Nyetableret sejlklub Prøvestenen vil være partner ved etablering af en ny lystbådehavn på Amager
Københavns Kommunes budgetaftale 2022 åbner for at arbejde videre med planer om at færdiggøre lystbådehavnen Prøvestenen Syd og i øvrigt skabe et maritimt område med mange forskellige aktiviteter. Sejlere har nu etableret en forening, hvis formål er at påvirke processen.
På Amager lige nord for Amagerstrandpark ligger Prøvestenen Syd, som blev etableret samtidig med den nye Amager Strandpark, der åbnede i 2005.
Prøvestenen Syd blev etableret ved jordopfyld, og det var planen, at der skulle etableres en stor lystbådehavn, men så ramte finanskrisen, og det hele gik i stå.
Der er nu røre omkring området igen, og det blev åbnet for offentligheden i august 2020, så man kan gå en tur eller tage cyklen rundt i området.
Planer om at færdiggøre lystbådehavnen
Københavns Kommunes budgetaftale 2022 åbner for at arbejde videre med planer om at færdiggøre lystbådehavnen og i øvrigt skabe et maritimt område med mange forskellige aktiviteter.
En gruppe sejlere har ud fra et sejler-synspunkt ikke kunne finde andre, som har vist interesse for at være med til at udvikle den kommende havn.
Derfor har de aktive sejlere nu etableret en forening, hvis formål er at påvirke processen og blive en god samarbejdspartner for Københavns Kommune og de øvrige klubber med interesse for vandsport.
Møde med Dansk Sejlunion
Den nye forening ser et potentiale i at forene kræfterne og afklare den reelle situation og vurdere perspektivet.
Foreningen, der også bliver medlem af Dansk Sejlunion, har allerede afholdt møde med såvel Dansk Sejlunion som de øvrige maritime sportsinteresserede.
Der er etableret en paraplyorganisation, Det Blå København, som er en vision om i al beskedenhed at etablere verdens største vand-idrætsanlæg i og omkring København.
Formand Toppenberg: Vi vil være partner omkring ny lystbådehavn
Minbaad.dk mødes med repræsentanter for den nye forening Sejlklubben Prøvestenen ved den kommende havn ved Prøvestenen Syd.
- Det er et stort, jomfrueligt område, som giver unikke muligheder for at etablere en ny stor lystbådehavn meget tæt på København. Vi vil gerne være en seriøs partner i denne proces med etablering af en lystbådehavn. Vi er tidligt i processen, men herved er vores muligheder for påvirkning jo også større, siger foreningens formand Michael Toppenberg.
- Jeg er meget fortrøstningsfuld. Processen med etablering af denne nye forening har været utrolig effektiv, og jeg er meget imponeret over den ihærdighed, alle i bestyrelsen har vist her i opstartsfasen. Det lover godt, fortsætter Michael Toppenberg, som selv sejler en Bavaria 40.
Du kan melde dig ind nu
Foreningen er nu officielt åbnet for offentligheden, og man kan melde sig ind via foreningens hjemmeside.
- Vi har bevist holdt kontingentet lavt på 250 kr. pr. år. Heraf går omkring halvdelen til betaling af medlemskab af Dansk sejlunion, siger foreningens kasserer, Lars Erstad-Jensen, som er aktiv sejler i sin Phantom 42.
Et medlemskab giver mulighed for at være med fra starten i dette spændende projekt.
- Vi kan selvfølgelig ikke love noget, men vi har mødt megen velvilje hos Københavns Kommune, påpeger stifterne.
Venteliste på 6.000
En rundringning til klubberne fra Køge til Gilleleje viser en venteliste på omkring 6000 sejlere. Der kan naturligvis være dobbelte og sejlere, som ønsker at skifte fra en havn til en anden, men det viser, at der er stort behov. Pt. må nye sejlere langt væk for at finde en plads.
Derfor er der god grund til at satse på den nye forening, der består af en bred bestyrelse med mange gode kompetencer.
- Ud over os tre, som er her i dag, har vi bestyrelsesmedlem Majbritt Cederberg, som er miljøingeniør, som i øvrigt sejler Albin Vega. Hun bidrager godt med viden omkring processer og ser blandt andet på den omkringliggende infrastruktur, og hvordan den kan påvirke havnen, forklarer Michael Toppenberg.
- Desuden har vi en biolog, Kristine Boesgaard, som har været primusmotor i en sejlerskole og arbejdet med unge sejlere. Vi vil jo gerne være en forening, som favner bredt. Jeg kan også nævne Finn Eriksen, som er havariagent og uddannet skibsfører. Finn har en Bavaria 37, siger Michael Toppenberg til Minbaad.dk og uddyber:
- Men det vil jo også være kommende nye medlemmer, som skal være med til at forme vores nye forening og den forhåbentlige nye havn, som er på vej, understreger han.
Der mangler bådpladser i Øresundsområdet
Ib Skaale, som ligeledes er mødt op denne solrige vinterdag, tænker derfor også, at der vil være stor interesse for at melde sig ind i den nye forening, da der netop mangler bådpladser i Øresundsområdet.
Ib Skaale sejler i øvrigt Dehler 98, ligesom han har en sejlbåd i Kroatien:
- Gå ind og se på vores hjemmeside, og tjek hvad vi har gang i. Her har vi mere i dybden forsøgt at fortælle, hvad den nye forening går ud på. Som vi står der og ser ud over området med to havnebassiner er det nemt at forestille sig en aktiv havn i den nærmeste fremtid, påpeger han.