Krigsveteran i Irak tager ny udfordring sejler alene rundt i Global Solo Challenge
37-årige Ronnie Simpson fra Hawaii har brugt sejlads til at finde en ny retning i livet efter at være vendt tilbage til USA som krigsveteran. Simpson blev såret i kamp i Irak af en granat og er klassificeret som en skadet, pensioneret amerikansk marinesoldat. Båden har danske sejl på.
Ronnie Simpson sætter sejl til et enormt projekt i 2023, der kapsejles solo rundt om kloden i Global Solo Challenge i samarbejde med Elvstrøm Sails Chesapeake Sailmakers og Challenge Sailcloth.
Ideen om at sejle alene rundt i verden opstod for Ronnie Simpson gennem de sidste par år - og nu skal drømmen blive til virkelighed.
Sejlproduktionen hos Elvstrøm Sails er ved at sætte gang i gear, hvilket også betyder, at Ronnie Simpson er tæt på at nå sit første store mål. Ronnie Simpson har over 15 års erfaring i konkurrencedygtig offshore-sejlads og har blandt andet resultaterne af to Transpac-divisionssejre - hvoraf den ene var singlehanded.
Amerikaneren Ronnie Simpson er 37 år gammel og har base på Hawaii. Han har brugt sejlads til at finde en ny retning i livet efter at være vendt tilbage til USA som krigsveteran i Irak.
Simpson blev såret i kamp i Irak og er klassificeret som en medialt pensioneret amerikansk marinesoldat. (se forklaring i bunden af artikel)
At opdage sejlsportens verden blev et vigtigt vendepunkt for Ronnie Simpson, som har kørt over 130.000 miles på havet siden da.
Sejler i Open 50 fra 1994
Sparrow er en Open 50 fra 1994. Båden er bygget i Australien og designet af David Lyons. Sparrow blev oprindeligt bygget til 1994 BOC Around the World Race, og nu er det tid til endnu et løb rundt om kloden.
Global Solo Challenge starter i Coruña, Spanien i oktober 2023. Open 50eren Sparrow har gjort det hele før, faktisk har hun gennemført to singlehanded-løb rundt om i verden før.
- Jeg har altid haft Vendée Globe som mit ultimative mål i livet, så jeg var naturligvis interesseret i Global Solo Challenge, så snart jeg hørte om det. Jeg havde også overvejet et projekt til Global Solo Challenge, men jeg havde ikke den rigtige båd til løbet, hvilket i første omgang fik mig til at lægge ideen fra mig. Så kontaktede min gamle ven Whitall Stokes mig sidste sommer og spurgte, om jeg ville være interesseret i at føre Sparrow-kampagne – og jeg slog til med det samme, siger Ronnie Simpson til Elvstrøm Sails hjemmeside.
Elvstrøm Sails-garderoben er ved at tage form
En Global Solo Challenge-indtræden af denne skala kræver måneders planlægning og - selvfølgelig - stærke partnerskaber. Elvstrøm Sails er ombord med Ronnie Simpson og Sparrow til dette projekt, hvor Sparrow vil køre et komplet udvalg af Elvstrøm Sejl produceret af Challenge Sejlduge.
Sejlgarderoben er produceret med bæredygtighed for øje, hvilket betyder, at en væsentlig del af garderoben er baseret på eXRP-typen af klud, lavet af genbrugsmaterialer.
Sejlgarderoben til Sparrow inkluderer et Fathead Storsejl, Furling Jib 103% og et Staysail 80%, som alle er lavet af Challenge Sailcloth eXRP Cruise 24. eXRP Cruise er et high-end laminat, hvor hoveddelene af materialet er lavet fra genbrugspolyester.
Det inkluderer filmen, taften og polyesterfibrene. Kombinationen af sorte polyesterfibre og hvid taft giver et gråligt look. eXRP Cruise er yderligere stabiliseret med 5 % UPE-jomfrufibre.
Hertil kommer to variationer af Elvstrøm Sails Code 0 i form af en Code 0 Cable Free 65% og en Code 0 C 53%. En Gennaker og en spinnaker er også en del af den nye garderobe til Sparrow – disse måler 205 m² til CR Gennaker og 274 m² til Elvstrøm Sails A2 Spinnaker.
En unik udfordring
Kapsejlads rundt om kloden repræsenterer en unik udfordring, hvor Ronnie Simpson og Sparrow kan forvente over 120 dages kontinuerlig sejlads. For Elvstrøm Sails er dette også en ideel mulighed for en ekstrem langdistancetest inklusive al den feedback, det repræsenterer, siger R&D Manager Flemming Christensen:
- Det er et meget interessant projekt at følge, og det er en stor mulighed for os og Challenge Sailcloth at få feedback fra en meget grundig langdistancetest af vores design, materialer og løsninger. Jeg kan ikke vente med at se Sparrow med den nye garderobe på.
Partnerskabet mellem Sparrow og Elvstrøm Sails fungerer begge veje, tilføjer Ronnie Simpson:
- Elvstrøm Sails er den perfekte partner til dette projekt. Det er en kæmpe virksomhed med store ressourcer, der kan løfte et projekt som dette og bygge gode sejl til mig. Samtidig er det også en virksomhed, som kan drage fordel af at profilere sig i USA, hvilket jeg tror, jeg kan tilføje med mit nye løbsprogram. Det er virkelig et perfekt forhold, hvor begge sider kan gavne og hjælpe hinanden med at vokse, og det kan jeg godt lide. Jeg er meget glad for at have Elvstrøm Sails ombord med min kapsejladsindsats.
Efter at have fået båden for blot et halvt år siden, arbejder Ronnie Simpson hårdt på at gøre alt klar til starten i Europa i oktober 2023. Simpson og Sparrow er i øjeblikket i USA, med en solo-atlantisk sejlads til sommeren forud for starten fra Spanien.
Tjek også www.ronniesimpsonracing.com og globalsolochallenge.com/
Sådan gik det til for Ronnie Simpson i krigen, oplyst til minbaad.dk:
- Jeg blev såret i Irak af en raketdrevet granat den 30. juni 2004, mens jeg bemandede et .50 kaliber maskingevær, der var monteret på et køretøj. Vi var i en stor ildkamp med fjendens styrker. Eksplosionen (hurtig udvidelse af gas) tvang luft ind i min luftvej og blæste min venstre lunge ud i bunden.
Dette krævede en operation for at fjerne den nederste del af min venstre lunge. Jeg pådrog mig også 2. grads forbrændinger på omkring 12,5 % af min krop, og havde også et stort hovedstød, som resulterede i permanent øjenskade. Jeg havde også grå stær i øjnene fra blitzen/eksplosionen. Jeg brækkede også en masse ribben.
Jeg blev fløjet til hospitalet i Irak og blev derefter lagt i et 18-dages medicinsk koma. Da jeg vågnede, var jeg tilbage i USA og begyndte min rekreation/lungeoperation, øjenoperationer osv.
Jeg blev til sidst medicinsk pensioneret fra marinesoldaterne som følge af mine øjenskader og synsskader, som betød, at jeg ikke længere kunne se godt nok til at tjene i kamp eller til at flyve en helikopter, hvilket var min endelige karrierevej, forklarer Ronnie Simpson, der nu er solo-sejler.