliv med arbejde og andre rutiner. De har endnu ikke besluttet, hvad de vil gøre med båden. Om den skal ligge og vente på dem i Middelhavet eller om den skal sælges til andre sejlere med lyst til eventyr.
- Det er virkelig en god langturssejler for os lige nu! Men tiden vil vise, hvad der sker, fortæller de to sejlere. Det er ikke sidste gang, vi er på langtur, men vi aner ikke, hvordan turen kommer til at se ud næste gang. Så nu drømmer vi og planlægger også næste tur.
Hvad skal det næste være? Hvornår skal det være? Hvad skal vi sejle i?
Mikala og Morten vil stadig inspirere andre til at vælge de ting, der giver rigtig værdi. Uanset om det er fra et kollektiv på Østerbro eller et Fællesskib i Cascais. Det gør de primært ved at have vigtige samtaler med mennesker de møder.
Behovet for et fokus på bæredygtighed og klima er ikke blevet mindre, så de to ildsjæle brænder videre.
Sidst vi tjekkede ind hos Mikala og Morten, boede de stadig i kollektiv på Østerbro.
Læs mere om Mikala og Morten og deres togter på: faellesskibet.dk
Om S/Y Njord:
44 fods one-off bygget i Pzini i Italien, bygget til offshore kapsejlads.
Tilpasset sejlere på langfart.
Syv køjepladser, pantry, toilet og et rummeligt opholdsrum i stævnen.
Kulfiber skrog.
13,5 meter lang og 4,15 meter bred.
Kølbåd og stikker 2,5 meter.
Masten er 21 meter høj og bermudarigget.