Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Et stigende antal bådskader er anmeldt til de norske forsikringsselskaber i 2020 og 2021. Foto: Frende Forsikring

Voldsom stigning i Norge - 35 % flere havariskader på to år

De mange nye sejlere, der har købt båd under coronapandemien, får skylden for stigningen. Det er især skader fra grundstødninger, der bliver anmeldt til de norske forsikringsselskaber.

Af Sara Sulkjær |

I 2020 steg antallet af bådulykker i Norge med 27 procent i forhold til året før. En negativ tendens, der fortsatte i 2021. 

Det fortæller chef i norske Frende Forsikrings bådafdeling, Edmond Wold Gaulen, i en pressemeddelelse.

35 procent flere havariskader

Samlet set er antallet af havariskader anmeldt til norske forsikringsselskaber steget med næsten 35 procent de seneste to år. Det viser tal fra Finans Norge.

- I 2019 var der 5.800 havariskader, mens tallet i 2021 var øget til mere end 7.800, forklarer Wold Gaulen.

Mange købte en båd, da pandemien ramte og den norske sommerferie stod for døren. Uerfarne bådejere må derfor tage en del af skylden for stigningen, mener fagchefen og påpeger, at dårligt kendskab til sejlsport, kort, navigation og sans for fart spiller en rolle i det skyhøje antal ulykker.

6 ud af 10 skader er havari

Ikke mindst skader fra grundstødninger er havnet på de norske forsikringsselskabers borde de seneste år:

- Vi ser en del skrog- og motorskader hvert forår og sommer, påpeger Wold Gaulen.

Havariaskader udgør mere end 60 procent af såvel bådskaderne som erstatninger, der det seneste år er udbetalt af forsikringsselskaberne.

- Mange af skaderne kan undgås med den nødvendige oplæring og erfaring. Ulykker og grundstødninger sker ofte i smallere farvande. Der kan du ikke altid bare stole på plotteren. Så skal man også kunne bruge papirkort og have øjnene med sig, påpeger Edmond Wold Gaulen.

For mange sejler uden forsikring

Ifølge en tidligere Bådlivsundersøgelse fra Det Kongelige Norske Bådforbund er der mere end 130.000 uforsikrede både i Norge. At sejle en båd uden forsikring er dog behængt med en større økonomisk risiko, end de fleste er klar over.

Afdelingslederen i Frende er derfor bekymret for, at så mange tager chancen.

- Mange tror, ​​at ansvarsreglerne er de samme for både og bilforsikringer. Det vil sige, at hvis nogen sejler ind i din båd, mens den ligger i havn, er skaden dækket af skadevolderens selskab. Sådan er det ikke for både, men desværre begår mange denne fejl, forklarer Wold Gaulen.

Den person, der har beskadiget din båd, skal have udvist uagtsomhed, for at regningen ender hos ham. Hvis bådføreren har været uheldig, eller noget teknisk fejler, er det dig, der skal betale.

- Det kan blive dyrt, understreger Edmond Wold Gaulen fra forsikringsselskabet Frende.

content-loader
content-loader
content-loader