Nogle timer efter vi havde mistet vores gummibåd, fik vi en sms fra en god ven, der havde set et opslag på Facebook, hvor der stod at vores gummibåd var blevet fundet på stranden ved Rørvig. Foto: Malene Wilken

Trist når trossen knækker til gummibåden - langturssejler i Danmark, Malene Wilken, fortæller

Ingen kæde er stærkere end det svageste led, det fik vi desværre bekræftet, da vores gummibåd pludselig manglede bag båden.

Af Malene Wilken |

Min mand og jeg er sejlet på sommerferie. Årets destination er Svendborg, hvor vi skal fejre at vores søn er blevet færdig med HF søfart. Skibet var ladet med alt hvad hjertet kan begære, da vi kastede fortøjningerne lørdag aften.

Hjemme hos os er vi ret vilde med at ligge for anker, derfor har vi altid gummibåden med, når vi sejler afsted. Første del af turen gik fint.

Vi sejlede ud en smuk sommeraften, og kastede anker tæt på kysten, et sted hvor det var let at komme i land med gummibåden, så hunden kunne blive luftet. Næste morgen lettede vi anker, og sejlede videre i en lige så smuk sommermorgen. Vi havde regnet ud at der var ca. et døgns sejlads, og havde halvandet – max. to døgn til rådighed.

Derfor sejlede vi tidligt afsted, og skiftedes til at sejle og sove, ligesom vi gør når vi sejler lange stræk. Mens jeg sejlede og min mand sov, undrede jeg mig på et tidspunkt over at lyden fra gummibåden manglede. De rytmiske klask, der plejer at være en del af lyden på en langturssejlads var væk.

Vi vidste det jo godt…
Der blev spejdet og spejdet, men lige lidt hjalp det. Gummibåden var væk. Tovværket var blevet gnavet over på et sted mellem søgelænderet og dækket, hvor der er et lille mellemrum, hvor det kunne ligge. Vi købte båden sidste år, og ikke været ude og sejle med gummibåden på slæb før vi stævnede ud på denne her tur. Desværre havde vi ikke været opmærksomme på det, før det var for sent.

Ærgerligt kiggede jeg på det stykke af tovværket, der stadig var ombord. Jeg kunne godt se hvorfor det var blevet gnavet over, men havde ikke været opmærksom på det, da jeg overtog vagten efter at have fået et par timers søvn om morgenen. Min mand havde heller ikke været opmærksom på det, så vi ærgrede os sammen mens vi sejlede videre mod Svendborg.

Heldigvis har vi på dette togt planer om at ligge mere i havn end for anker, fordi vi skal fejre vores søn, og ligge i havn en uge mens vi er i Svendborg. Men vi var glade for den gummibåd, der er en uundværlig del af inventaret på en (langturs)sejlbåd.

Motoren til gummibåden havde vi ikke haft på da gummibåden forsvandt, så den hang lige så fint på sin plads på søgelænderet.

Det var vi glade for, for ud over at være god, når der er lidt længere til land, har den også affektionsværdi. Vi købte den da vi var på langfart med vores børn, dengang de var 2 og 5, så det havde været virkelig ærgerligt hvis den havde siddet på gummibåden da den rev sig løs.

Hjælpen er tættere på end man tror
Nogle timer efter vi havde mistet vores gummibåd, fik vi en sms fra en god ven, der havde set et opslag på Facebook, hvor der stod at vores gummibåd var blevet fundet på stranden ved Rørvig. Vi skyndte os at gå på nettet, og fik skrevet til den flinke dame, der havde fundet den. Opslaget var på de få timer det havde været på, blevet delt otte gange.

Det var dejligt at den var fundet. Ombord på båden kom vi i et dilemma. Vi ville meget gerne have gummibåden med på sommerferie, men havde ikke så meget tid tilovers, hvis vi skulle nå at komme frem til sønnens sidste eksamen. Vi talte med politiet, og skrev til Dansk Søredningsselskab, der var blevet kontaktet, men vidste ikke hvordan vi skulle få hentet båden.

Vi kender ikke mange på Rørvig egnen, men heldigvis kender vi personalet på Lodsoldermandsgården lidt, for det er et af de få steder hvor man kan købe et eksemplar af min bog Skibet er ladet med eventyr, der er udsolgt fra forlaget. De ville heldigvis gerne hjælpe, og i løbet af få timer var der styr på hvordan båden kunne komme hjem.

Vi nåede frem i tide, fik fejret at vores søn er blevet student, og glæder os til at lægge vejen forbi Rørvig, der er en af de hyggelige havne vi altid gerne vil besøge når vi sejler på tur.

Udover at være blevet en oplevelse rigere, er vi også blevet klogere. En af den der havde set opslaget med vores gummibåd, gjorde mig opmærksom på, at man hos TrygFonden kan bestille nogle klæbemærker der fortæller hvem ejeren af f.eks. en gummibåd er www.respektforvand.dk/viden-og-materialer/materialer/operation-soemaerkning, sådan et skal vi selvfølgelig have bestilt.