Kaos i Kerteminde: 40 både brugte forkert indsejling og ramte store sten
I Kerteminde er man ved at udvide havnen med nye broer og ny indsejling, hvor den sydlige indsejling i marinaen er lukket. Sejler Jan Harris Hansen fra Amandas by forklarer i en kort video med minbaad.dk. Entreprenøren Aarsleff har ansvaret for afmærkningen.
Sejlere i Kerteminde har råbt og vinket for at undgå at turister sejlede på grund, men 30-40 gange er der alligevel både, der er gået på store sten, der lå vandet.
- Der lød store smæld, når kølen ramte stenene og bådene stoppede op. En tysker fik også ødelagt sit ror, der har været stor utilfredshed over de mange grundstødninger. Og man kunne se at sejlerne bare fulgte efter hinanden ind i havnen og så gik flere på grund, forklarer den 58-årige Jan Harris Hansen, der lå i første række og kunne se og høre de mange grundstødninger.
Nu er den sydlige mole lukket og der kan ikke sejle flere ind den vej.
- Jeg tror ikke sejlerne rammer sten mere, men der kan da godt ligge nogle sten et par steder, men mon ikke der bliver sat dykkere ud og tjekker, siger Jan Harris Hansen til minbaad.dk.
Aarsleff siger afmærkning er lovlig
Udbygningen af marinaen er i fuld gang, og entreprenøren Aarsleff har afmærket byggeområdet med gule specialafmærkningsbøjer (på billedet markeret med den lilla linje), skriver Kerteminde Marina på deres facebookside.
Specialafmærkningen angiver et midlertidigt forbudsområde, og jf. afmærkningen er det kun tilladt at besejle marinaen via den nordlige indsejling. Da der allerede er påbegyndt opfyld af store sten i den sydlige indsejling, er dette ekstra vigtigt for jeres og jeres bådes sikkerhed, skrev man tidligere i juli.
Afmærkning er utilstrækkelig
Aarsleff har ansvaret for afmærkningen undervejs i byggeperioden, men vi er løbende i dialog med dem. Flere har meddelt at afmærkningen ikke opleves som tilstrækkelig - bl.a. i den inderste indsejling. Vi har viderekommunikeret og er i dialog om en skærpelse af dette, skrev Kerteminde Marina for tre uger siden.