Gå til hoved-indhold
Udstyr
Nu lancerer foreningen en ny app kaldet “SØASSISTANCEN”, der skal sikre hurtigere hjælp til fritidssejlere i akut nød.

Dansk Søredningsselskab lancerer ny app: SØASSISTANCEN

Med app’en på telefonen kan fritidssejlere fremover lynhurtigt tilkalde assistance fra Dansk Søredningsselskab, Søværnets Operationscenter eller Alarmcentral 112, hvis de befinder sig i en nødstituation på havet.

Af Troels Lykke |

Omkring 900 gange om året rykker de frivillige i Dansk Søredningsselskab ud for at hjælpe sejlere i de danske farvande. Nu lancerer foreningen en ny app kaldet “SØASSISTANCEN”, der skal sikre hurtigere hjælp til fritidssejlere i akut nød, fortæller Dansk Søredningsselskab på deres hjemmeside.

Årets julegave alle danske fritidssejlere bør give sig selv – nemlig den nye gratis app “SØASSISTANCEN”, som Dansk Søredningsselskab netop har lanceret i både App Store og hos Google Play. App’en kan også hentes ved blot at sende en sms med beskeden “APP” til 1416.

Hurtigere redning

Med app’en på telefonen kan fritidssejlere fremover lynhurtigt tilkalde assistance fra Dansk Søredningsselskab, Søværnets Operationscenter eller Alarmcentral 112, hvis de befinder sig i en nødstituation på havet.

Man anmoder hurtigt og nemt om assistance via app’en, og afhængig af situationen vil app’en sørge for at ringe op til Dansk Søredningsselskab eller de relevante myndigheder, der kan hjælpe.

Ens koordinater vises

Har man datadækning på sin telefon, så sendes ens koordinater samt navn og telefonnummer automatisk til Dansk Søredningsselskab. Dette sikrer, at udrykningen kan ske hurtigere. App’en er dog også lavet, så den er uafhængig af datadækning. Ens position vil altid fremgå øverst i app’en, og denne skal dermed blot oplyses, når man kalder op via app’en.

App’en giver også svar og gode råd til, hvordan man skal forholde sig, hvis man kommer ud for nogle af de mest gængse problemstillinger til søs – eksempelvis grundstødning, motorstop eller mastehaveri.

Få app installeret

“Alle gode skippere sørger selvfølgelig altid for at forberede sig grundigt inden de sejler ud. Det er vores store håb, at de fremover også vil sørge for at have vores app installeret, da den virkelig kan være med til at redde liv. Havet er drilsk, og der kan pludseligt ske noget uventet, hvor man har brug for assistance. Reaktionstiden er i den situation helt afgørende – især hvis det er en livstruende situation, hvor en person er faldet i vandet eller kommet til skade.”, fortæller Steen Wintlev-Jensen,  formand for Dansk Søredningsselskab.

content-loader
content-loader
content-loader