Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Jens Kristian Andersen, DEN 246, blev en flot nummer fire i stævnet. Her runder han i hælene på Christian Reed Rasmussen i DEN 306. Foto: Dansk Finnjolle Klub

Finnjolle: Jens Kristian Andersen undgår kæntring i sidste sejlads på Gardasøen

Tre danskere trodser de tårnhøje dieselpriser og sætter GPS'en til den italienske Gardasø. En god sæsonstart, der byder på intens kapsejlads, en suveræn østriger og en lige-ved-og-næsten-kæntring.

Af Jens Kristian Andersen, Dansk Finnjolle Klub |

Finnjollesejler Jens Kristian Andersen beretter fra forårsstævnet på Gardasøen:

Ugen inden stævnet på Gardasøen var omkring 30 tilmeldt, men corona og andet godt havde reduceret ikke bare de danske deltagere, men også andre landes deltagere.

Skippermødet blev derfor afholdt for en begrænset flok på 13 dygtige Finnjollesejlere, heraf med tre fra Danmark.

Beskeden var klar: Vi sejler 12.30, og I må gå på vandet, når vi sætter Finnjolleflaget. Vær klar, for der går 30 minutter fra flaget er oppe, til varselssignalet lyder. Banen blev lagt i nordenden ud for Torbole og ret tæt på havnen. Egentligt meget bekvemt.

Kæntring uden varsel

Første sejlads - kommer afsted, men er lidt pakket ned i starten. Efter et kort slag til højre for at få fri vind går det mod klippen. Holder lidt yderbane på bagbord, da de som ligger på layline går meget højt og kommer godt op til topmærket...

Lænseren er klassisk Garda: Bom umiddelbart efter mærket og bagbord halse med kraftige pump og så overplat, når båden planer. Gå dybt. Der skal virkeligt trækkes igennem, men så flyver jollen også.

Anden sejlads, bedre start sammen med danske Christian Reed til læ som veksles til luv for at få frit spor. Christian vender tidligere end alle andre, fordi han har set det flyttede topmærke. Jeg forsejler mig en del, men er med i toppen.

Christian er første mand ved den selvsejlende prop, men mister en båd på lænseren (som skulle sejles som i første sejlads) og vinder det meste tilbage på krydset. Sejler virkeligt hurtigt på anden lænser, indtil han uden nogen form for varsel kæntrer til luv.

Jeg kører direkte på mærket, mens Michael Gubi lige skal have en bomning for at matche Fantasticaens' skæringsvinkler og dække sejler, som er bagud. Det koster ham en placering og gør, at der efter fredagens sejladser er fire sejlere med samme pointscore på andenpladsen.

På førstepladsen er Florian Raudaschl med lutter førstepladser, baseret på overlegen lænsefart og normal krydsfart.

Lettere frustrerende

Fredag aften blæser det meget atypisk fra syd, så forventningerne til lørdages sejlads er sat til kraftig vind, når vinden kom omkring middag lørdag. Lørdag morgen kommer vi til en stort set blank sø med dis, hvor vi bliver sendt ud i let vind.

Første sejlads er udlagt under forventning om, at den vind, som kunne ses syd på søen, vil blæse igennem. Det gør den ikke før godt op af andet forkortede kryds, så det bliver til 1 time og 20 minutters sejlads, hvor der kan pumpes inden for regel 42 på den sidste lænser. På krydset er det ren Kastrup, uden at man kan se det. Lettere frustrerende.

Anden sejlads lørdag er en gentagelse af fredagens sejladser med den krølle, at der på den sidste lænser er træthed at spore selv i den spidse ende af feltet, hvor der er halvhjertede pump på bølgerne på den sidste lænser. Man skal holde øje med såvel egen besætning, samt hvad der sker på de andre både.

Danske Martin Mikkelsen laver her en god start, får et godt spor mod klippen, men får ikke omsat det til en topposition ved topmærket.

Atypisk styrbord halse

Søndag er der lovet solskin og fin vind. Dagen starter med højt solskin, is på presseningen og stive skøder i jollen. Efterhånden som solen kommer på jollepladsen, forsvinder isen, mens vinden lader vente på sig.

Klokken 11.50 bliver vi sendt ud til en Ora på 8 til 10 m/s. En tur under klippen, men ikke helt ind og så dragrace mod topmærket. Jeg mister Kristian Sjøberg på lænseren, men sejler mig op på andet kryds til en andenplads ved topmærket. Kristian slipper kun lige forbi på lænseren, men misser næsten bomningen, så målgangen må være blevet afgjort med målfoto.

Lænseren er her meget brutal, da der skal pumpes hårdt og kort for at få båden til at plane, for derefter at ’køre’ overplat og holde stævnen oppe fra bølgerne.

Atypisk skal man være på styrbord halse hele vejen ned. Florian Raudaschl har nu fem førstepladser og tager i havn fulgt af et par stykker, herunder en træt Martin og Christian med et forvredet knæ.

"Det skal være løgn"

Sidste sejlads starter kort efter i plus ti sekundmeter med en tur under klipperne, hvor starten er ’vundet’ af Paolo (Starbåds-gast) i ITA 11, tæt forfulgt af Kristian, Michael og undertegnede, som ikke rigtig kan få drev i skuden på bagbord halses kryds.

Efter et vildt ridt på lænseren kommer der et kryds, hvor jeg får spolet front trioen ind. Vi kommer rundt stort set samtidig, men ITA 11 bestemmer sig for at lave en pludselig og hurtig luv kæntring. Når sådan cirka lige rundt om ham og rider mod bundmærket på en olm og vild tyr, hvor der skal sættes en bomning i skabet for at nå mållinjen.

Får bommet i fin stil, men skødet ryger ud af klemmen (ja, der burde have været en panikknude), og en luvkæntring starter. Jeg tænker at det skal være løgn, styrer under sejlet og får hevet skødet ind og reddet situationen.

Sejler meget træt i havn for at pakke jolle, præmieoverrækkelse og så starte turen hjem.

Når dieselprisen er næsten 20 kr/liter, og man også har købt et nyt sejl samt lejet lejlighed på kortet, skal man have en makker med frisk Visa-kort med på tanken i Sydtyskland, når tankpasseren siger: ’No money on card’! Ellers kommer man ikke videre den aften.

Det var i den grad en god start på sæsonen 2022. 

Jens Kristian Andersen, 
Dansk Finnjolle Klub

Se de samlede resultater fra stævnet her.

content-loader
content-loader
content-loader